ویتامین D و پیشگیری از زوال عقل

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین D می تواند یک استراتژی مناسب برای پیشگیری از زوال عقل باشد. به ویژه  در زمانی که به موقع و زود شروع شوند.

در یک مطالعه کوهورت آینده‌ نگر بزرگ، افرادی که ویتامین D مصرف می‌کردند، ۴۰ درصد کمتر از همسالانی که ویتامین D مصرف نمی‌کردند، دچار زوال عقل می‌شدند. اثرات ویتامین D در زنان، آن‌هایی که عملکرد شناختی طبیعی داشتند بیشتر مشهود بود.

ویتامین D و پیشگیری از زوال عقل

سرپرست تیم تحقیق از موسسه مغز  Hotchkiss، دانشگاه Calgary ، می گوید:

می دانیم که ویتامین D اثراتی در مغز دارد که می تواند پیامدهایی برای کاهش زوال عقل داشته باشد. با این حال، تاکنون تحقیقات، نتایج متناقضی را به همراه داشته است.

دانشمندان و محققان به طور کلی شواهدی پیدا کرده اند که استفاده از مکمل های ویتامین دی قبل از شروع زوال عقل و اختلال شناختی می تواند مفید باشد. اصل مقاله به صورت آنلاین در اول مارس ۲۰۲۳ در آلزایمر و زوال عقل: تشخیص، ارزیابی و نظارت بر بیماری منتشر شده است (مطالعه فرمایید).

این یافته ها بر اساس ۱۲۳۸۸ شرکت کننده بزرگسال (میانگین سنی، ۷۱ سال) در پایگاه داده مرکز ملی هماهنگی آلزایمر ایالات متحده بدست آمده است. این افراد در ابتدا دارای اختلال شناختی طبیعی یا اختلال شناختی خفیف (MCI) بودند. در مجموع ۴۶۳۷ (۳۷%) مکمل ویتامین D مصرف کردند و ۷۷۵۱ نفر مکمل ویتامین D مصرف نکردند.

کسانی که مکمل های ویتامین D مصرف می کردند بیشتر زن بودند و سطح تحصیلات بالاتری داشتند. افسردگی و MCI در افرادی که ویتامین D مصرف نمی کردند شایع تر بود.

در طی ۱۰ سال، ۲۶۹۶ شرکت ‌کننده دچار زوال عقل شدند، از جمله ۲۰۱۷ (۷۵%) که در معرض مکمل‌های ویتامین D قرار نداشتند. میزان بقای ۵ ساله بدون زوال عقل در گروه مصرف کننده ویتامین دی ۸۴ درصد بود، در مقابل گروهی که ویتامین D مصرف نکردند ۶۸ درصد بود.

پس از تنظیم برای سن، جنس، تحصیلات، نژاد، شناخت، افسردگی و قرار گرفتن در معرض ویتامین D (در مقابل، عدم قرار گرفتن در معرض) به طور قابل توجهی با بروز کمتر زوال عقل همراه بود. این اثر  در هر سه فرمولاسیون – کلسیم-ویتامین D، کوله کلسیفرول و ارگوکلسیفرول صادق بود.

اگرچه مصرف ویتامین D با بروز زوال عقل کمتر در هر دو جنس مرتبط بود، اثر آن در زنان بیشتر ااز مردان بود.

محققان در مقاله هشدار می دهند که این مطالعه دارای چندین محدودیت است. آنها هیچ اطلاعاتی در مورد دوز یا مدت قرار گرفتن در معرض ویتامین D یا سطح پایه ویتامین D سرم نداشتند. محققان خاطرنشان می کنند: ” مدت زمان مصرف ویتامین دی ، دوز مصرفی در افراد باید مشخص می شد که باید در تحقیقات آبنده روشن شود

محققان می گویند که «پیشگیری از زوال عقل یا حتی به تأخیر انداختن شروع آن با توجه به تعداد فزاینده افراد مبتلا، بسیار مهم است. این مطالعه نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین D ممکن است در پیشگیری یا به تاخیر انداختن زوال عقل مفید باشد. دانشمندان می گویند باید بررسی های بیشتر و هدفمندی انجام شود تا تأیید کنیم که آیا واقعاً چنین است .

محققان در دانشگاه اکستر در حال بررسی بیشتر این موضوع با اختصاص تصادفی شرکت کنندگان به مصرف ویتامین D یا دارونما است. محققان در حال بررسی تغییرات در تست های حافظه و تفکر در طول زمان هستند.

دانشمندان قصد دارند به این سوالها پاسخ مناسب بدهند:

  • اگردر افراد با سطوح طبیعی ویتامین D، مکمل ویتامین D را تجویز کنیم، آیا خطر ابتلا به مشکلات شناختی آینده آنها را کاهش می دهیم.؟
  • مهم است که بدانیم ویتامین D اضافی در افرادی که دارای ویتامین D طبیعی هستند ممکن است باعث افزایش کلسیم و عوارض جانبی شود.
  • آیا افزودن ویتامین D در صورت طبیعی بودن سطح آن فواید شناختی دارد یا خیر؟

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

مطالعه بیشتر

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.