چند روش برای کم کردن درد کمر

همه ی ما به دلایل مختلف دچار درد ناحیه پشت شده ایم. درد پشت Low Back pain می تواند به دلیل آسیب های فیزیکی در ورزش کاران ایحاد شود . می تواند به علت نشستن و برخاستن نادرست و بلند کردن اجسام به روش غلط ایجاد شود  . همچنین می تواند به دلیل انحراف مهره ها و همچنین اشکالات دیسک مهره ایجاد شود. اما هر دلیلی داشته باشد درد مزمن و طولانی مدت کمر  فرد را کلافه می کند و  زندگی نرمال او را تغیر می دهد.

در اینجا چند روش برای کم کردن درد کمر را توصیه می کنیم. برخی فقط با اصلاح برخی رفتار ها و بعضی هم نیاز به روشهای درمانی پیچیده تر دارد.

خوابیدن مناسب برای کم کردن درد

sleeping

وقتی کمردرد داریم ، خوابیدن عذاب آور خواهد شد و کم خوابی هم موجب می شود که حس ناخوش آیند درد بیشتر شود. یک سیکل معیوب که موجب درد بیشتر و حس بدتر می شود.  اگر با کمردرد در وضع ناجوری  بخوابید ، درد تشدید می شود .

بهتر است که به یک سمت بخوابید  یک بالش را بین پای خود قرار دهید . با این کار مهره ها و عضلات آن در وضع طبیعی خود قرار می گیرد و درد کاهش پیدا می کند. اگر نیاز به خوابیدن به پشت دارید باید بالش را زیر زانوهای خود قرار دهید

نحوه نشستن و کمردرد

sittingخمیدگی و وارفتن توی صندلی و شل و با وضع ناجور  قرار گرفتن درد کمر را بدتر می کند بخصوص اگر به روی صندلی یا مبل به صورت طولانی مدت وا بروید.

بر روی کی برد کامپیوتر خود خم نشوید در عوض صاف بنشینید و شانه ها را شل و ریلاکس کنید و کمر را به پشتی صندلی تکیه دهید. می توانید یک بالش بین کمر و پشتی صندلی قرار دهید. تلاش کنید همه ی کف پا را روی زمین قرار دهید.

استفاده داروهای ضد درد بدون نسخه

pain relifبرای برطرف کردن درد کمر دو گروه دارو در داروخانه به صورت بدون نسخه به فروش می رسد. استامینوفن و گروه داروهای ضد درد غیر استروییدی (NSAIDs) می توان گاهی از این داروها برای کم کردن درد استفاده کرد اما تحقیقات نشان داده گاها برای درمان نیاز به چند دارو است. حتما قبل از استفاده دارو با پزشک خود مشورت کنید . گاهی اوقات در بیماران استفاده از این داروها عوارض بیشتری تا منافع آن کسب می شود.  به همین
دلیل پزشک با بررسی از بیمار درمان دارویی ان را مشخص می نماید

در برخی موارد علی الرغم انکه بیمار نشانه های افسردگی ندارد باز ممکن است پزشک برای درمان درد مزمن کمر از داروهای ضد افسردگی استفاده کند. دلایل اثر مناسب این داروها هنوز کاملا روشن نیست اما به نظر می آید داروی ضد افسردگی اثرات شیمیایی مناسبی برای کاهش درد در بدن ایجاد می نماید

با یک فیزیوتراپ خوب ملاقات کنید

physiothrapyیک فیزیوتراپ می تواند روش درست نشستن و ایستادن و حرکت بدون ایجاد ناراحتی در مهره ها و عضلات پشت را به شما بیاموزد. همچنین آنان ورزش های مناسب برای قوی کردن عضلات اصلی کمر برای محافظت از مهره ها را به شما آموزش می دهند. قدرتمند کردن عضلات مهم کمر برای جلوگیری از ادامه و تشدید درد کمر بسیار مفید است.

مطالعات نشان داده است که افزایش توان ، کشش و تحمل و پایداری عضلات به همراه  افزایش انعطاف پذیری عضلات موجب کاهش درد کمر می شود. طبیعی است برای این کار زمان مناسب مورد نیاز است

استراحت مطلق، ممنوع

walkingقدیم تر برای درد کمر استراحت تجویز می شد اما امروزه برای low back pain در صورتی به دلیل جابجای دیسک نبوده و آسیب های نخاعی ایجاد نکرده باشد این روش تجویزی دیگر کاربرد ندارد

بیش از یک یا دو روز استراحت نیاز نیست. حتی می توان گفت استراحت بیشر  عوارض بیشتری تا نفع خواهد داشت.  بسیار مهم است که به آرامی و احتیاط شروع به راه رفتن و حرکت کنید. برای این کار قدم زدن ، شنا کردن. ، پیاده روی داخل آب ، یوگا  ورزش های مناسبی هستند

استفاده از کیسه آب یخ و گرم

ice heat packاستفاده از کیسه یخ بر روی محل درد و آسیب دیده در کم کردن درد و التهاب بسیار مفید است.  چند بار در روز و هر بار حداکثر به مدت ۲۰ دقیقه کارساز است. بعد از یک روز  می توانید از کیسه آب گرم استفاده کنید. گرما موجب شل شدن عطلات و افزایش گردش خون منطقه شده و روند بهبودی را بهتر می کند

استفاده از وان آب گرم هم بسیار کارساز است. استفاده طولانی مدت از کیسه اب گرم توصیه نمی شود چون سوختگی به دلیل استفاده طولانی مدت از ان گزارش شده است

ماشاژ و کاهش درد

spinal manipulationآیا واقعا ماساژ پشت روی تخت اثرات مناسبی دارد؟ تحقیقات نشان داده است که ماساژ هفته ای یک بار برای مدت ده هفته می تواند درد مزمن پشت را برطرف نماید. اثرات بهبودی به مدت شش ماه باقی مانده اما به آرامی و تدریج طی یک سال کاهش می یابد

روش دیگری در ماساژ که توسط متخصصین انجام می شود شامل ماساژ محدوده ی مهره ها و انجام ورزش های خاص برای افزایش کشش و قدرت عضلات اطراف مهره هاست

تحریک عصب برای درمان درد پشت

nerve stimulationممکن است پزشک شما روش های مانند طب سوزنی برای کاهش درد پشت به شما پیشنهاد کند . تحقیقات نشان داده است که تحریک عصب موجب کاهش درد مزمن پشت می شود.  روش تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست  یا  transcutaneous electrical nerve stimulation (TENS)با ارسال پالس های الکتریکی به اعصاب موجب کاهش دردهای مزمن پشت می شود. در این مورد با پزشک خود مشورت نماید.

استفاده از روش های روان درمانی

استفاده از روش های سایکوآنالز برای درمان درد کمر کمی عجیب به نظر می آید اما تحقیقات نشان داده استفاده از روش رفتار درمانی شناختی  Cognitive Behavioral Therapy در کوتاه مدت و دراز مدت برای درمان درد کمر موثر است.  به عنوان مثال CBT برای بیماران با درد کمر می تواند نگرش در مورد فعالیت حرکتی را در بیماران تغیر داده و به افزایش فعالیت های درست حرکتی و کاهش درد در آنان موثر باشد.

طبق گزارش بیمارانی که ار CBT استفاده کرده اند دردکاهش یافته و مشکلات حرکتیشان هم کمتر شده است

برخی از محققین استفاده از روش بیوفیدبک را پیشنهاد می دهند. بیوفیدبک یک وسیله خاص است که به مغز  در کنترل برخی چیز ها کمک می کند. مقدار تنفس و ضربان قلب و گردش خون را کنترل می کند و برخی معتقدند که این روش می تواند حدود ۳۰ درصد در را کاهش دهد

تزریق به محل درد

در صورتی که روشها درمانی فوق کمک نکند و بیمار هنوز از درد رنج ببرد ممکن است پزشک معالج به تزریق به محل درد روی بیاورد. روشی که برای کاهش التهاب در محل می تواند مفید باشد. این روش به تشخیص پزشک معالج و در زمانهای تعین شده صورت می گیرد تا بیمار از عوارض داروهای تزریقی رنج نبرد

surgery

اگر علت درد بیمار به خاطر فشار دیسک به اعصاب باشد ، جراح برای کاهش فشار به عصب عمل جراحی دیسک را پیشنهاد می کند. یا به دلیل تغیر فرم و شکل و انحراف مهره ها عامل درد است در این حال هم باید از جراحی مدد گرفت تا نقص و بد فرمی اصلاح شود

این نوشته در ورزش و سلامت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.