از کووید ۱۹( ویروس کرونا) چه می دانیم

از کووید ۱۹( ویروس کرونا) چه می دانیم

ویروس ها یکی از گروه های بیماریزا برای موجودات زنده هستند. می توانند حیوانات ، گیاهان و انسانها را مبتلا کنند. همانند همه ی گروه های بیماریزا، ویروس ها انواع مختلفی دارند. یکی از انواع این ویروس ها که اولین بار در دهه ۱۹۶۰ شناسایی شد به دلیل اینکه شکل آنها زیر میکروسکوپ الکترونی به صورت تاج است به نام کرونا( تاج) ویروس معروف شد. ژنوم آنها RNA است

کرونا ویروس ها می تواند پستانداران و پرندگان را مبتلا کند و می تواند عامل بیماری هایی در گاو و خوک و انسان باشد. بیماری هایی که خطر مرگ آنها بالاست.  ادامه‌ی خواندن

منتشرشده در بیماری و درمان | دیدگاه‌تان را بنویسید:

آیا شکلات تلخ در سلامت ذهن مفید است؟

آیا شکلات تلخ در سلامت ذهن مفید است؟

خبر خوب برای عاشقان شکلات،یافته های محققان نشان می دهد که فیتوکمیکال های یافته شده در شکلات تلخ (سیاه) dark chocolate می تواند بر روی سلامت مغز اثر بسیار خوبی بگذارد.

آثار مفید ذهنی شکلات در بررسی های دانشمندان

کسانی که شکلات مصرف می کنند در تست های حافظه ی فضایی بصری(بینایی)، سازماندهی، استدلال انتزاعی نسبت به گروهی که شکلات مصرف نکرده، بهتر بوده اند. نشان می دهد که شکلات آثار مفید ذهنی دارد

تمدن باستانی اولمک و مایا و مردم آزتک حدود ۳۵۰۰ سال پیش، از آثار مفید شکلات آگاهی داشته اند و از این ماده بیشتر در نوشیدنی های شکلاتی استفاده می کردند. در حال حاضر دانشمندان با کشف فیتوکمیکال های موجود در شکلات سیاه (به نام flavanols) و کاکائو متوجه آثار مناسب قلبی عروقی آن شده اند. اما در بررسی های بیشتر به آثار مناسب شکلات بر روی ذهن و مغز هم آگاهی پیدا کرده اند. ادامه‌ی خواندن

منتشرشده در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت | دیدگاه‌تان را بنویسید:

با غذاهای سالم، کلسترول خود را کنترل کنید

با غذاهای سالم، کلسترول خود را کنترل کنید

دلایل متعددی وجود دارد که چرا برخی مواد غذایی برای کلسترول و سلامت قلب مناسب هستند. برخی از مواد اثر مستقیم بر روی کاهش  LDL و تری گلیسرید دارند. برخی مواد غذایی، کالری اندکی دارند و برای کاهش وزن مناسب هستند. با خوردن مواد غذایی مناسب، می توان با کسب مواد لازم بدن، مانع از افزایش چربی خون شد و به سلامت قلب و عروق توجه کرد.

برای کم کردن کلسترول خود می توانید از غذاهای سالم استفاده کنید

مغزها و آحیل ها و آواکادو منبع بسیار مفیدی از (MUFAs) Monounsaturated fatty acids است و محققان فکر می کنند که این مواد آثار مثبت بر روی کلسترول و سلامت قلب دارد. بخصوص اگر برای جایگزینی از چربی های اشباع استفاده شود

در این مقاله تلاش کرده ام برخی مواد غذایی که می تواند در کنترل چربی خون ما کمک کندف و همچنین موادی که برای سلامتی قلب و عروق ما مفید است را معرفی کنم. با این شیوه می توانیم با غذاهای سالم کلسترول خود را کنترل کنیم مراقب وزن خود باشیم و در آرامش و سلامت زندگی کنیم. ادامه‌ی خواندن

منتشرشده در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت | برچسب‌شده , , | دیدگاه‌تان را بنویسید:

چطور مصرف نمک را کم کنیم

چطور مصرف نمک را کم کنیم

افزایش مصرف روزانه ی نمک، عامل بیماری فشار خون است و همچنین می تواند موجب بیماری قلبی و سکته قلبی و مغزی باشد. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی تلاش می کند تا مقدار مصرف نمک را به صورت منطقی کاهش دهد.

شیوه کم کردن نمک در رژیم غذایی

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که روزانه بیشتر از ۵ گرم نمک استفاده نکنیم اما وزارت بهداشت آمریکا مقدار کمتری از مصرف نمک را توصیه می کند. آنها توصیه می کنند روزانه حداکثر ۱۵۰۰-۲۳۰۰ میلی گرم از سدیم (معادل ۳۷۵۰-۵۷۵۰ میلی گرم از نمک) نمک استفاده شود. در این توصیه به نژاد و بیماری زمینه ای افراد و سن آنان نیز توجه می شود که ارقام را متفاوت می کند. ادامه‌ی خواندن

منتشرشده در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت | دیدگاه‌تان را بنویسید:

هیچگاه برای شروع ورزش دیر نیست

هیچگاه (حتی هشتاد سالگی )برای شروع ورزش دیر نیست.

محققین می گویند حتی اگر تا کنون منظم ورزش نمی کنید، باز می تواند با آغاز فعالیت های ورزشی از منافع آن بهره ببرید.  در تحقیقاتی مردان  که در دهه ی هفتاد و هشتاد عمر خود هستند را مورد ارزیابی قرار داده است. این مردان ازهیچ گونه برنامه ی ورزشی در طول عمر خود استفاده نمی کردند اما در دوره ی تحقیقات به صورت مرتب ورزش می کردند. با آغاز تمرین های ورزشی در این سن توانستند توده عضلانی مناسبی مانند ورزشکاران جوان دیگر بسازند. در واقع نتیجه ی تحقیقات این بود که این مردان می توانند با انجام تمرین های ورزشی مانند دیگر ورزشکاران عضله سازی کنند.

ورزش در کهنسالی. هیچ وقت برای شروع ورزش دیر نیست

ادامه‌ی خواندن

منتشرشده در بیماری و درمان, ورزش و سلامت | دیدگاه‌تان را بنویسید:

چطور بدون گشنگی لاغر کنیم

چطور بدون گشنگی، کمتر کالری دریافت کنیم و لاغر شویم

افراد زیادی را می شناسیم که برای کم کردن کالری مصرفی خود، با سختی و به شدت به خودشان گشنگی می دهند و ریاضیت می کشند. اما آیا واقعا لازم است برای لاغزی اینهمه سختی بکشیم؟

اگر همراه با رژیم منطقی که در زیر به آن اشاره می کنیم، ورزش به زندگی روزه مره خودمان اضافه کنیم، می توانیم به خوبی وزن خود را کم کنیم.  شیوه ای که در زیر ارایه می شود به طور کامل تجربه شده و علمی است و با تحقیقات فراوان اثربخشی آن به اثبات رسیده است.

برخی برای کم کردن وزن به صورت جدی موارد مصرفی را کم می کنند، به نحوی که مدام حس گرسنگی آنها را آزار می دهد. شیوه ایی که مدام حس ناخوشایند گرسنگی را بچشیم، شیوه ی مناسبی برای کاهش وزن نیست. در عین حال قابلیت تداوم ندارد و به زودی از این حس ناخوشایند خسته می شویم و برعکس پرخوری شروع می شود.

برای کاهش وزن باید از شیوه ای استفاده کنیم که درعین حال که کالری کمتری به بدن می رسد حس خوشآیند و رضایت داشته باشیم. بیشتر از گشنگی و ریاضیت کشیدن، باید لذت ببریم و از لحظه های مان بیشتر بهره ببریم. ادامه‌ی خواندن

منتشرشده در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت | برچسب‌شده , , | دیدگاه‌تان را بنویسید:

ورزش مناسب آرتریت برای افزایش روند بهبود و افزایش محدوده ی حرکت

ورزش مناسب آرتریت برای افزایش روند بهبود و افزایش محدوده ی حرکت

ورزش های کششی و قدرتی موجب می شود که در وزن تعادل ایجاد شود. ورزش در همه ی افراد ارزشمد و مفید است و صد البته در افرادی که دچار بیمارهای مفصل هستند اهمیت بیشتری پیدا می کند خاصه اگر ورزش ها به صورت گروهی و در باشگاه و به روش صحیح انجام پذیرد، آثار مثبت آن بیشتر خواهد بود.

اگرچه درد و خشکی و محدودیت حرکت موجب می شود که ورزش کردن در بیمارانی که از آرتریت رنج می برند، سخت و ناراحت کننده باشد اما انجام ورزش های مناسب و آثار مثبت آن برای این بیماران بسیار مهم و ارزشمند است ادامه‌ی خواندن

منتشرشده در بیماری و درمان, ورزش و سلامت | برچسب‌شده | دیدگاه‌تان را بنویسید:

سرماخوردگی، آنفولانزا

سرماخوردگی و آنفولانزا. نگرانی مردم

این روزها در مطب و کلینیک ها مشغول ویزیت بیمارانی هستیم که از آنفولانزا ترسیده اند. تعداد زیادی از بیمارانی که ویزیت می کنم ، سرماخوردگی ساده هستند اما از نگرانی به سرعت خودشان را به بیمارستان یا کلینیک رسانده تا از میزان خطر بیماری آگاه شوند.

در پاییز و زمستان تعداد مراجعین به دلیل سرماخوردگی زیاد می شود. همینطور در همین فصل احتمال وقوع بیماری آنفولانزا هم بالا می رود. اما آیا بیماری آنفولانزا خطرناک است؟ آیا این بیماری برای همه آدمها خطرآفرین است؟ آیا همه ی بیماران نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند؟ آیا همه ی بیماران باید درمان ضد ویروس دریافت کنند؟ آیا و هزار آیای دیگر که این زمان از ما پرسیده می شود. با نگرانی و دلهره. خاصه اینکه اگر در فضای مجازی روز به روز آمار ابتلای بالای آن را گزارش کنند و همچنین میزان مرگ و میر بالا برای آن اعلام کنند

از تعریف آنفولانزا و تفاوت آن با سرماخودرگی می گذرم که در مقاله های لینک شده می توانید اطلاعات مناسبی کسب کنید اما چند نکته مهم خدمت شما خواهم نوشت ادامه‌ی خواندن

منتشرشده در بیماری و درمان | دیدگاه‌تان را بنویسید:

یوگا نرمشی پنج هزار ساله

یوگا چیست و چطور کار می کند

 این روزها انواع برنامه های ورزشی  وجود دارد. برنامه هایی که بصورت گذرا می آیند و می روند اما برخی برنامه های ورزشی ماندگار هستند و سالهای سال افراد بسیاری از آن برنامه ها استفاده می کنند. یوگا از این دست برنامه های ورزشی است. نرمشی که بیش از پنج هزار سال قدمت دارد.

یوگا می تواند بیش از آنکه فکر می کنید کالری سوزی کند و قدرت عضلانی ایجاد کند. ورزشی است که علاوه بر اینکه برای پرورش فکر  و ذهن به کار می آید می تواند موجب پرورش بدن هم اشد. یوگا می تواند بصورت ترکیبی هم قدرت عضلانی را زیاد کند و هم موجب کشش عضلات شود. در یوگا تنفس عمیق موجبات آرامش و مراقبه را فراهم می سازد. ادامه‌ی خواندن

منتشرشده در بیماری و درمان | دیدگاه‌تان را بنویسید:

ده آسیب شایع هنگام دویدن. پیشگیری و درمان آن

ده آسیب شایع هنگام دویدن. پیشگیری و درمان آن

ورزش کردن و باز ورزش کردن از آن توصیه هایی است که همیشه به بیمارانم گفته ام. از بین ورزش ها همیشه ورزش های هوازی یا ایروبیک را توصیه می کنم که شامل دویدن و قدم زدن تند، راهپیمایی در پارک ، شنا کردن ، دوچرخه سواری … است.

هنگام ورزش کردن ممکن است ، آسیب یا تروما هایی به ما وارد شود. اگر ورزشکار حرفه ای باشید یا ورزشکار تازه کار نوع ترومای وارد شده متفاوت است. آسیب ها حتی در هنگام ورزش های ساده هم ممکن است  رخ دهد. اما اگر چه این آسیب ها و تروما از اتفاقات شایع ای است که پیش می آید اما قابل پیشگیری است.

برای اینکه سالم ورزش کنیم تا سالم بمانیم، بد نیست با ده آسیب شایع در هنگام دویدن آشنا باشیم. در این مقاله تلاش می کنم به اختصار و ساده از این مشکلات بنویسم و با حوصله در مورد پیشگیری و درمان آن بحث کنم تا هم ورزش کنیم و هم سالم باشیم و هم به خودمان آسیب نزنیم.

پس ده آسیب شایع هنگام دویدن و پیشگیری و درمان آن را در زیر بخوانید ادامه‌ی خواندن

منتشرشده در بیماری و درمان, ورزش و سلامت | برچسب‌شده | دیدگاه‌تان را بنویسید: