سالم ترین سبزی ها که باید به رژیم روزانه اضافه کرد

مطابق جدیدترین تحقیقات سالم ترین سبزی ها آنهایی هستند که مواد معدنی، ویتامین ، فیبر و سطح آنتی اکسیدان بالایی داشته باشند. توصیه می شود که سالمترین سبزی ها را در رژیم روزانه خود اضافه کنیم. برخی از این سیزی ها بومی کشور ما نیستند و برخی به وفور در کشور ما پیدا می شوند. اولویت بندی این لیست بر اساس ارزشمندی این سبزی هاست . دو سبزی اول که کمتر کاربرد عام در کشور ما دارند بسیار مفید بوده و در کشورهای دیگر کاربرد فراوان دارد. سبزی های این لیست را می شود در رژیم روزانه استفاده کرد و از آن بهره ی فراوان برد. مهم نیست که سبزی مورد استفاده ی شما در کجای این لیست قرار دارد، مهم این است که جزء یکی از سالمترین سبزی های باشد که باید به رژیم خود اضافه کنید.

افزودن سبزی ها به رژیم غذایی روزانه برای سلامتی ما بسیار اهمیت دارد. همانطور که ورزش و فعالیت بدنی برای سلامتی مهم است. در شرایط امروز که استرس های روزانه و کار و زندگی گریبان ما را گرفته و نوع مواد غذایی که مصرف می شود اکسیدان های فراوان وارد بدن ما می شود. اکسیدان هایی که عامل شناخته شده برای بیماری قلبی، سرطان ها و پیری هستند. سبزی ها و میوه های تازه در رژیم غذایی می توانند معجون و کیمیای نجات بحش ما باشند.

تلاش کنیم که به رژیم روزانه ی خود سبزی های تازه اضافه کنیم. در هر وعده از هر کدام از سبزی های تازه (همراه غذا و یا به عنوان غذا) استفاده کنیم و با این کار به سلامتی و نشاط و تندرستی خود کمک کنیم

مارچوبه

مارچوبه  نسبت به همه ی سبزی های دیگر حاوی اسید فولیک بیشتری است که برای بانوان باردار اهمیت بیشتری پیدا می کند چون اسید فولیک، ویتامین بسیار مهم دوران بارداری است. همچنین مارچوبه منبع فیبر است و می تواند ویتامین های گروه ب ، پتاسیم، سلنیوم، منگنز، روی و آهن قابل قبولی را در مقابل مقدار کالری ناچیز به بدن برساند.

علاوه بر مواد معدنی و آلی مارچوبه فیتوکمیکال های مناسبی برای قوی کردن دیواره مویرگ ها دارد همچنین سیستم ایمنی را حمایت می کند و برای دفع سموم به بدن کمک می نماید. در سلامتی روده بزرگ ( کولون) بسیار مهم است و همچین در کنترل قند خون و کلسترول را کمک می نماید. مطالعات مقدماتی نشان می دهد مارچوبه خواص ضد سرطان مناسب داشته و برای سلامتی قلب هم مفید است.

آواکادو

آوکادو سرشار از سلامتی است، به دلیل چربی های غیر اشباع برای محافظت قلب مناسب است. در دنیای گیاهان، آوکادو یگانه و بی همتاست، بخاطر چربی غیر اشباع و فیبر و ویتامین و مواد آلی و فیتوکمیکال ها و حتی بخاطر پروتین این گیاه.

حدود بیست و هشت ( یک انس ) از آوکادو ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد و مقدار زیادی مواد معدنی و آلی محافظ برای سلامتی بدن دارد. موادی نظیر ویتامین C, E, K بتاکاروتن و لوتین . تحقیقات نشان داده است وجود آوکادو در رژیم غذایی می تواند سیری ایجاد کند که شیوه ی مناسبی برای کنترل وزن است. نکته ی دیگر آوکادو این است که به خاطر وجود چربی در این گیاه می تواند ویتامین های محلول در چربی را بهتر به بدن برساند و موجب جذب بهتر آنها شود.

