آیا بین آلزایمر و کمبود ویتامین D رابطه ایی وجود دارد

آیا رابطه ایی بین آلزایمر و کمبود ویتامین D  وجود دارد؟

تحقیقات نشان داده است که ویتامین D برای بهبودی برخی مشکلات مغزی موثر است ، مشکلاتی مانند دمانس یا جنون و در آلزایمر. متاسفانه کمبود ویتامین D شایع است. اخیر در بسیاری از موارد بیمارانی که آزمایش بررسی ویتامین D داده می شود، مقدار آن اگر در مرحله کمبود نباشد در مقطع ناکافی است. تحقیقات می گوید ممکن است نصف جامعه مقدار ویتامین D ناکافی دارند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D می توند فاکتور مهمی در پیشگیری موفق در برابر دمانس باشد.
Vid D Alzheimerبافت های مختلف مغز دارای رسپتور – گیرنده – ویتامین D است و وقتی این گیرنده ها با ویتامین D فعال می شوند رشد سلولهای مغزی تسهیل می شود .محققان معتقدند که سطح مناسب ویتامین D در بدن می تواند در فعالیت موثر سلولهای عصبی و ترمیم خرابی های آن موثر باشد

در تحقیقات دیگری که ۶ سال طول کشید رابطه ی بین ویتامین D و دمانس و آلزایمر معین شده است ( منبع، منبع ) دراین تحیقات آمده است که افراد دارای کمبود ویتامین دوبرابر نسبت به افراد عادی به دمانس و آلزایمر مبتلا می شوند و محققان در انتهای مقاله نتیجه گیری خود را بیان نموده اند که « ما به این نتیجه رسیدیم که دمانس و آلزایمر در افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند بیشتر رخ می دهد » در آزمایشهای که انجام می شود مقدار ویتامین D کمتر از ۳۰ نانومیلی گرم در میلی لیتر به عنوان ناکافی تلفی می شود و حتما باید این کمبود درمان شود.

نور خورشید روش ایده آل برای به دست آوردن ویتامین D کافی

به نظر می آید روش ایده ال و کم خطر به دست آوردن مقدار ویتامین D کافی نور خورشید باشد . بهترین کار این است که در معرض نور مستقیم خورشید بدون کرم های ضد آفتاب قرار بگیرید. طول مدت حضور در آفتاب بستگی به پوست شما دارد. بهترین زمان وقتی است که پوست به صورت صورتی در می آید. یک راه بهتر برای کشف زمان مناسب این است که بدانید چقدر طول می کشد تا آفتاب سوخته شوید ، آن زمان را نصف کرده و در آفتاب باشید تا مقدار ویتامین کافی از خورشید مهربان دریافت کنید.

مثلا اگر با نیم ساعت بودن در زیر خورشید ، آفتاب سوخته می شوید، کافی است فقط یک ربع بی واسطه زیر نور خورشید قرار بگیرید تا ویتامین کافی دریافت کنید. افراد با پوست تیره نیاز به دقت بیشتری دارند و با اندک تغیری در رنگ پوست نیازشان برطرف می شود. با توجه به شرایط بسیار متفاوت در تابش نور، بیان کردن زمان مناسب برای دریافت ویتامین D امکان پذیر نیست. فاکتورهای زیادی در تولید ویتامین دی در بدن با نور خورشید دخالت دارند.

این فاکتور ها شامل سن / استفاده یا عدم استفاده از سان اسکرین ها / رنگ پوست و مقدار تیره بودن آن / رژیم غذایی فرد و مصرف آنتی اکسیدانها / مقدار ارتفاع مکانی که در آن زندگی می کنیم/ ابری بودن هوا و آلودگی هوا / لایه اوزون / فصول محتلف سال / ساعت مختلف روز / وزن فرد و …. لذا نمی توان به طور قاطع معین کرد که چه مدت زمان در نور آفتاب حضور پیدا کنید اما به طور کلی می توان پیشنهاد کرد حداقل دو بار در هفته و به طور بی واسطه به مدت یک ربع سر و سینه و بازوها را در معرض آفتاب قبل ظهر قرار دهید. بی واسطه یعنی بدون سان اسکرین و در هوای آزاد (از پشت شیشه نباشد)

برای عملکرد ویتامین D حضور منیزیوم مهم است.

برای فعالیت مناسب کلسیم در بدن و همچنین تبدیل ویتامین دی به فرم فعال در بدن مقدار کافی یون منیزیوم لازم است . همه ی آنزیم های که ویتامین D را متابولیزه می کنند به منیزوم نیاز دارند . در عملکرد مناسب ویتامین دی و ایمنی بدن هم حضور یون منیزیوم اهمیت دارد. در واقع با کمبود منیزیوم در بدن عملکرد ویتامین دی به خوبی صورت نمی گیرد.  حضور یون روی Zn برای عملکرد مناسب ویتامین دی نیاز است و در درمان کمبود ویتامین دی باید به کمبود روی هم توجه نمود و آن را درمان نماییم. تحقیقات رابطه ی بین کمبود روی و آلزایمر را نشان داده اند.

راهکارهای پیشگری از آلزایمر

با توجه به اینکه راه کارهای درمانی کمی برای آلزایمر وجود دارد و در واقع بهبودی مطلق در دست نیست ، تنها یک راه پیش روی ماست ، پیشگیری . پیشگیری از بروز آلزایمر .توجه به رژیم غذایی یکی از قسمت های مهم در پیشیری آلزایمر است . بر اساس نظر بسیاری از نرولوژیست های محقق دو مجرم اصلی برای بروز آلزایمر افزایش مصرف شکر و گلوتن در رژیم غذایی است.

توجه به مطالب زیر که نوعی تغیر در رژیم غدایی و لایف استایل است می تواند در پیشگیری از آلزایمر کمک کند:

۱٫ مقدار شکر و مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین ماننده آب میوه های آماده ، نوشابه ها .. بطور قابل توجه ای کاهش دهید.

۲٫ فلور طبیعی دستگاه گوارش را حفظ کنید. برای این کار مصرف ماست و پنیر پروبیوتیک کمک کننده است.

۳٫ از چربی های خوب استفاده کنید. روغن نارگیل ، زیتون و آووکادو ، مغزهایی خوردنی و آجیل از آن دسته چربی های خوب هستند .کره حیوانی که از شیر تازه و از گاوی که ارکانیک تغذیه شده باشد بسیار مفید است .

۴٫ کالری دریافتی خود را کم کنید. گاهی اوقات استفاده از روش حذف یک وعده ی غذایی استفاده کنید. مثلا صبحانه بخورید و تا عصر چیزی میل نکنید. یا کلا ناهار خود را حذف کنید. روشهایی که به روزه گیری متناوب معروف است.

۵٫ مقدار یون منیزیوم بدن خود را متعادل نگه دارید. اندازه گیری آزمایشگاهی این یون و مصرف مواد غذایی حاوی منیزیوم آن را متعادل نگه دارید. تخم کدو و تخم هندوانه ، تخم کتان و کنجد ، تخم آفتاب گردان حاوی میزیوم هستند و می شود راحت آن را در جیب ریخت و تخمه شکست. سبزی های خشک مثل گشنیز ، نعنا ، شوید و ریحان و پیازچه دارای مقدار زیادی منیزیوم هستند. تخم کتان را می توانید روی سالاد و ماست ریخته و نوش جان کنید و می توانید آن را پودر کرده و پودر ان را با افزودن به غدا میل کنید.

۶٫ سبزی های تازه میل کنید. در همه ی غذا ها و همه ی وعده های غذایی از سبزی تازه بخورید .

۷٫ به طور منظم ورزش کنید. ورزش های ایروبیک به مدت نیم ساعت در روز بسیار عالی و کمک کننده است.

۸٫ با دریافت ویتامین دی کافی از طریق آفتاب، بدن خود را از شر آلزایمر و بیماریهای التهابی نجات دهید.

۹٫ جیوه یک ماده ی نامناسب برای بدن است. آمالگام که در دندانپزشکی استفاده می شود ، جیوه دارد اما مشکل اصلی درمواد غذایی است که متاسفانه جیوه ی فراوان دارند. ماهی ها بسیار مفید و مورد نیاز بدن هستند اما برخی از این ماهی های جیوه ی زیادی دارند که باید از خوردن ان اجتناب کرد. ماهی کوسه ، برخی ماهی تن و ماهی های بزرگ اقیانوس استفاده نکنید. از ماهی های کنسروی و غذاهای کنسروی هم استفاده نکنید.

۱۰٫ ظروف آلومینیومی را از زندگی خود حذف کنید. در ظروف یک بار مصرف غذا گرم نکنید

۱۱٫ هر روز مغز خود را به چالش بکشید. تحریک مغز برای فکر کردن ، آموختن چیزهای جدید بسیار مهم است. مثلا یک زبان جدید یا کارکرد یک ابزار جدید ، حل جدول ، شعر خوانی و حفظ کردن شعر در پیشگیری از آلزایمر بسیار مفید است .

۱۲٫ از ابزارهای که امواج الکترومغناطیس تولید می کنند دوری کنید. تلفن های وایرلس ، وای فای مودم ، هدفون بلوتوس و ….. همه در در این گروه قرار دارند

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا بین آلزایمر و کمبود ویتامین D رابطه ایی وجود دارد»

  1. داریوش طاهری می‌گوید:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    می توانم در برابر دیدگان متخصصین زبده اثبات نمایم: علت اصلی آلزایمر، ویروسی از خانواده هرپس ویریده(تبخال) است.در هر صورت این پرسش به این صورت پاسخ داده می شود بله ولی آلزایمر باعث کمبود ویتامین D می شود نه کمبود ویتامین D باعث آلزایمر…
    طاهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.