چند پیشنهاد غذایی برای گاستریت و زخم معده

چه غذایی بخوریم و از چه غذایی پرهیز کنیم . این شش پیشنهاد مناسب و مواد غذایی عالی برای گاستریت و زخم معده را مطالعه کنید و به نکات و پیشنهادهای ارایه شده توجه کنید تا مشکلات گوارشی شما کم شود

گاستریت چیست؟

گاستریت در واقع التهاب و یا تحریک و فرسایش و از بین رفتن پوشش داخلی معده است که می تواند به صورت ناگهانی و حاد طی یک تا سه روز ایجاد شود و یا می تواند مزمن باشد که طی روزها و هفته ها ایجاد شود. گاستریت ممکن است به علت استفراغ های پیاپی ای و طولانی و همچین استرس های مداوم و  مصرف برخی داروها و نوشیدن الگل ایجاد شود. البته میکروب هلیکوباکتر پیلوری می تواند عامل بروز گاستریت باشد. همچنین به دلایل متفاوت برگشت صفرا به معده هم می تواند دلیلی دیگر برای بروز گاستریت باشد که به دلایل مشکلات کیسه صفرا و کبد رخ می دهد.

نشانه ها و علایم گاستریت

گاستریت ممکن است هیچ علایمی ایجاد نکند و گاهی اوقات علایم ساده و کم اهمیت دارد و در برخی مواقع می تواند با زخم معده و خونریزی بروز کند. نشانه های گاستریت شامل:

حالت تهوع و حس ناخوشایند روی معده

نفخ و باد معده که ممکن است آزار دهنده باشد

درد شکم

استفراغ

سوء هاضمه

سوزش سر دل یا حس سوزش و سوختن زیر جناغ که در بین وعده های غذا و یا شب هنگام رخ می دهد

سکسکه

استفراغ  خونی یا به رنگ  قهوه ای تیره

مدفوع تیره و قیری

تشخیص گاستریت بر اساس داده های کلینیکی بیمار و سابقه ی فامیلی و شرایط بیمار است و می توان با انجام آندوسکپی مخاط معده را مورد مطالعه دقیق قرار داد و همچنین از زخم و قسمت های از مخاط معده نمونه برداری کرد. همچنین می شود از نظر میکروب هلیکوباکتر پیلوری هم بررسی و ارزیابی انجام شود. در برخی بیماران آزمایش مدفوع داده می شود تا در صورتی که خونریزی خفیف و مخفی وجود دارد در آزمایش دیده شود و همجنین برخی بیماران با نشانه های کم خونی خود را نشان می دهند که باز هم به خاطر خونریزی های خفیف و اندک ولی مداوم و طولانی مدت است و در ازمایش خون کشف می شود.

پزشک شما برای درمان گاستریت توصیه های درمانی مفصلی به شما ارایه کرده است و حتما داروهای هم برای شما تجویز کرده. اینجا قصد دخالت در درمان دارویی پزشک معالج شما را ندارم. حتما پزشک شما توصیه های تغذیه ای هم ارایه نموده است. اینجا هم من چند توصیه و پیشنهاد ارایه کرده ام. بد نیست. کمک می کند. نه تنها به درمان شما آسیبی نمی زند بلکه موجب کمک به درمان گاستریت هم می شود. در اینجا چند پیشنهاد برای گاستریت و زخم معده را مطالعه کنید.

پیشنهاد شماره ۱ رژیم گاستریت

مطمئن شوید که رژیم غذایی شما شامل غذاهایی باشد که هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) را می کشد در اینجا دو ماده ی غذایی که این وظیفه ی خطیر را بعهده دارد معرفی می شود.

کلم بروکلی: ماده ای در کلم بروکلی وجود دارد به نام sulphoraphane که در تحقیقات به عنوان ماده ای که موجب کشتن اچ پیلوری می شود شناخته شده است در نتجه کلم بروکلی غذای مناسبی برای گاستریت است. در برخی تحقیقات حتی دیده شده که در باکتری های مقاوم به درمان دارویی هم بروکلی اثر مناسبی دارد ( منبع)

جوانه های کلم بروکلی نسبت به کلم رسیده مقدار سولفورافان بیشتری دارد و اثر ضد باکتری و متعاقبا اثر ضد گاستریت بیشتری دارد

اگر از مزه این گیاه خوشتان نمی آید، کمی بخار پز کنید و سرکه سیب و فلفل نوش جان کنید. فوق العاده است

سیر : سیر یک ضدمیکروب وسیع الطیف است و ضد قارچ است و برای از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری مفید است و در نتجه سیر داروی مناسبی برای گاستریت است اگرچه برخی که به صورت مزمن مشکل سوزش سر دل دارند نمی توانند از آن بخوبی بهره ببرند. در این مورد توصیه می شود که سیر را به قطعه های کوچک ببرید و از مقدار کم شروع کنید و کم کم و تدریجی مقدارش را بیشتر کنید

پیشنهاد شماره ۲ رژیم گاستریت

پروبیوتیک ها را نادیده نگیرید. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که در روده ی کوچک زندگی می کنند و موجب بهبود عملکرد گوارش می شوند.  پروبیوتیک ها می توانند عملکرد روده ها را بهبود ببخشند و موحب بهبود در عمل هضم و جذب مواد مغذی در سیستم گوارش شوند. برای کسانی که دچار گاستریت هستند و دجار کمبود ویتامین ب ۱۲ هستند خوردن غذای حاوی پروبیوتیک می تواند بسیار شکفت انگیر باشد.
کدام مواد غذایی حاوی پروبیوتیک است؟ ماست ارگاانیک(در ایران ماست های پروبیوتیک) ، کفیر (نوشیدنی تخمیری حاصل شیر و افزودن دانه های کفیر)، نان خمیر ترش ( که تخمیر آن طولانی تر و با مخمرهای خاص انجام می شود و نان کمی ترش مزه است)
سیر و پیاز و موز هم پروبیوتیک دارند که می توان از آن استفاده کرد اما برای برخی بیماران گاستریت ممکن است مصرف سیر و پیاز کمی آزار دهنده باشد که در پیشنهاد شماره ۱ روش استفاده ی آن را توصیه کرده ایم

می شود از آب چغندر و زغال اخته و هویج که پربیوتیک فراوان دارد استفاده کرد

 

پیشنهاد شماره ۳ رژیم گاستریت

مواد غذایی که آسیب های دارویی دستگاه گوارش را کم می کند استفاده کنید. همانطور که در پیشنهاد شماره دو گفته شد پروبیوتیک ها برای بازگشت آسیب های گوارش بسیار مفید هستند. علاوه بر پروبیوتیک ها می وشد از مواد غذایی دیگر هم استفاده کرد، موادی که موجب  بهبود نشانه های گاستریت می شوند مثل نهوع و درد معده و سوزش سر دل و نفخ . گیاهانی مثل

زنجبیل

سرکه سیب

زردچوبه

پونه کوهی

زغال اخته

آب چغندر و هویج

چای سبز

همچنین باید مواد حاوی ویتامین A میل کنید. مانند جگر، هویج ، سبز، اسفناج، مارجوبه، سیب زمینی شیرین، هلو و زردآلو . برای سلامت مخاط و ترمیم بافت ویتامین A بسیار لازم است

 پیشنهاد شماره ۴ رژیم گاستریت

از نوشیدن و خوردن موادی که موجب تشدید علایم گاستریت می شود اجتناب کنید. بسیاری از مردم که از گاستریت و ورم معده رنج می برند، دقیقا می دانند کدام مواد غذایی آنها را رنج می دهد و علایم ایجاد می کند. ممکن است قهوه یا شکلات و پاستا و فلفل تند باشد . اگر نمی دانید کدام غذا شما را اذیت می کند، باید پیدایش کنید، با کمی دقت در موادی که می خورید می توانید این کار را انجام دهید.

برای پیدا کردن اینکه کدام مادع غذایی شما را اذیت می کند، کاغذ قلم بردارید و طی دو تا چهار هفته هر چه که می خورید و می نوشید را با زمان دقیق و تاریخ بنویسید. همچنین وقتی علایم بیماری ایجاد شد، آن را هم با زمان و تاریح یاداشت کنید.  بعد از این مدت وقتی گزارش نویسی تان تمام شد، با بررسی تطابق زمان بروز علایم و ماده ی غذایی، عامل کشف شده است. مثلا بروز علایم تهوع و سوزش سر دل یک ساعت بعد از خوردن پیتزا ؟

با این کار به عاملی که موجب تحریک دستگاه گوارش شده و علایم ایجاد می کند را کشف می کنید، طبیعی ترین کار این است که از خوردن آن اجتناب کنید

پیشنهاد شماره ۵ رژیم گاستریت

مطئن شوید که نوع رژیم خود را به صورت دایمی تغییر دهید، نه موقت. طبیعی است که برای بهبود و درمان مشکل گاستریت باید شیوه زندگی یا همان لایف استایل را تغییر دهید.  طبیعی است که اگر شرایط کار شما استرس زاست، حتی اگر رژیم مناسب داشته باشید، درمان صورت نمی گیرد. اگر نمی توانید شرایط کار را عوض کنید، حداقل این است که هنگام خوردن و آَشامیدن غذا ، آن را درکمال آرامش و بدون استرس و به آرامی میل نمایید. در رژیم غذایی خود پروتین کافی ریال میوه و سبزی قرار دهید و با این کار همه ی مواد غذایی مورد نیاز بدن را به آن برسانید.

پیشنهاد شماره ۶ رژیم گاستریت

در آخر اینکه غذاهای عامل ایجاد گاستریت نخورید. غذاهای که سیستم ایمنی  و دستگاه گوارش شما را ضعیف کند. توصیه می شود که این مواد را از رژیم خود حذف کنید:

لبیات ( بجز ماست ارگانیک یا پروبیوتیک)                      سویا

ذرت                                                                    حبوبات

گلوتن                                                                  سیب زمینی

غذاهای فراوری شده                                              شیرینی

سودا                                                                  قهوه زیاد

نوشیدنی های الکلی                                            آب میوه های ترش و تند

ادویه های تند و تیز                                               نوشیدنی های انرژی زا

                               مواد غذایی با چربی اشباع

با مطالعه ی این مقاله و انجام پیشنهاد های ارایه شده به خودتان کمک کنید تا از شر مشکلات و علایم گاستریت ، ورم معده در امان باشد

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.