چغندر

رنگ خاص چغندر به خاطر فیتوکمیکال بتاسیانین آن است که خاصیت ضد سرطانی دارد. همچنین چغندر دارای فیبر فراوان بوده و فولات و پتاسیم و منیزیوم و منگنز و ویتامین سی زیادی دارد در حالی که همه ی این مواد را در مقابل ۷۴ کیلوکالری برای هر فنجان  لبوی پخته به بدن ما می رساند.

مطابق تحقیقات چغندر می تواند برای رفع مشکلات قلبی و کاهش کلسترول LDL کمک کند و همچنین در درمان فشار خون موثر است.

کلم بروکلی

در کنار سایر سبزی های مشابه گل کلم مانند، گل کلم و کلم بروکلی جزء سالمترین این لیست هستند. یک لیوان کلم بروکلی خام مواد معدنی مورد نیاز روزانه مانند ویتامین سی و کا و همچنین VIT A و پتاسیم و فولات و همچنین فیبر را تامین می نماید.  همچنین کلم بروکلی و باقی سبزی های مشابه آن حاوی  فیتوکمیکال های هسند که به عنوان ضد سرطان معروفند.

مطالعات زیادی نشان داده که کلم بروکلی در کم کردن مشکلات التهابی مزمن موثر است. به خاطر وجود مواد  آنتی اکسیدان می تواند ضد کانسر عمل کند. بخاطر فیبر برای دستگاه گوارش مناسب است و همچنین برای سلامتی قلبی عروقی کاربرد دارد

برای مطاله بیشتر در مورد VIT A این مقاله را بخوانید

هویج
هویج سرشار از ویتامین A است . همچنین مقدار فراوانی ویتامنی B6 و ویتامنی C و K و فیبر دارد و همچنین سرشار از پتاسیم است . همچنین هویچ بخاطر کاروتن و آنتی اکسیدانها معروف است. مقدار آنتی اکسیدان و فیتوکمیکال های هویج به رنگ آن بستگی دارد. مثلا هویج قرمز و صورتی مقدار آنتوسیانیدین بیشتری دارد و هویج نارنجی مقدار بیشتری از بتاکاروتن دارد و هویج زرد هم لوتین بیشتر دارد. مطالعات نشان داده که هویج برای سلامتی قلبی عروقی و سلامت چشم و محافظت از کانسر کاربرد فراوان دارد.

برای مطاله بیشتر در مورد هویج این مقاله را بخوانید

سبزی های برگ پهن

سبزی های برگ پهن انواع مواد معدنی مختلف را برای بدن تامین می کنند. موادی نظیر منیزیوم ، پتاسیم، آهن ، فولات ، ویتامین های سی و کا. همچنین منبع خوبی برای تامین کلسیم بدن است و به خاطر خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی برای بدن کاربرد فراوان دارد.

برخی از سبزی های برگ بهن مانند kale یک جور کلم برگ پهن در ایران زیاد پیدا نمی شوند اما بطور کلی سبزی های برگ پهن (سبز یا رنگی) به خاطر خاصیت ضد سرطانی معروف هستند و می توانند به عنوان پیشگیری کننده از پیری و سرطان و پوکی استخوان استفاده شوند و همچنین می توانند برای پیشگیری از کاهش حافظه و مشکلات مربوط به ذهن کاربرد داشته باشند.

پیاز

پیاز به خاطر مزه تند و تیزش معروف است و به عنوان طعم دهنده مزه در غذا فراوان استفاده می شود. همچنین پیاز به خاطر خواص بی نظیرش برای سلامتی کاربرد فراوان دارد. پیاز و سبزی های از این خانواده دارای مقدار فراوان ارگانوسولفور هستند که به همین سبب بو و مزه تندی دارند و همین امر هم موجب بالا بودن فعالیت آنتی اکسیدانی پیاز شده و البته همین امر موجب شده است که پیاز با پیشگیری از بیماریهای قلبی و کانسر رابطه ی تنگاتنگی پیدا کند.

پیاز همانقد که آنتی اکسیدان متاسبی است همچنین می تواند تامین کننده منگنز و ویتامین ب شش و ویتامین سی و فولات و پتاسیم باشد.

اسفناج

اسفناج سبزی برگ پهن فوق العاده بی نظیر است. فیبر فراوان و ویتامین های مورد نیاز بدن و مواد معدنی و مواد شیمیایی کاربردی برای بدن را تامین می کند. البته مقدار مواد به نوع اسفناج بستگی دارد. اسفناج تابستان کم کالری تر است و در عوض منگنز و ویتامنی سی و انواع ویتامین ب و منیزیوم و فیبر و پتاسیم فراوان دارد.

فیتوکمیکال ( مواد شیمیایی در گیاه) موجود در اسفناج تابستانی برای حمایت بینایی مناسب است. در عوض اسفناح زمستانی کربوهیدرات بیشتری دارد و کالری اش بیشتر است . البته اسفناح زمستان ویتامین , C, k, A , B6 فیبر و منیزیوم و مس و پتاسیم و فولات مناسبی دارد و همچنین حاوی مقدار مناسبی امگا ۳ است.

محققان معتقد هستند که اسفناج می تواند عامل ضد التهاب مناسبی باشد و آنتی اکسیدان مناسبی که می تواند بدن را بر علیه کانسر و مشکلات قلبی محافظت کند و همچینن برای تنظیم قند خون هم کارایی فراوان دارد.

برای مطالعه بیشتر در مورد مواد غذایی حاوی کلسیم ، این مقاله را بخوانید

گوجه

گوجه شامل مقدار متنابهی ویتامین آ، ب شش، ویتامین سی و ویتامین کا و پتاسیم و منگنز است. بعلاوه گوجه قزمز منبع مناسبی برای لیکوپن است لیکوپن نظر محققان را به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی جلب کرده است.

به طور خاص افزودن گوجه به رژیم روزانه همانقدر که می تواند در کنترل بیماری قلبی موثر باشد، می تواند به درمان سرطان پروستات کمک کند و همچنین ممکن است در سرطان پستان مناسب باشد. اثر مناسب گوجه بر سوختگی های اشعه ماورا بنفش و همچنین برای کنترل بیماری پوکی استخوان هم ثابت شده است.

گوجه به خاطر کم بودن کالری و فیبر فراوان می تواند برای کم کردن وزن هم مناسب باشد. اگرچه گوجه ی تازه مناسب و خوشمزه و کاربرد درمانی خوبی دارد اما پخته شده ی آن هم به خاطر جذب بهتر لیکوپن های آزاد شده برای بدن مفید است

پس توصیه می کنم که گوجه بخورید. خام یا پخته

برای مطالعه بیشتر در مورد مواد غذایی مناسب برای کاهش وزن، بخوانید

در اینجا سعی کردم که برخی از سبزی های پرخاصیت و کاربردی و مناسب برای تندرستی را به شما معرفی کنم. هر کدام از این مواد که طبیعت برای سلامتی ما تدارک دیده را مصرف کنید و به تندرستی و نشاط خود کمک نماید. به این نکته بسیار مهم دقت کنید که همیشه پیشگیری مهمتر از درمان است و با افزودن سالمترین سبزی ها به رژیم روزانه خود می تواند مانع از بیماریها شوید. حتی اگر بیمار شدید می توانید به درمان بیماری خود کمک کنید.

این مقاله در مورد مصرف سبزی ها برای مصرف به عنوان غذا یا همراه غذا است و اصلا هدف درمانی از آن مطرح نیست در هر صورت اگر بیمار هستید برای مصرف دارویی از هر ماده ی غذایی باید با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت, گیاهان دارویی ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.