پنچ نکته ای که مدفوع می تواند در مورد سلامتی به شما بگوید.

پنچ نکته ای که مدفوع می تواند در مورد سلامتی به شما بگوید.

تا کنون به تغیرات فعالیت روده بزرگ و رابطه ی آن با سلامتی خود دقت کرده اید ؟ تا کنون به نکاتی که مدفوع در مورد سلامتی می گوید توجه کرده اید ؟ مدفوع از آن مواردی نیست که افراد دلشان بخواهد به در مورد آن صحبت کنند یا نگاهی به آن بیاندازند اما قبل از کشیدن سیفون توالت حتما به صورت گذرا هم شده به شاهکار خود نگاهی بیاندازید زیرا همین محصول مشمئز کننده می تواند در مورد سلامتی تان اطلاعات مهمی به شما بدهد.

سیفون

فعالیت های روده قسمت مهم و حیانی برای هضم و جذب غذاست. محصولات نهایی مواد غذایی خورده شده که بدن قادر به جذب آن نیست و قصد دارد از شر آن خلاص شود به صورت مدفوع از بدن خارج می شود

به همین دلیل بد نیست هر از گاهی به این محصولات نهایی دفعی نگاهی بیاندازید و از قوام ، رنگ  و بو اطلاعاتی کسب کنید زیرا همین اطلاعات می تواند به پزشک شما در کنترل سلامتی شما کمک کند.

۱- مدفوع سفت و سنگ مانند

مدفوع سفت و شبیه سنگ های کوچک و سنگ ریزه نشانه ای از یبوست است . هر چه زمان ماندن محصولات دفعی در روده بزرگ – کولون – بیشتر باشد آب آن جذب بدن شده و مدفوع خشک و سفت می شود. اگر به هر دلیلی عضلات انتقباض دهنده برای ایجاد حرکات دودی  روده خوب فعالیت نکند امکان ایجاد یبوست وجود دارد.

۲- تغیرات رنگ

یکی از مهمترین نکاتی که بیماران در مورد آن نگران هستند و با پزشک خود صحبت می کنند همین تغیر رنگ مدفوع است . رنگ مدفوع به مواد غذایی که می خوریم وابستگی زیادی دارد  و همچنین به نوع فلور میکروبی روده بزرگ وابسته است. مواد عذایی که می خوریم و یا می نوشیم از رنگ های تشکیل شده که می تواند رنگ مدفوع را تغیر دهد. هر تغیر رنگ مدفوع نیاز به توجه ویژه ندارد اما مدفوع به  رنگ سیاه یا خونی نیاز به بررسی و دقت بیشتری دارد.

۳- سیاه و قیر مانند

بیشترین علت مدفوع سیاه به رنگ قیر به علت وجود آهن در مدفوع است یا محصولات دارویی مثل بیسموت هم می تواند این رنگ را ایجاد کند. اما نکته ی مهمتر اینکه می تواند نشان دهنده ی این باشد که شما در حال دفع خون هستید. خونریزی های دستگاه گوارش بخصوص معده و روده ی کوچک موجب مدفوعی سیاه قیر ماننده می شود. به آن دقت کنید تا با سرعت بیشتری مورد ارزیابی قرار گیرید

۴- مدفوع روغنی و چرب

هر گاه موقع شستشو احساس کردید دستهای چربی پیدا کرده اید و یا به نظرتان آمد که مدفوع به راحتی با سیفون خارج نمی شود به فکر مدفوع چرب باید افتاد و این یعنی دستگاه گوارش شما نمی تواند به خوبی چربی را هضم و جذب نماید . دلایل مختلفی مثل عفونت و یا بیماری های مهمی که در آن اختلال جذب دیده می شود از عوامل آن هستند. این مواقع ما به فکر بیماری مثل سلیاک یا مشکلاتی که برای غده لوزه المعده – پانکراس –  هستیم. مشکلاتی مثل پانکراتیت و یا حتی بدتر کانسر پانکراس.

۵- مدفوع نازک و باریک مثل مداد

اگر گاهگاهی مدفوع باریک و نازک می شود می توان به آن بی توجه بود . زیرا می تواند نشانه ی انقباض عضلات روده برای دفع مدفوع باشد  . اما اگر این تغییر به صورت ناگهانی و مداوم دیده شده آنگاه نکته ی مهمی قلمداد می شود که حتما باید با پزشک خود مشورت کنید چون ممکن است نشانه ی از اسنداد در کلون باشد. می توان به دلایل ناخوشایند و بدخیم فکر کرد. اما اگر هر چه سریعتر با پزشک خود مشورت کنید به شما بهتر کمک می کند

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.