پروتین لازم برای افراد گیاه خوار، وگان، وجترین

در یکی از مقاله ها در مورد پروتین نوشتم. توضیح دادم که از چند منبع می توان پروتین و اسید امینه های بدن را تامین کرد و نوشتم که بهترین منبع تامین آن منبع حیوانی است. آیا این موضوع موجب می شود که برای افراد وگان یا وجترین و گیاه خوار مشکلاتی از نظر تامین پروتین ایجاد شود؟ سوال این است که دوستانی که وگان یا وجترین هستند چگونه پروتین خود را تامین کنند؟

در طبیعت مواد غذایی متنوع وجود دارد و می توان اسید آمینه های مورد نیاز افراد گیاه خوار را به صورتی که مشکلی برایشان ایجاد نشود تامین کرد. برای این کار مواد غذایی زیر را پیشنهاد می کنم که برای تامین پروتین افراد گیاه خوار و وگان مفید است. نام برخی از این مواد به گوشم نخورده بود و تا کنون آن را ندیده بودم و در این تحقیقات با آن آشنا شدم و برخی را به صورت رومزه در رژیم غذایی استفاده می کنم

این ۱۶ ماده غذایی گیاهی حاوی بیشترین مقدار پروتین هستند. دقت کنید که گیاهان همه ی اسید آمینه های ضروری را ندارند و باید این مواد گیاهی به صورت متنوع استفاده شود.

سیتان یا گوشت گندم
ادامه‌ی خواندن
منتشرشده در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت | برچسب‌شده , | دیدگاه‌تان را بنویسید:

پروتین مورد نیاز بدن در روز

از پروتین چه می دانیم؟ پروتین چیست و چه کاربردی در بدن دارد؟ پروتین مورد نیاز روزانه ی  بدن ما چقدر است؟ از کدام منبع می توان پروتین مورد نیاز بدن را تامین کرد؟ اسید آمینه ضروری و غیر ضروری چه هستند؟ چه فرقی دارند؟

قرار است در این پست به این سوالها پاسخ بدهیم تا در مورد پروتین بیشتر بدانیم

منابعی که می توان پروتین مورد نیاز بدن را کسب کرد

پروتین ماده ای مهم برای بدن است و موجب رشد سلول و ترمیم آن شده و باعث می شود که سلول ها به خوبی و درستی عمل کنند. در مواد خوراکی گسترده ای می توان پروتین پیدا کرد. مقدار پروتین مورد نیاز بدن در روز برای هر فرد، به وزن ، سن ، جنس و بیماری فرد بستگی دارد . می توان پروتین مورد نیاز را از منابع حیوانی و گیاهی تهیه کرد.

ادامه‌ی خواندن
منتشرشده در بیماری و درمان | دیدگاه‌تان را بنویسید:

چگونه ورزش کنیم؟ هوازی، ایروبیک

ورزش دارای اهمیت بسیار زیاد است و برای حفظ سلامتی مهم و غیر قابل حذف است. اما سوال اصلی این است که چگونه ورزش کنیم؟ چه مدت ورزش کنیم؟ شدت ورزش چقدر باشد؟ چگونه شدت ورزش خود را ارزیابی کنیم؟ از بین این همه فعالیت بدنی، تعریف ورزش برای سلامتی کدام است؟  وزش هوازی، ایروبیک یا ورزش غیر هوازی، چه فرقی دارند ؟ آیا باید هر هفته کوهنوردی کنیم؟ یا همین خیابان گردی هایی که برای خرید انجام می دهیم را می توان ورزش تلفی کرد؟

ادامه‌ی خواندن
منتشرشده در بیماری و درمان, ورزش و سلامت | برچسب‌شده | دیدگاه‌تان را بنویسید:

کم کاری تیرویید یا هیپوتیروییدی

کم کاری تیرویید یا هیپوتیروییدی بیماری شایعی است.  غده ی تیرویید در قسمت جلوی گردن قرار دارد و عضو بسیار مهمی از بدن است . تقریبا همه ی ارگانهای بدن از قلب و مغز گرفته تا عضله و پوست را تحت تاثیر خود قرار می دهد. هرمونی که این غذه ترشح می کند به نام تیروکسین عملکرد بسیار مهمی در متابولیسم و سوخت و ساز بدن دارد. می تواند روی ضربان قلب و تعداد آن و گردش خون و میزان آن و دمای بدن اثر بگذارد. می تواند روی گوارش و حرکت روده ها و روی خلق و خوی آدمی اثر بگذارد

ادامه‌ی خواندن
منتشرشده در بیماری و درمان | دیدگاه‌تان را بنویسید:

کم خونی فقر آهن

اسم آهن که می آید بعضی به فکر میله گرد و تیر آهن می افتند. بعضی به فکر کم خونی. فلزی که بزرگترین عنصر سازنده کره ی زمین و اصلی ترین عنصر سازنده هسته و پوسته ی زمین است و چهارمین عنصر متداول زمین . از نظر فراوانی در بدن آدمی این عنصر دوازده امین است . اگرچه آهن سفت و سخت است اما کمبود آن در بدن، آدمی را سست و ضعیف می کند. آهن نقش اساسی در رژیم غذایی آدمی دارد. در ساخت و تشکیل هموگلوبین در گلبول قرمز آهن نقش اساسی دارد. به دلیل کاهش مصرف آهن در رژیم غذایی و یا به دلیل از دست دادن خون، آنمی فقر آهن ایجاد می شود

بگذارید یک قدم عقب تر برویم. مثل فیلم های سینمایی که به لحظ ایی می رسند که می نویسند چند روز- سال- قبل . بگذارید اول در مورد آنمی صحبت کنم و بگویم

ادامه‌ی خواندن
منتشرشده در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت | برچسب‌شده , | دیدگاه‌تان را بنویسید:

آفت دهان دلایل و درمان های خانگی آن

بسیاری از بیماران ما از خودرن برخی غذا ها یاد می کنند که «گرمی » شان می شود و برخی غذا ها «سردی » شان می کند. در طب سنتی قدیم مواد را به «سرد» و «گرم» و «خشک» و «مرطوب» تقسیم می کردند. من نمی دانم مکانیسم ای تقسیم بندی چه بوده و چه چیزی موجب می شود که یک ماده گرم یا سرد باشد  تحقیقات مفصلی هم در این مورد صوت نگرفته. پیش از این برخی متخصصان تغذیه معتقد بودند که مواد غذایی که در بدن هیستامین آزاد کنند ، موجب گرمی می شوند. برخی فکر می کردند که مواد بر اساس میزان انرژی که در بدن تولید می کنند، به مواد گرم و سرد تقسیم می شوند.

 این دو توضیح قانع کننده نیستند و برخی مواد که مشابه از نظر میزان انرژی تولید کرده هستند دو گروه گرم و سرد مختلف قرار می گیرند و یا برخی مواد که هیچ انرژی در بدن تولید نمی کنند در دسته گرم قرار دارندشاید یک دلیل که در قدیم مواد را به گرم و سرد تقسیم کرده اند به اثرآن مواد در بدن برمی گردد. اثری که آن ماده در بدن می گذارد موجب می شود که سوخت ساز در بدن بیشتر شود و آن غذا را به عنوان گرمی یاد می کردند.شاید ماده ی غذایی با نگه داشتن آب در بدن یا دفع آب از بدن موجب می شود که آنها را در دسته خشک و تر قرار دهند

ادامه‌ی خواندن
منتشرشده در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت | برچسب‌شده , | دیدگاه‌تان را بنویسید:

سندرم متابولیک خطر بیماری قلبی و سکته ی مغزی و دیابت را زیاد می کند

بدن ما به گونه ای طراحی شده که مواد غذایی خورده شده در دستگاه گوارش هضم و ریز شده و جذب می شود و مواد یا به صورت کامل یا به صورت متابولیت ها وارد گردش خون می شود. موادی که وارد خون می شود و متابولیت های تولید شده ی آن و هورمونها و … همه و همه برای سوخت و ساز بدن به کار می رود و برای زنده ماندن و عملکرد طبیعی و فعالیت روزانه استفاده می شود.

اگر به هر دلیلی این مواد در بدن مصرف نشود و به قولی سوخته نشده و موجب ایجاد فعالیت نشوند باید در جایی انباشته شوند. انباشت مواد به صورت خاص رخ می دهد که معمول ترین آن به صورت چربی است . همین انباشته شدن مواد خورده شده ی اضافی می تواند مجموعه ای از رخدادها را ایجاد کند که برای بدن ما آسیب زا است.

سنرم متابولیک و چاقی و خطر بروز سکته ی فلبی و مغزی

اسیب هایی که مواد غذایی خورده شده ی اضافه به بدن وارد می کند در نام مشکلی به نام سندرم متابولیک تعریف شده. سندرم متابولیک خطر بیماری قلبی و سکته مغزی و دیابت را زیاد می کند و به همین دلیل باید به صورت ویژه به آن دقت کرد

ادامه‌ی خواندن
منتشرشده در بیماری و درمان | برچسب‌شده , , | دیدگاه‌تان را بنویسید:

کنترل دردهای مزمن با رژیم غذایی

کنترل دردهای مزمن با رژیم غذایی

خوردن برخی مواد عذایی خاص می تواند شرایط منفی التهابی و مشکلات مربوط به درد مزمن را کاهش و بهبود دهد.

زمانی که قصد دارید برای دردهای مزمن درمان پیدا کنید اول باید به شیوه زندگی خود نگاهی بیندازید. شیوه ی زندگی یا لایف استایل یعنی توجه به وزن و رژیم غذایی و شرایط التهابی بدن. بیشتر گناهان دردهای مزمن به گردن مواردی است که گفته شده است.

برخی مواد عذایی معین مثل شکر و گوشت های پروسس شده و غذاهای سرخ شده و کربوهیدرات تصفیه شده موجب بیشتر شدن شرایط التهابی در بدن می شوند . افزایش وزن و شروع چاقی هم می تواند همین اثر را داشته باشد . علاوه بر این چاقی با افزایش فشار به روی مفاصل موجب درد مفاصل می شود.

تغییر شیوه ی مصرف مواد غذایی و خوردن برخی مواد خاص می تواند شرایط منفی التهابی را کم کند و مشکلات مزمن را بهبود دهد. مشکلات مزمنی که در زیر نوشته شده است می تواند با برخی رژیم خاص قابل تحمل تر و حتی بهبودپذیرتر شود ادامه‌ی خواندن

منتشرشده در تغذیه و سلامت | دیدگاه‌تان را بنویسید:

با درد مچ پا چه کنیم

با درد مچ پا و کف پا چه کنیم؟

بسیاری از مردم ( بیش از نیمی از مردم)  درد مچ پا و درد پا را تجربه کرده اند. پیچ خوردن مچ پا هنگام راه رفتن و قدم زدن و یا ورزش کردن از آن تجربه های تلخی است که ممکن نیست از خاطر آدم برود. با توجه به اینکه چه کفشی به پا داشته باشیم و یا اینکه در کدام سطح زمین مشغول قدم زدن یا دویدن باشیم امکان پیچ خوردن مچ پا، با توجه به آناتومی آن، ممکن است در زندگی ما رخ دهد. 

پیچ خوردن مچ پا دردناک است و گاهی اوقات اشک مان را درمی آورد. گاهی اوقات بغیر از درد پا ، تورم و خونمردگی موجب می شود که ظاهری ترسناک هم ایجاد شود 

پیچ خوردن پا می تواند بسیار ساده و بی دردسر خوب شود و همچنین ممکن است همین پیچ خوردن ساده موجب شکستگی استخوان قسمت پایین ساق پا شده و موجب استراحت در منزل ، یا با گچ گرفتن خاتمه پیدا کند و حتی  ممکن است فرد را راهی اتاق عمل جراحی کند. ادامه‌ی خواندن

منتشرشده در بیماری و درمان | دیدگاه‌تان را بنویسید:

استفاده از میوه و سبزی در اسنک و میان وعده

استفاده از میوه و سبزی در اسنک و میان وعده

محققان می گویند که در آمریکا فقط ۱۳% مردم از میوه کافی استفاده می کنند و کمتر از ۹% به مقدار کافی سبزی می خورند. در ایران تحقیقات مفصلی در این مورد انجام نشده  اما می دانیم که سبزی و میوه در جامعه به مقدار کافی مصرف نمی شود.

در اینجا چند شیوه جالب برای درست کردن اسنک یا میان وعده با سبزی و میوه  برای شما ارایه می دهم. شیوه هایی که می تواند میوه و سبزی را وارد رژیم غذایی کند.

استفاده از میوه و سبزی در اسنک و میان وعده

همه کیک دوست دارند و در خانه درست می کنند. می شه براوونی ها را با مقدار کمتری از شکر درست کرد. می شه از چغندر یا سیب زمینی شیرین یا حتی با پوره ی آووکادو کیک خوشمزه ای درست کرد

رژیم غذای سالم برای قلب شامل میوه و سبزی است اما غالب مردم از سبزی و میوه به اندازه ی کافی استفاده نمی کنند. تعداد آدمهایی که مقدار کافی ( یک و نیم تا دو فنجان) میوه می خورند کمتر از پانزده درصد جمعیت است. این رقم بای مصرف سبزی به کمتر از ده درصد جمعیت می رسد ادامه‌ی خواندن

منتشرشده در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت | دیدگاه‌تان را بنویسید: