کشف کد ژنتیکی گوجه فرنگی

دانشمندان کد ژنتیکی گوجه فرنگی را به طور کامل کشف کردند. پس از سیب زمینی، گوجه فرنگی دومین محصول کشاورزی ارزشمند جهان محسوب می شود. دستیابی به این موفقیت عظیم، روزنه ای به سوی تکامل ژنتیکی گوجه فرنگی است.

tomato

گوجه فرنگی که ریشه آن به آمریکای جنوبی باز می گردد به آشپزخانه منازل سراسر جهان راه پیدا کرده است. گوجه فرنگی مهمترین محصول کشاورزی است که اسرار ژنتیکی آن اخیراً کشف و نتایج این پژوهش در نشریه نیچر (Nature) منتشر شده است.

تلاش جهانی

بیش از ۳۰۰ دانشمند از ۱۴ کشور جهان برای کشف رمز ژنتیکی گوجه فرنگی به مدت ۸ سال تلاش کرده اند.
طراحی نقشه ژنتیکی برای پرورش دهندگان فرصتی فراهم خواهد کرد تا گوجه فرنگی های خوشمزه تر، سفت تر و بهتری پرورش دهند.

جووانی جولیانو، نماینده «کنسرسیوم ژنوم» و پژوهشگر آژانس انرژی ملی ایتالیا، که محصولات کشاورزی نیز پرورش می دهد، می گوید «هم اکنون ما نه تنها کدهای ژنتیکی گوجه فرنگی را می دانیم، بلکه از ترتیب قرار گرفتن آنها نیز مطلع هستیم، و این امر راه را برای تولید محصول پربارتر هموار خواهد کرد».

با وجودی که این اولین بار است که از «دی ان ای» گوجه فرنگی رمزگشایی شده، جولیانو می گوید انواع گوجه فرنگی هایی که برای این پروژه تحقیقی انتخاب شدند، هیچ ویژگی خاصی نداشتند. دانشمندان این پروژه را «هاینز ۱۷۰۶» نام گذاشته اند.

وی خاطرنشان می کند به این دلیل این نام را روی این پروژه گذاشته اند که روزی که اولین «دی ان ای» آن برای کد گذاری انتخاب شد، تخم های گوجه فرنگی هاینز ۱۷۰۶ را در اختیار داشتند و تحقیق خود را با بررسی این تخم ها شروع کردند.»

منبع 

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در تغذیه و سلامت, نگاه ها و نظر ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.