از ترس کویید ۱۹ در منزل ورزش کنید

از ترس کویید ۱۹ در منزل  ورزش کنید

فقط به این خاطر که باشگاه های ورزشی تعطیل هستند دلیل نمی شود که در این ایام کرونایی شما ورزش نکنید. در اینجا تلاش می کنم که چند راه ساده به شما نشان دهم که برنامه ی ورزشی تان را در منزل ادامه دهید.

برای فعال بودن و انجام فعالیت ورزشی حتما لازم نیست از منزل خارج شوید. می توانید با انجام کارهای روزانه تان ضربان قلب را بیشتر کنید. تمیز کردن خانه، مرتب کردن حیاط یا انباری ،بالا و پایین رفتن از پله ها و نردبان می تواند کمی ضربان را بیشتر کند و موجب افزایش گردش خون شما شود. می توانید جلوی برخی برنامه های تلوزیونی برقصید یا از برخی برنامه های ورزشی تلوزیون یا دی وی دی  استفاده کنید و با آن ورزش کنید. می توانید از قوطی کنسرو و یا بطری های موجود در منزل به عنوان وزنه استفاده کنید.

اگر ابزارهایی بازی مجازی مثل ایکس باکس در اختیار دارید می توانید از بازی های پرتحرک آن استفاده کنید.

اگر از پس هزینه های آن بر می آیید بد نیست به فکر خریدن ابزار و وسایل ورزشی برای منزل باشید. مثلا وسایل همه کاری بدن سازی یا ترید میل یا دوچرخه ثابت . یا شاید بهتر باشد برخی وسایل ارزان تر و  ساده تر را خریداری نماید مثلا توپ های بزرگ ورزشی ارزان قیمت یا باند های کشی برای کشش  این بستگی به اوضاع مالی شما دارد – اوضاع مالی من که اجازه نمی دهد- برای همین من از بسیاری وسایل ساده در منزل استفاده می کنم

در برخی کشورها می شود وسایل ورزشی را اجاره کرد، شاید در اینجا هم جاهای برای اجاره کوتاه مدت وسایل وجود داشته باشد، اگر بود که حتما وسایلی را که کار با آن را می دانید اجاره کنید

اگر در جایی زندگی می کنید که امکان دوچرخه سواری وجود دارد و همچنین اگر دوچرخه ای برای استفاده کردن دارید، با حفظ شرایط ایمن و مواظبت از کووید ۱۹ (کرونا ویروس) در زمان خلوت و با حفظ احتیاط از آن استفاده کنید.

چند پیشنهاد برای ورزش در منزل در دوره ی کرونا

در ابتدای کار ورزش در منزل ممکن است احساس خستگی و بی علاقه گی کنید اما با نظم و اراده قوی، بخصوص در آغاز، پیشرفت خواهید کرد بخصوص وقتی متوجه شوید که چقدر قوی تر و سالم تر شده اید همین حس موجب می شود که با نشاط بیشتری به کار خود بپردازید. برای اینکه این حس نشاط ایجاد وتقویت شود بد نیست که به نکات زیر دقت کنید

ورزش را به عادت خود تبدیل کنید

نمی توان یک شبه به انجام فعالیت های ورزشی عادت کرد. تحقیقات نشان داده است برای عادت کردن به یک اتفاق یا پدیده حداقل ده هفته تکرار مداوم نیاز است تا آن پدیده به صورت عادت در آید. می توان با تکرار قدم زدن ورزشی را به صورت عادت درآورد. هر چه بیشتر ورزش کنید بیشتر احتمال دارد که این شیوه ورزش کردن عادت و طبیعت دوم شما شود بصورتی که بعد از مدتی ترک کردن ورزش موجب می شود که حس کنید چیزی کم دارید.

برای عادت کردن به ورزش، عادت ها را به هم گره بزنید

برای اینکه ورزش را به صورت عادت در زندگی خود درآورید بد نیست آن را به چیزی گره بزنید. دقیقا مثل اینکه درست قبل از رفتن به رختخواب مسواک می زنید. چون شما مسواک زدن را با خوابیدن گره زده اید و با این کار عادت کرده اید. می توانید ورزش کردن را به یک عادت یا رفتار در زندگی خود گره بزنید . ببینیدد که چه زمانی برای این کار مناسب است و بعد دو اتفاق را به هم گره بزنید. مثلا اگر قصد دارید شب هنگام نیم ساعت قدم بزنید. به خودتان بگوید که بعد از خوردن غذا و جمع کردن میز نیم ساعت قدم می زنم و این دو را به هم گره بزنید تا به قدم زدن بعد از شام عادت کنید.

اصول ایمنی را در ورزش کردن رعایت کنید

اگرچه ورزش کردن موجب سلامت می شود اما گر به برخی اصول ایمنی دقت نکنید همین ورزش کردن می شود بلای جان ادمی. 

دقت کنیم که با شکم پر ورزش نکنیم. یا در حالت گرسنگی شروع به ورزش نکنیم.    

دقت کنیم که مکانی که ورزش می کنیم دارای تهویه مناسب باشد و گردش هوا داشته اشد

یادمان باشد که حتما جوراب و کفش مناسب بپوشیم تا خدای نکرده با سرخوردن به مچ پا و زانوی و یا دست آسیبی وارد نشود 

زمینی که در آن ورزش می کنیم لغزنده نباشد. حتما از یک تشک ورزشی یا مت استفاده کنید.

حتما در هنگام ورزش کردن با انجام ورزش های کششی بدن را گرم کنید و بعد مشغول ورزش های جدی شوید تا خدای نکرده دچار گرفتگی عضلات نشوید.

دقت کنیم که هر بار ابزاری که استفاده کرد ایم را تمیز کنیم و بعد از ورزش کردن دوش بگیریم

در منزل چه نوع ورزشی انجام شود

انجام ورزش های هوازی در منزل امکان پذیر است. می شود از حرکاای که در ورزش رقص ایروبیک انجام  می شود در منزل هم استفاده کرد.

در منزل می توان از بسیاری لوازم خانگی به عنوان ابزار کمکی استفاده کرد

در زیر چند ورزش را به صورت تصویری نشان می دهم

می توانید از این مقاله و ورزش های ان استفاده کرد. در این مقاله به شیوه های درست و نادرست ( همراه با تصویر) برخی ورزش ها صحبت شده است. می توانید همه ی آن ورزش ها را با شیوه درست انجام دهید

ورزش در منزل به خاطر کرونا
ورزش در منزل به خاطر کرونا
ورزش در منزل به خاطر کرونا

ورزش در منزل به خاطر کرونا با بطری شیر

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

مقاله های زیر مطالعه شود

ورزش مناسب برای بیماران دارای آرتروز

ورزش درمان بیماری های جسم و جان

ورزش ضدافسردگی طبیعی

ورزش های مناسب برای زانو

ورزش مناسب برای کوچک کردن شکم

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در ورزش و سلامت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.