بامیه، درمانگر پر خاصیت

بامیه، درمانگر پر خاصیت

این گیاه که مصرف  خوراکی  و دارویی دارد در واقع بومی مناطق گرمسیری آفریقا و مناطق گرم آسیایی است اما در ایران هم در مناطق معتدل به شکل گیاه یک ساله رشد می کند ( تحمل سرمای زمستان را ندارد). با آنکه خواص درمانی و خوراکی آن ثابت شده اما متاسفانه هنوز در ایران به طور جدی در کشت آن اقدامی صورت نگرفته است.

این گیاه به فارسی و عربی بامیه نامیده می شود و در زبان انگلیسی به آن Okra می گویند. در هندوستان بامیه سلطان سبزی های تابستانی است و به نام انگشت کدبانو  Ladies Fingersمعروف است. بامیه ای که مصرف می کنیم در واقع میوه نارس گیاه است. سبز رنگ کشیده و با قامتی کوتاه. قامتش  حدود ۱۵-۱۰ سانتی متر است. از آن می توان در سوپ و خورش استفاده کرد. همچنین کبابی آن خوشمزه است. بعضی ها هم برای درست کردن میرزا قاسمی به جای بادمجان از بامیه استفاده می کنند ( البته من به عنوان یک گیلک ارادتمند میرزا قاسمی توصیه می کنم این کار را نکنید )

بامیه، درمانگر پر خاصیت

اگه دلتون می خواد که بدونید این گیاه در کشورهای مختلف نامهای دیگرش چیه و یا اینکه شکل و شمایل گیاه بالغ چه جوریه و یا از تاریخ پر ابهت این گیاه خبری داشته باشید، خوب ،  یک  سری به لینک های که گذاشتم بزنید.

بامیه منبع بسیار خوبی از بسیاری از مواد غذایی است. ریز مغذی های شامل فیبر ها ویتامین B6، اسید فولیک و املاح مورد نیاز مثل کلسیم و آهن. برای مطالعه بیشتر می توانید به صفحه مخصوص بامیه دانشگاه ایلینویز بروید.

در هر نصف فنجان بامیه پخته شده مواد غذایی زیر دیده می شود:

انرژی  …… ۲۵ کیلو کالری اسید فولیک  …… ۵۰ میلی گرم
فیبر   ……… ۲ گرم کلسیم  ……

۵۰ میلی گرم

پروتین  …… ۱٫۵ گرم آهن  ………… ۰٫۴ میلی گرم
کربو هیدرات … ۵٫۸ گرم پتاسیم  …… ۲۵۶ میلی گرم

ویتامین A  …

۴۶۰ IU

منیزیوم  …… ۴۶ میلی گرم

ویتامین C   …

   ۱۳ میلی گرم

با توجه به اینکه بامیه فیبر زیادی داره برای دیابتی ها خوبه – در انتها یک روش برای درمان دیابتی ها با بامیه نوشتم که محشره – برای کسانی که از کلسترول بالا رنج می برند بامیه کمک حال عالی است.

خیلی از درمانگر ها معتقد هستند که اگر روده بزرگ خوب کار کنه فرد در حاشیه سلامت قرار داره . با توجه به اینکه بامیه لزج است و فیبر آن در روده بزرگ موجب جذب آب شده و مدفوعی پوک ایجاد می کنه ، در نتیجه روده بزرگ پاک و تمیز می شود .نتیجه اینکه بامیه برای یبوست شفا بخش است.

برای به دست آوردن مواد مغذی بامیه بهتره که با دمای ملایم پخته شود ( بخار پز ) البته بعضی هم دوست دارند بامیه را خام بخورند و بعضی هم سرخ کرده آن را دوست دارند. اگر شما از دسته آدم های هستی که سرخ کرده اش را دوست داری توصیه می کنم که بامیه را در روغن زیتون سرخ کنی البته روغن نارگیل هم بدک نیست. اما سرخ کردن بامیه با روغن های آشپزخانه توصیه نمی شود . اگر با خوردن خام بامیه راحت هستید بهترین روش این است که صبح و ظهر و شامگاه هر بار دو عدد از بامیه خام تناول نموده و لذت ببربید و از اثرات درمانی آن نیز بهره ببرید.

