با چشمان مهربان باشیم

اجازه ندهیم بیماری های قابل پیشگیری چشم، آینده ی شما را در اختیار بگیرد. با چشمان مهربان باشیم

چشم از نگاه نزدیک. با چشمان خود مهربان باشیم

تحقیقات جدید به ما کمک کرده است تا

  • ریسک بیماری های شبکیه ی چشم که موجب از بین رفتن بینایی چشم می شود را کم کنیم
  • محدودیت ها و عواقبی که کاتاراکت ایجاد می کند را کم کنید
  • به خوبی گلوکوما را کشف و بدون عارضه درمان کنیم
  • به خوبی پیرچشمی  و خشکی چشم را کنترل کنیم

افسانه ای که می گوید با بالا رفتن سن ، نور و سوی چشم ها از بین می رود و برای کمک به چشم ها کاری نمی شود کرد را فراموش کنید. چشم های سالم توانایی دیداری خود را حتی با افزایش سن از دست نمی دهند. امروزه با پیشرفت علم، اختلال دید، نشانه ای  است که تقریبا همیشه قابل درمان است.

در زمانه ای زندگی می کنیم که بیماری ها و حالاتی که به اختلال دید و بینایی منجر می شود را می توان تشخیص داد و به خوبی کنترل و درمان کرد.

با تغیرات کوچک لایف استایل می توان از اختلالات بزرگ چشمی پیشگیری کرد و با چشم ها مهربان بود

شیوه ی زندگی ما بر روی همه ی اندام های ما اثر می گذارد. بالا بودن قند فقط یک بیماری ساده نیست! بیماری مهمی است که می تواند چشم های نازنین ما را از ما بگیرد. اگر بیماری دیابت را کنترل کنیم با رژیم غذایی ، فعالیت های بدنی و درمان مناسب مقدار قند ناشتا و HbA1c را در حد قابل قبول نگه داریم می توانیم بروز مشکلات چشمی را به تاخیر بیاندازیم.

اگر فشار خون را کنترل کنیم و چربی  خون را کنترل و درمان کنیم می توانیم از عوارض ناشی از آن پیشگیری کنیم. یکی از عوارض فشار خون بالا که کنترل نشده است ، آسیب های به شبکیه ی چشم است.

برای مهربان بودن با چشم ها باید با بررسی و معاینه های دوره ای از چشمان خود مواظبت کنیم

چون اختلال دید به صورت تدریجی ایجاد می شود، به راحتی و به خطا مشکلات چشمی توسط بیمار نادیده گرفته می شود و یک مشکل ساده به مشکل خطرناک تبدیل می شود.  به همین دلیل باید حتی بدون بروز مشکلات چشم پزشکی به صورت دوره ای توسط چشم پزشک یا اپتیومتریست چشم ها بررسی و معاینه شود.

علاوه بر آن  به نشانه های چشمی دقت کنیم.

نشانه های نظیر:

  • خشکی چشم ها
  • قرمزی چشم ها
  • دید تار یا مبهم و دید مه آلود
  • دید مرکزی مختل
  • کاهش دید شبانه
  • کاهش قدرت چشم در هنگام مطالعه
  • درد در کره ی چشم
  • اشک ریزش های زیاد و آزار دهنده
  • تغییر محور چشم و چشم های تابه تا

بیماری های که با افزایش سن می تواند چشم ها را دچار مشکل کند و در عین حال با بررسی و معاینات دوره ای می توان آن را کشف و درمان کرد شامل بیماری دژنراسیون ماکولای چشم و کاتاراکت و گلوکوما و رتینوپاتی دیابتی است که از مهمترین عوامل کاهش بینایی در افراد است.

بیماری ماکولای چشم. یا دژنراسیون یا تباهی ماکولای چشم

ماکولا یا لکه ی زرد قسمتی از شبکیه ی چشم است که بیشترین حساسیت به نور را داراست و موجب دید مستقیم و واضح می شود  و برای کارهای دقیق، چشم، خواندن و رانندگی کردن از این قسمت چشم استفاده می شود.

دژنراسیون ماکولا به سن وابسته است و یکی از مشکلات مهم در افراد بالای ۶۵ سال است. دو نوع مرطوب و خشک دارد . در حالت مرطوب عروق در شبکیه زیاد می شود و نشت مایع در پشت شبکیه مشکلات بینایی ایجاد می کند و نوع خشک در واقع با افزایش سن و به تدریج با نازک شدن بیش از حد شبکیه و از بین رفتن دید مرکز خود را نمایان می کند.

درمان معین و قطعی ندارد اما در صورت بررسی و معاینات دوره ای و کشف زودهنگام می توان با روش های درمانی مانند لیزر روند رشد را کند کرد.

آب مروارید یا کاتاراکت

به هر دلیلی عدسی چشم کدر شود و شفافیت خود را از دست دهد، آب مرورارید ایجاد می شود . یکی از مهمترین علت نابینایی در جهان همین آب مروارید است . می تواند در هر سنی دیده شود حتی در بدو تولد هم دیده می شود.

علامت اصلی از دست رفتن شفافیت عدسی چشم، از بین رفتن شفافیت در دید است. کاهش دید بخصوص در شبها . اختلال دید به آرامی رخ می دهد و دید تار و مبهم ایجاد می کند. ممکن است حالت هاله ی نور یا نوارهای اشعه مانند را ببیند.

درمان این مشکل بسیار ساده است و به راحتی بینایی فرد برمی گردد. درمانش جراحی است . با پیشرفت های تکنولوژی این عمل ساده و سریع انجام می شود. و فرد به سرعت به زندگی و کار باز می گردد.

آب سیاه یا گلوکوم

فشار داخل چشم حد معین و قابل قبولی دارد. که با جریان مایع زلالیه و ترشح و جذب آن بستگی دارد. اگر به هر دلیلی فشار داخل چشم افزایش پیدا کند موجب فشار به عصب بینایی می شود و بسته به این که این اتفاق به صورت حاد و ناگهانی و یا به مرور ایجاد شود، نشانه های بیمار متفاوت خواهد بود. افزایش فشار داخل چشم بیماری آب سیاه است که ممکن است موجب نابینایی در فرد شود.

در آب سیاه حاد یا گلوکوم با زاویه بسته جریان خروج مایع زلالیه به صورت حاد و ناگهانی بسته می شود و افزایش فشار داخل چشم به صورت حاد ایجاد شده که با کاهش ناگهانی دید و درد و تهوع و استفراغ  همراه است.

در آب سیاه مزمن یا  گلوکوم با زاویه باز روند افزایش فشار داخل چشم به تدریج و آهسته است و بیمار متوجه کاهش بینایی نمی شود به همین دلیل به آن دزد پنهان بینایی می گویند.

دلایل دیگر  و انواع دیگری برای افزایش فشار چشم یا آب سیاه وجود دارد  اما مهم این است که با مراجعه دوره ای به چشم پزشک می توان مشکلات بوجود آمده را کشف و درمان کرد. برخی موارد درمان دارویی چاره ی کار است و در مواردی دیگر با درمان جراحی مشکل برطرف می شود.

رتینوپاتی دیابتی

یکی از مشکلات و عارضه های شایع دیابت، رتینوپاتی و آسیب به شبکیه چشم است و عدم درمان آن موجب نابینایی می شود. قند خون بیش از حد می تواند رگ های خونی شبکیه را تغییر دهد. معمولا هر دو چشم را گرفتار می کند . در بیماران دیابتی کنترل قند و کنترل فشار خون می تواند ایجاد رتینوپاتی دیابتی را به تاخیر بیاندازد.

به همه ی بیماران دیابتی توصیه می شود که معاینات دوره ای چشم پزشک را جدی بگیرند. علاوه بر کنترل دیابت و درمان صحیح آن معاینات دوره ای موجب می شود که با تشخیض زودهنگام و درمان به موقع خطر از دست دادن بینایی را کاهش دهیم.

بجز این موارد که در مقاله آمده مشکلات دیگر چشم پزشکی وجود دارد که با بررسی و معاینه ی دوره ای کشف و درمان می شود. مشکلاتی مثل خشکی چشم، پیرچشمی، لوچی یا انحراف چشم و تنبلی چشم که می توانید مقاله ی که در مورد ان نوشته ام را مطالعه کنید

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.