بیماری روده تحریک پذیر دارید؟ پنج غذایی پرهیز کردنی

بیماری روده تحریک پذیر دارید؟ پنج غذایی پرهیز کردنی

194xNxibs2.jpg.pagespeed.ic.Ru4di1Bl-fآمارها نشان می دهد که حدود ۵-۱ درصد مردم از مشکل روده تحریک پذیر در عذاب هستند. بیماری روده تحریک پذیر حالت مزمنی است که با نفخ و دفع گاز  معده و درد شکم و تغیر اجابت مزاج خودش را نشان می دهد. نشانه های که بیمار را کلافه می کند . اگر از آن دسته از بیماران هستید که بر روی پیشانی شما مارک بیماری IBS یا سندرم روده تحریک پذیر زده اند ، موارد زیر به درد شما می خورد.

اگر چه برای برخی مشکلات گوارشی جوک درست کرده اند اما مشکلات دستگاه گوارش – معده و روده – خیلی خنده دارد نیست در واقع اشک میلونها نفر را به خاطر علایم ناخوشایندش درآورده است.

چیزی حدود ۱-۵ درصد آمریکایی ها از این مشکل مزمن IBS رنج می برند. مشکلی که درمان ندارد. درمان به معنی بهبودی کامل و رها شدن از شر بیماری. برخی بیماریها و برخی مواد غذایی می تواند مشکل این افراد را بدتر کند. برای شما که دچار مشکل بیماری سندرم روده تحریک پذیر هستید موارد زیر به عنوان راه حل ساده برای کاهش علایم و یا جلوگیری از شدت یافتن علایم است.

بیماری روده تحریک پذیر دارید؟ پنج غذایی پرهیز کردنی که باید بدانید به این پنج نکته ساده توجه کنید و از مصرف این پنج مواد غذایی پرهیز کنید.

خیلی کمک می کند. امتحان کنید:

شیر

شیر یا مواد غذایی حاوی لاکتوز مثل پنیر ، بستنی برای کسانی که دچار مشکل عدم تحمل به لاکتوز هستند می تواند مشکل آفرین باشد. مشکلاتی مانند نفخ و سروصدای روده ها . حدود ۷۰ درصد مردم نمی توانند مقدار زیادی آنزیم لاکتاز تولید کنند. لاکتاز آنزیمی است که وظیفه هضم و خرد کردن لاکتوز – قند شیر – را دارد. در نتیجه لاکتوز هضم نشده از روده ها عبور کرده و به روده بزرگ می رسد . همانجایی که باکتری ها منتظرند تا این قند را تخمیر نمایند. خودتان می دانید که بعد از تخمیر چه پیش می آید. قورقور شکم ، نفح ، اسهال و دفع پرسروصدای گاز .

البته خبر خوب این است بسیاری از مردم با مصرف کم و اندک شیر و تداوم در استفاده آن می توانند آنزیم لاکتاز مناسب و کافی برای تجزیه و هضم قند شیر تولید کنند. و در افراد عادی با تداوم استفاده ی شیر مشکل فوق حل می شود .اما اگر فرد اساسا دچار مشکل در تولید آنزیم داشته باشد – مشکلی در بدن که کلا تولید آنزیم مختل است –  این فرد هر چقدر کم هم شیر نوش جان کند نیش جانش خواهد شد.

اگر دچار روده ی تحریک پذیر هستید ، از لاکتوز دوری کنید

غذاهای با فروکتوز بالا

مواد غذایی فراوری شده مثل نوشیدنی ها معروف به soft drink یا شربت های تغلیظ شده که ممکن است از شربت های میوه درست شده باشد،ا به دلیل تراکم وجود قند میوه – فروکتوز- می تواند همان علایم و مشکلاتی را ایجاد کند که در بالا نوشتم . همان بلایی که لاکتوز ایجاد می کند. میوه های دارای فروکتوز زیاد مثل سیب هم همین کار را می کند. با توجه به اینکه نمی توان میوه را از رژیم غذایی حذف کرد بهتر است انواع میوه با فروکتوز کمتر را برای خوردن انتخاب کنید. مثلا مرکبات ، موز ، زغال اخته، تمشک

نوشیدنی ها گاز دار

نوشیدنی های گاز دار مثل سودا و آب میوه های گاز دار … نوشیدنی های کربن دار هستند . این نوشیدنی ها را وقتی داخل لیوان می ریزید جوش می کنند و کف می کنند وحباب می سازند. اینها می توانند همان جوش و خروش و حباب سازی را در معده انجام دهند.

برای فرونشاندن عطش خود بهتر است از آب استفاده کنید. یا از نوشیدنی های که فاقد لاکتوز شیر هستند . اگر علاقه مند هستید از شربت در آب خود بریزد، یا از آب میوه های تغلیظ شده استفاده کنید، یادتان باشد که آنها چقدر فروکتوز غلیظ شده دارند و از درد شکم و نفخ بعد از آن بترسید. به این فکر کنید که آیا یک لحظه خوشی فایده ای برای تحمل دردهای بعدی دارد. اگر بلی ، پس نوش جان !!

کافیین

کافیین می تواند موجب اسهال شود . اسهال یکی از مشکلات بیماران سندرم روده ی تحریک پذیر است . مواد غذایی حاوی مقدار زیاد کافیین مثل قهوه ، چای ، کولا ، شکلات و برخی داروها می توانند اسهال را در سندرم روده تحریک پذیر تشدید کنند

آدمس های فاقد شکر

بسیاری از آدمس های بدون شکر از شیرین کننده های صناعی برای این کار استفاده می کنند مثل سوربیتول که خودش می تونه عامل اسهال باشه. علاوه بر این جویدن موجب می شود که مقدار زیادی هوا وارد معده گردد. هوایی که می تواند موجب نفخ شکم شود.

غذاهای دیگری که به طور بالقوه توان ایجاد ناراحتی گوارشی دارد مثل باقلا و لوبیا و کلم سبزی های مثل بروکلی و کلم فندقی . همچنین برخی محصولات لبنیات در برخی از بیماران روده تحریک پذیر مشکل ایجاد می کند اگر چه ماست یک استثناء در لبنیات است. باکتری داخل ماست موجب شکسته شدن لاکتوز شده و مشکلات نفخ کمتری برای بیماران دارد.

پنج ماده ی غذایی فوق را از رژیم خود حذف کنید علاوه بر آن با کم کردن مصرف غذاهای فراوری شده  و همچنین کم کردن استرس و  خواب کافی از مشکلات سندرم روده ی تحریک پذیر در امان باشد.

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

بیشتر بخوانید

سندرم روده ی تحریک پذیر ، نشانه ها و درمان

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «بیماری روده تحریک پذیر دارید؟ پنج غذایی پرهیز کردنی»

  1. مهری می‌گوید:

    سلام من چندین ساله که چنین علایمی داشتم ولی نمیفهمیدم که چیه از ترسی که بیماری بدی باشه قایم میکردم بعد از ازدواج و تغییر شهر به علت تلخ بودن آب از آب تصفیه شده استفاده میکردن من تا ۵سال بهبود یافتم دیگه دلپیچ اسهال نداشتم ولی متاسفانه الان دوسال هست که برگشته وامانم رو بریده ولی فکر کنم هر چی هست به اب خوردنی مربوط میشه البته من سودایی هستم شایدم بخاطر سودا در بدنم هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.