استفاده از میوه و سبزی در اسنک و میان وعده

محققان می گویند که در آمریکا فقط ۱۳% مردم از میوه کافی استفاده می کنند و کمتر از ۹% به مقدار کافی سبزی می خورند. در ایران تحقیقات مفصلی در این مورد انجام نشده  اما می دانیم که سبزی و میوه در جامعه به مقدار کافی مصرف نمی شود.

در اینجا چند شیوه جالب برای درست کردن اسنک یا میان وعده با سبزی و میوه  برای شما ارایه می دهم. شیوه هایی که می تواند میوه و سبزی را وارد رژیم غذایی کند.

استفاده از میوه و سبزی در اسنک و میان وعده
همه کیک دوست دارند و در خانه درست می کنند. می شه براوونی ها را با مقدار کمتری از شکر درست کرد. می شه از چغندر یا سیب زمینی شیرین یا حتی با پوره ی آووکادو کیک خوشمزه ای درست کرد

رژیم غذای سالم برای قلب شامل میوه و سبزی است اما غالب مردم از سبزی و میوه به اندازه ی کافی استفاده نمی کنند. تعداد آدمهایی که مقدار کافی ( یک و نیم تا دو فنجان) میوه می خورند کمتر از پانزده درصد جمعیت است. این رقم بای مصرف سبزی به کمتر از ده درصد جمعیت می رسد

سالاد سبزی با غذا:

با توجه آثار مثبت سبزی و میوه در بدن باید تلاش کنیم که مصرف آنرا در خانواده ها بالا ببریم. در هر فرصتی می توان سبزی را در رژیم غذایی خود اضافه کرد.

در هر وعده ی غذای از سالاد استفاده کنید. ریز کردن و مخلوط کردن خیار، هویج، گوجه فرنگی، کاهو و کرفس و مصرف آن همراه با وعده های غذایی چند اثر مناسب دارد هم کالری کمتری وارد بدن می شود و هم آثار مثبت و املاح مورد نیاز بدن توسط سبزی ها تامین می شود.

اضافه کردن دانه ها و مغز ها به سالاد در خوشمزه تر کردن آن کمک می کند.

حموس:

می توانید از ترکیب نخود پخته و کوبیده و سیر و روغن  زیتون میان و عده و چاشنی بی نظیر حموس درست کنید.

پنکیک :

دفعه ی بعد اگه خواستید خمیر پنکیک را خوب هم بزنید، یک هویج بزرگ هم داخلش رنده کنید تا با این کار از خواص هویج استفاده کنید و همچنین با حسی شبیه به خوردن کیک هویج !! روبرو خواهید شد.

کدو تنبلو جو دو سر:

می توانید از پوره ی کدو تنبل یا کدو حلوایی به عنوان شیرین کننده طبیعی برای جوی دو سر بخار پز شده استفاده کرد. با این کار شاید جوی دو سر حالت کرمی و وضعیت بهتری پبدا کند.

سالاد میوه:

در منزل می توانید میوه ها را ریز ریز کنید و داخل یک کاسه بریزید و با آرامش آن را نوش جان کنید. می توانید از میوه های فصل برای این کار استفاده کنید.  توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، آلبالو را به همراه پرتقال و سیب ریز ریز شده یا میوه های دیگر مثل گلابی یا زرد الو و ….. داخل کاسه بریزید و مثل یک میان وعده از ان لذت ببرید.

ماست:

اگر چه ما ایرانی ها کمتر به ماست های میوه ای علاقمند هسیم اما برخی دوست دارند ماست را کمی شیرین کنند و بخورند. به این دسته از آدمها توصیه می کنم که از ترکیب مبوه های رنگی مثل توت فرنگی، تمشک وحشی، اخته ، آلبالو و گیلاس برای این کار استفاده کنند

مخلوط دو فنجان تمشک وحشی و سه قاشق چایخوری تخم شربتی (می توانید از دانه ی چیا، به جای تخم شربتی استفاده کنید) را بگذارید دو ساعت بماند و بعد با ماست مخلوط کرده و نوش جان کنید. می توانید به جای تمشک وحشی از توت فرنگی یا اخته و یا گیلاس و آلبالو استفاده کنید

ساندویچ مفید

می توان روی نان تست آووکادوی له شده بمالید و بعد ساندویچ درست کنید. حتما هم داخل این ساندویچ سبزی و یا خیار گوجه بگذارید.

اسموتی

می توان از میوه ها و یا مواد دیگر برای درست کردن اسموتی استفاده کرد. مثلا می توان از توت و یا تمشک یخ زده به عنوان یخ استفاده کرد و سیب زمینی شیرین ، کدو تنبل، چغندر، کرفس و میوه های مثل سیب یا گلابی برای درست کردن اسموتی بهره برد.

پاستا:

اگر خیلی حوصله دارید و اهل فن هستبد می توانید از ترکیب سبزی ها و نشاسته پاستای خاانگی سالم درست کنید و با آن خوراک پاستای خوشمزه درست کنید

شکلات و براوونی

 اگر مثل من عاشق شکلات و براوونی هستید، برای اینکه از خوردن این همه کالری احساس گناه کمتری کنید می توانید از ترکیب چغندر و سیب زمینی شیرین یا از پوره ی آووکادو برای درست کردن براوونی استفاده کنید

امیدوارم که با این چند مثال ساده توانسته باشم برای افزودن سبزی و میوه به رژیم غذایی شما شیوه ی مناسبی ارایه دهم

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.