افسانه یا واقعیت در فشار خون بالا ( هیپرتنشن)

با بالا رفتن فشار خون بیش از حد نرمال و اثرآن بر روی عروق قلب و مغز و کلیه ها آشنا هستید. بالا رفتن فشار خون در بیشتر افراد موجب حس ناخوشایند و درد  نمی شود. فقط وقتی فشار خون خیلی بالا می رود این علایم ظاهر می شود. اما در میان بیماران برخی نشانه  ها در مورد فشار خون بالا وجود دارد که باید دید افسانه است یا واقعیت.

بهتر است ابتدا مقاله ی غربالگری فشار خون را مطالعه کنید

ممکن است  شما هم مثل بسیاری افراد که دچار هیپرتنشن یا فشار خون بالا هستید برخی از این افسانه ها را باور داشته باشید. افسانه هایی که در زیر می آید:

افسانه یا واقعیت در فشار خون:
سردرد در فشار خون بالا ایجاد می شود

سردرد

یک داستان قدیمی در میان مردم  این است که فشار خون بالا یکی از دلایل  سردرد است. آیا این یک افسانه در مورد فشار خون است یا واقعیت؟ در واقعیت تنها بحران فشار خون بالا hypertensive crisis دلیل سردرد در فشار خون بالاست . تعریف بحران فشار خون این است که فرد فشار خون سیستولیک مساوی یا بالای ۱۸۰ میلیمتر جیوه است و یا فشار خون دیاستولیک مساوی یا بالای ۱۲۰ میلیمتر جیوه باشد.

نتیجه این واقعیت و افسانه این است که نمی توانیم به سردرد به عنوان یک علامت قابل اعتماد در کشف فشار خون بالا نگاه کنیم و همچنین اگر یک بیمار دچار هیپرتنشن، نبود  سردرد ، نمی تواند دلیلی بر کنترل بیماری است و نمی توان گفت که او فشار خونش خوب و مناسب و کنترل شده است.

واقعیت یا افسانه در فشار خون:
خوندماغ به خاطر فشار خون بالاست

خوندماغ شدن در فشار خون

بجز در مواقع بحران  فشار خون hypertensive crisis  خوندماغ شدن هم  مثل سردرد، نشانه ی تیپیک فشا رخون بالا نیست و به اشتباه به عنوان یک نشانه ی خطر فشار خون بالا در نظر گرفته می شود. بالا بودن فشار خون می تواند عامل خوندماغ باشد اما تصور نکنید که اگر خوندماغ نمی شوید ، پس فشار خون شما کنترل است

دلیل بیشتر خوندماغ خشکی هواست.

جدار داخلی بینی حاوی مویرگ های زیادی است. تنفس در هوای خشک باعث خشکی غشای داخلی بینی می شود و خشکی غشای داخل بینی، مویرگ های بینی را پاره می کند و فرد دچار خوندماغ می شو.

همچنین کسانی که آسپرین می خورد یا داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین، آپیکاسبان ،زالربان، پلاویکس یا داروهای مانند آن  استفاده می کنند، ممکن است خوندماغ را تجربه کنند. اگر از این داروها استفاده می کنید و تجربه ی خوندماغ شدن دارید، با دکتر خود صحبت کنید شاید دلیل خوندماع شدن شما همین داروها باشند

افسانه یا واقعیت در فشار خون:
برافروختگی صورت به دلیل فشار خون است.

صورت برافروخته در فشار خون

اگر صورت شما قرمز و گرم و برافروخته می شود شاید دلایل مختلفی عامل آن باشد، دلایلی مانند افزایش دما بخاطر فعالیت ورزشی یا در واکنش به مصرف الکل یا مواد غذایی تند و اسپایسی باشد. برخی مواد آرایشی و زیبایی می تواند عامل قرمزی صورت باشد ، همچنین تماس با نور خورشید یا باد می تواند عامل آن باشد.

صورتی که مثل لبو قرمز است حتما دلیل فشار خون بالا نیست. اگر همزمان، علاوه بر فشار خون بالا موارد بالا بروز کند، صورت قرمز می شود ولی به تنهایی فشار خون بالا دلیل قرمزی صورت نیست. ممکن است بحران فشار خون بالا صورت بیمار را قرمز کند اما مسلما فرد بیمار به نشانه های دیگری به آن توجه می کند

سرگیجه و سبکی سرو فشار خون

سرگیجه و سبکی سر می تواند با بالا بودن فشار خون همراه باشد اما علی الاصول این دو نشانه را در حالتی که  فشار خون پایین است تجربه می کنید.  برخی داروهای فشار خون خاص ممکن است احساس گیجی در بیمار ایجاد کند، اگر عامل سرگیجه دارو باشد نیاز به اصلاح دوز داروها یا عوض کردن داروها باشد.

همچنین ممکن است که تجربه ی سرگیجه بخاطر سکته ی مغزی باشد که بخاطر فشار خون بالاست. اگر احساس گیجی می کنید و نشانه های دیگر سکته دارید حتما با اورژنس تماس بگیرید. نشانه هایی مانند:

  • سردرد
  • گزگز و سوزن سوزن شدن در اندم ( بخصوص اگر یک طرفه باشد)
  • اشکال در تکلم یا حرف های نامفهوم
  • ناهماهنگی و صورت غیر قرینه

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

مقاله های مرتبط را مطالعه فرمایید

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.