آنفولانزا چیست،چند روز طول می کشد

این روزها، در کلینیک و بیمارستان، مدام در حال ویزیت کردن بیماران سرماخوردگی شدید و آنفولانزایی هستم. فصل آنفولانزا که شروع می شود و علایم بیماری را در بین مردم بروز پیدا می کند، مهمترین سوالی که مطرح می کنند این است که « چند روز این بدبختی گریبانم را گرفته؟ چند روز طول می کشه؟» و همچنین این سوال که « چطور می تونم از شرش خلاص بشم»

راستی، آنفولانزا چند روز طول می کشه؟ با توجه به تجربه ی هر کدام از ما که دچار این بیماری شده باشیم، انگار جوابش این است که « خیلی زیاد » اما آنچه محققین می فرماییند همان است که در این مقاله مطالعه می کنید.

همه ی ما وقتی می شنویم که آنفولانزا شیوع پیدا کرده، دچار ترس می شویم، اولین سرفه یا عطسه ایی که می کنیم و یا وقتی کمی گلوی ما سوزش می کند، با خودمان می گویم « وای، یعنی، مریض شدم؟ چند روز باید تحملش کنم؟ چه کنم که علایم کوتاه تر شود؟ ….»

کوتاه ترین جواب این است که اگر بدن شما در سلامت و ایمنی به سر می برد، آنفولانزا ۳-۵ روز طول می کشد، اما در افرادی که دچار بیماری هستند و یا سیستم ایمنی مناسب نیست و یا در کهنسالان، بیماری کمی طولانی تر می شود.

آنفولانزا یک بیماری تنفسی است که توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود و موجب بیماری در بینی و گلو و ریه ها می شود. آنفولانزا می تواند نشانه های سبکی مانند، گرفتگی بینی و آبریزش بینی باشد و یا اینکه به صورت بیماری شدید و جدی بروز کند و می تواند عامل مرگ بیمار باشد. به طور دقیق نمی توان آمار بیماران را معین کرد اما تخمین زده می شود که در سال،حدود ۵-۲۰ درصد جمعیت دچار این بیماری می شوند.

در سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۶ مرگ و میر ناشی از آنفولانزا چیزی بین ۳۰۰۰ تا ۴۹۰۰۰ هر سال بوده است که به طور خاص در بین کهنسال و افراد با بیماری مزمن بوده اند. خوشبختانه آمار مرگ و میر در سالهای اخیر کاهش معنی داری پیدا کرده است. هزینه ی سالانه برای بهداشت در مورد آنفولانزا در آمریکا حدود ۱۰ بیلیون دلار !!! است

انواع ویروس آنفولانزا

دو تیپ اصلی ویروس آنفولانزای انسانی وجود دارد. آتفولانزای تیپ A و تیپ B . این دو تیپ عامل اصلی بیماری آنفولانزا در جوامع انسانی اسا اما یک تیپ C هم وجود دارد که بیماری معمولا خفیف تری به وجود می آورد. بیشتر مواقع بیماری در اوایل آذر شروع می شه و تا اواسط فروردین طول می کشه. اوج بیماری هم در اواسط دی و اواسط بهمن تظاهر می کنه . اگر علایم در وسط تابستان بروز می کند، به احتمال زیاد بیماری آنفولانزا نیست.

ورود به داستان ویروس شناسی آنفولانزا بخث تخصصی و خسته کننده ای است که می شود از آن گذشت. ویروس آنفولانزا بصورت ذره های حاوی ویروس که با عطسه و سرفه به اطراف پخش می شوند به دیگران منتقل می شود. بیماری در تماس مستقیم با فرد بیمار در مدرسه یا محل کار یا بازی ، در تماس فامیلی … به دیگران منتقل می شود

نشانه های بیماری آنفولانزا چیست؟

اگر به هر روشی ویروس آنفولازا وارد بدن شود ۱- ۴ روز ( به طور متوسط ۲ روز) طول می کشد تا علایم بروز کند. ممکن است علایم با حس ناخوشی و سنگینی بیدار می شوید. انگار تازه از یک تصادف ماشین بلند شده اید. در ادامه ممکن است یکی دو تا از علایم زیر را در خود مشاهده کنید و اگر بد شانس باشید همه علایم را خواهید دید:

  • افزایش دمای بدن و تعریق و احساس گرمی و داغی و یا اینکه یک لحظه داغ می شوید و حس لرز دست می دهد.
  • دماغ ممکن است کیپ شود و یا اینکه آب دماغ راه بیفتد . گلودرد و سوزش و خارش گلو و سرفه
  • احساس طپش قلب
  • چشم های قرمز و خیس، حتی ممکن است نور برای چشم خوش آبند نباشد.
  • بدن درد
  • سردرد که بیشتر جلوی پیشانی و اطراف چشم حس می شود
  • احساس خستگی و ضعف عمومی
  • احساس ناخوشی در معده، تهوع و اسهال ( بیشتر در بچه ها دیده می شود)

سوالهای مهم هنگامی که دچار بیماری آنفولانزا می شویم

بعضی از گونه های آنفولانزا بیماری زا تر هستند یعنی موجب می شوند که بیماری شدیدتر بروز کند در هر حال اگر نشانه ها شدید باشد یا خفیف سوال های زیر ذهن را مشغول می کند:

چند روز اسیر آنفولانزا هستم؟

نشانه های بیماری، در آدمهای سالم، معمولا پنج روز طول می کشد، اگر چه در خانم های باردار، افراد کهنسال، کودکان و در افرادی که دچار بیماری مزمن هستند ( آستم ، دیابت، کانسر، ایدز، بیماری قلبی) قدری بیشتر طول می کشد. در افرادی که دارای بیماری زمینه ای ( بیماری های که ذکر شد) هستند، ممکن است برای ایجاد عوارض آنفولانزا مستعد تر باشند .

ممکن است آنفولانزا یک جوان سالم را برای چند روز یا هفته از پا بیاندازد و مریض کند

آیا من نافل بیماری هستم؟

فرد بیمار می تواند تا ده روز بیماری را به دیگران منتقل کند . معمولا چند روز قبل از بروز نشانه ها و یک هفته بعد از بروز آن می توانند بیماری را منتقل نمایند. اگر احساس می کنید دچار بیماری شده اید، بهتر است استراحت کنید و یا تا جای که ممکن است با افرادی که پرخطر هستند تماس پیدا نکنید تا بیماری به آنان منتقل نشود . شستشوی دست و پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه، مانع از پخش شدن ویروس می شود و یا مقدار کمی از آن پخش می شود.

آیا می توانم خودم را علیه آنفولانزا مقاوم کنم؟

مطابق پیشنهاد متخصصین واکسن آنفولانزا را هر سال تزریق کنید. اگر چه تزریق ولاکسن گارانتی مطلق برای پیشگیری از بیماری نیست اما تزریق واکسن در پایان شهریور و اوایل مهر می تواند عامل پیشگیری مهمی در بروز بیماری در زمان ایپیدمی باشد. به افراد پرخطر که همیشه آنفولانزا برای شان خطر بیشتری ایجاد می کند توصیه اکید می شود که هر سال واکسن آنفولانزا تزریق کنند. اگرچه در فضای مجازی در باب واکسن حرف های ضد و نقیض گفته می شود و عوارض تزریق واکسن به صورت بزرگنمایی شده ای یاد می شود اما هنوز توصیه متخصصین تزریق واکسن انفولانزا است

عوارض آنفولانزا

وقتی دچار انفولانزا می شوید، امکان بروز عوارض هم وجود دارد. به طور معموا افزوده شدن عفونت های میکروبی بر روی آنفولانزا شایع است . ممکن است پنومونی ( ذات الریه) میکروبی بر روی بیماری آنفولانزای ویروسی سوار شود. به صورت نادر در برخی افراد امکان بروز سپسیس یا عفونت خون، در افراد دچار آنفولازا رخ دهد.

افراد پرخطر معمولا برای بروز بیماری شدید و عوارض بیماری مستعد تر هستند. افراد پرخطر شامل: خانم های باردار، کودکان زیر ۵ سال ، بیماران کهنسال بالای ۶۵ سال دارای بیماری زمینه ای مانند دیابت و بیماری قلبی و فشار خون ، بیماری کبدی و کلیوی مزمن افرادی که کانسر دارند و یا داروی شیمی درمانی استفاده می کنند، بیماران ایدزی ، افرادی که بیماری رماتیسمی هستند، بیماری های اسکلتی عضلانی و یا نروماسکولار

فقط به این دلیل که در گروه افراد پر خطر قرار دارید، دچار ترس و اضطراب نشوید، باید نسبت به افراد عادی دقت بیشتری نموده و با پزشک خود تماس بگیرید تا بررسی های لازم را انجام دهد.

هرگز قدرت شستشوی مداوم دست ها برای پیشگیری از انتقال بیماری را دست کم نگیرید.

چگونه در مبارزه با آنفولانزا پیروز میدان باشیم؟

اگر سیستم ایمنی خود را قوی کنید، احتمال مبتلا شدن به آنفولازا کمتر می شود. برای اینکه سیستم ایمنی قوی شود باید به سمت غذاهای سالم بروید، غذا های که میوه و سبزی تازه فراوان دارد و همچنین حاوی مقدار مناسبی ویتامین است ویتامین D و A

به طور منظم ورزش کنید. ورزش موجب قوی شدن سیستم ایمنی و موجب افزایش توان و حجم تنفسی می شود و ریسک بروز بیماری در ریه را کم می کند

بهداشت و تمیزی بسیار مهم است، بخصوص در فصل بیماری آنفولانزا. شستن مکرر دست ها بخصوص وفتی از محیط بیرون و عمومی به منزل می روید بسیار مهم است. پوشاندن دهان و بینی اگر نشانه های از سرفه و عطسه دارید، موجب می شود که بیماری کمتر گسترش پیدا کند.

خلاصه اینکه با آنفولانزا چه کنیم

با توجه به مطالب گفته شده بیماری آنفولانزا سه تا پنج روز طول می کشد. در حالی که بدن با بیماری مبارزه می کند، بد نیست به پیام های بدن تان گوش دهید:

اگر احساس خستگی و ضعف می کنید، استراحت کنید و به اندازه کافی از مایعات بنوشید.

می توانید از داروهای سرماخوردگی که بدون نسخه بفروش می رسد استفاده کنید. داروهای مثل بروفن و استامینوفن. فقط یادتان باشد که منظور ما کپسول های آنتی بیوتیک نیست.

اگرچه در رینگ مسابقه ی نفس گیری با ویروس هستید اما برای تغذیه نیاز به غذاهای ساده ای دارید، غذای مثل سالاد تازه از میوه ها و سبزی تازه، یک لیوان آب گرم با یک قاشق عسل و آب لیمو ، شاید یک قاشق سرکه سیب هم بد نباشد.

یادمان باشد که آنفولانزا در افراد سالم با استراحت و خواب کافی همراه با مایعات زیاد می تواند به سرعت کنترل شود .شستشوی دست با صابون یا مایع حاوی الکل موجب می شود که بیماری به دیگری منتقل نشود . اما افراد پر خطر باید با دقت بیشتری نسبت به بیماری برخورد کنند، ممکن است این افراد نیاز به بستر شدن داشته باشند.

حتی اگر سالم و جوان هستید، اگر همراه آنفولانزا نشانه های زیر در شما بروز کرده، حتما به بیمارستان مراجعه کنید

تنگی نفس و افزایش تعداد تنفس شده اید

اگر درد جلوی سینه یا درد شکم پیدا کرده اید

در صورتی که افت فشار خون پیدا کرده اید. یا نشانه های از قبیل خواب آلودگی و بی حالی در شما مشاهده شود

در صورتی که نشانه های کم آبی در بدن دیده شود و یا نشانه های نهوع همراه استفراغ باشد و بیمار اسهال داشته باشد و یا اینکه نمی تواند چیزی بخورد

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

مقاله های مرتبط

با سرماخوردگی چه کنیم                  هفت درمان خانگی آنفولانزا            درمان خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.