اگه آنقدر بامیه دوست دارید که می خواهید در زمستان هم ازش استفاده کنید برای فریز کردنش باید دقت کنید ، بامیه را خوب بشویید و دمبش را با دقت ببرید فقط مواظب باشید که بدنه  بامیه را زخمی نکنید. بامیه را داخل آب در حال جوش انداخته – به مدت سه دقیقه-  تا رنک آن پریده شود ( تقریبا سفید می شود)  پس از آن به سرعت آن را زیر آب سرد گرفته تا سرد شود. آنگاه آن را خشک کنید- همچنین  می توانید به دلخواه آن را از درازا  نصف کرده- و در کیسه پلاستیکی داخل فریزر قرار دهید . با این روش می توانید به مدت یک سال آن را نگهداری کنید

grilled_okra

گیاه های درمانی و خوراکی همیشه آخرش مثل آشپز ها باید یک دستور غذایی هم داشته باشه وگرنه چه فایده از معرفی گیاه. دستور های غذایی مختلفی با بامیه وجود داره که می تونید تو این لینک پیداش کنید.

بعضی ها مثل من فقط بخاطر خاصیتش بامیه می خورند ، بعضی هام می گویند اگر بدانند این گیاه خاصیتی معجزه آسا هم دارد، باز لب به آن نمی زنند. بعضی ها هم عاشق بامیه هستند. شما اگر از هر دسته ای باشی توصیه می کنم اگر

دیابت داری  ،  کلسترول و گلیسرید خونت بالا ست    ،   یبوست داری

خوردن بامیه را تجربه کن.

یک روش مصرف بامیه برای درمان دیابت:

بامیه را خوب شسته و سر و دم بامیه را ببرید. از قسمت میانی بامیه به اندازه ۲ سانتی متر بریده و دو تکه از آن را داخل یک لیوان آب سرد قرار دهید و اجازه دهید تمام شب خیس بخورد. صبح بعد از برخاستن از خواب اولین کاری که می کنید این است که تکه های بامیه را از داخل لیوان آب خارج کرده و تمام لیوان آب را سر بکشید. توصیه می کنم  نیم ساعت قبل و بعد از این کار هیچ چیز نخورده و ننوشید.  این کار را هر صبح انجام دهید و پس از مدت کوتاهی اثر شفابخش آن را با اندازه گیری قند خون خود شاهد باشد.

okra

 با توجه به آزمایش های انجام شده بعد از سه هفته بیماران دیابتی باید دوز داروهای خود را کاهش دهند( با مشورت پزشک معالج)

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت, گیاهان دارویی ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 دیدگاه دربارهٔ «بامیه، درمانگر پر خاصیت»

  1. بهنام می‌گوید:

    با سلام و تشکر از اطلاعات شما میخواستم بپرسم میشود به جای آب بامیه خود بامیه را صبح ناشتا به صورت خام مصرف کرد برا دیابت اگر مقدور است به ایمل جواب بدهید ممنون

    • ابوالقاسم ابراهیمی می‌گوید:

      درمان بیماری های مزمن مثل دیابت به صبر و حوصله و مقاومت در درمان نیاز داره. صبوری پیشه کردن و تداوم منطقی درمان مهمترین راه برای کنترل ان است
      برخی بیماریها مثل دیابت نیاز به کنترل دارند تا بتوانعوارض ناخواسته ان را کنترل کرد یا به تاخیر انداخت
      رژیم غذایی و ورزش مرتب از ان دست کارهای خوب است
      برخی مواد غذایی آثار ثابت شده ی کاهش قند دارند ، مثل زنجبیل و بامیه ، اما مسلما نمی توانند به طور مطلق جای درمان دارویی را بگیرند ، مگر اینکه مقدار قند خون فرد دیابتی خیلی بالا نباشد
      روشی که در این مقاله نوشته ام ظاهرا کاربردی ترین حالت برای بهتر اثر کردن بامیه است ، اما بامیه به صورت خام و یا کبابی هم می تواند اثر کاهنده قند خون داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.