درمان خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا

اگر در جستجوی درمان بی خطر برای سرماخوردگی هستید بد نیست به درمان خانگی  سرماخوردگی و آنقولانزا که در این مقاله معرفی شده است، توجه کنید.

این روزها سرماخودرگی غوغا می کند. هر کس را می بینی یک دستمال در دست دارد و آب دماغ را می گیرد. انگار شیر آب به بینی وصل است، شیر آبی که خراب است و چکه می کند. آن یکی دستمال در دست آب بینی و اشک چشم را پاک می کند.  یک نفر دماغش کیپ شده و تو دماغی حرف می زند. آن یکی از سردرد و بدن درد شاکی است. خارش گلو و سوزش آن آزار رسان است این بدن درد جوری است، انگار کتک مفصلی نوش جان کرده است. سرفه خشک یا سرفه خلط دار هم از نشانه های است که برخی از آن رنج می برند. بیمار می تواند با نشانه های گوارشی نظیر تهوع و استفراغ و اسهال مراجعه کند.

خلاصه این ها نشانه های سرماخوردگی است. برخی از علایم هم مربوط به آنفولانزاست.

اگر علایم گفته شده را دارید و دچار بیماری مثل مشکلات قلبی و تنگی نفس، فشار خون بالا، دیابت هستید و یا سیگاری هستید و یا دچار بیماری نقص ایمنی هستید یا به هر دلیلی از داروی کاهنده ایمنی استفاده می کنید ( مثلا به دلیل کانسر و شیمی درمانی ) و یا دچار بیماری تنفسی مثل آستم یا برونشیت هستید، حتما با بروز این علایم به پزشک مراجعه می کنید تا بدون عارضه درمان شوید اما اگر  بیماری زمینه ای خاصی ندارید ، و علایم شما شدید نیست ، می توانید با داروهای که اینجا خدمت شما عرض می کنم، بیماری را کنترل کنید تا دوره اش تمام شود.

نکته ی مهم این است که بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا، اگر دچار عارضه نشود، نیاز به آنتی بیوتیک ندارد. باید استراحت کنید. مایعات فراوان نوش جان کنید. با برخی داروهای ضد درد بسیاری از علایم کنترل می شود.

همانطور که نوشتم، اگر بیماری زمینه ای دارید و یا اینکه نشانه های تنفسی و تنگی نفس دارید و یا تب شما بالاست و برخی علایم دیگر که در مقاله خواهیم گفت، حتما به پزشک مراجعه کنید که ارزیابی صحیح بیماری صورت گیرد تا درمان درستی برای شما انجام شود.  در غیر این صورت می توانید به این توصیه های رایگان توجه کنید. توصیه های که کمک می کند بیماری سرماخوردگی را کنترل کنید، توصیه های رایگان که موجب کم شدن بیماران مطب می شود

درمان خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا چه فایده ای دارد

یکی از فواید درمان های خانگی برای سرماخوردگی ان است که می شود با شروع علایم آن را شروع کرد. همان موقع که سوزشی در گلو احساس شد و آب دماغ راه افتاد و سرفه شروع شد یا بدن درد پیدا کردید می توانید از درمان خوراکی خانگی استفاده کنید . همچنین استفاده از داروهای خانگی موجب می شود علایم شدت کمتری پیدا کند و بیماری راحت تر تحمل شود .

دم نوش نعنا و پونه برای سرماخوردگی آنفولانزا بسیار مفید است.

این دم نوش برای کنترل سرفه هم موثر است.  thymol and carvacrol موجود در نعنا خاصیت ضد ویروس و ضد میگروبی دارد و همینطور خاصیت ضدالتهابی دارد. نعنا خاصیت آرامش بخشی به دستگاه گوارش دارد و موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود و در نتیجه موجب بهبود تهوع و استفراغ بیمار می شود.

نعنا می تواند موجب تعریق شده و عرق کردن به کاهش تب در بیمار کمک می کند .

اگر از آن دست آدمهایی هستید که نسبت به نعنا حساسیت دارید، این گزینه را حذف کنید.

برگ زیتون  یک درمانگر طبیعی برای سرماخوردگی و آنفولانزا است

برگ زیتون خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. آنتی اکسیدان قوی است و خواص ضد سرطانی دارد. می توان از آن برای کاهش کلسترول و کاهش قند استفاده کرد.  می توانید برگ درخت زیتون را به صورت دم نوش استفاده کنید. همچنین عصاره برگ درخت زیتون هم به صورت روغن و هم به صورت کپسول در داروخانه عرضه می شود

زنجفیل با تهوع مبارزه می کند

زنجفیل ریشه گیاهی است که خواص عالی برای از بین بردن تهوع و استفراغ دارد. همچنین به صورت معجزه آسایی در درمان سرماخوردگی موثر است. برای بیماران کانسری که شیمی درمانی می شوند برای کنترل تهوع و استفراغ آنها زنجفیل یک درمان طبیعی مناسب است . در یک تحقیقات که بر روی ۶۴۴ بیمار کانسری انجام گرفته است. تهوع بعد از شیمی درمانی به صورت چشمگیری با زنجفیل از بین رفته است.

دم نوش زنجفیل آثار خوبی برای کنترل سرماخوردگی و آنفولانزا دارد. می شود با افزودن یک فاشق چایخوری عسل و مقداری لیمو دم نوش را موثرتر کرد.

به یک نکته ی مهم توجه فرمایید. اگر برای بیماری دیابت و فشار خون و افزایش کلسترول داروی خوراکی دریافت می کنید ، به هیچ عنوان بدون کسب اجازه از پزشک خود از زنجفیل استفاده نکنید

برای سرماخوردگی و آنفلانزا از پروبیوتیک ها استفاده کنید.

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که در فلور روده را طبعی نگه می دارند.  از پروبیوتیک ها می شود در بهبود سرماخوردگی استفاده کرد. بخصوص در بچه ها و در فصل زمستان می توان در بهبود شرایط سیستم ایمنی کمک کند.

برای کنترل سرماخوردگی و آنفولانزا مایعات کافی بنوشید.

یکی از بهترین و راحت ترین راه های کنترل و درمان سرماخوردگی این است که مایعات کافی بنوشیم. اگر از تهوع و استفراغ رنج نمی برید، آب کافی بنوشید. اگر هم تهوع دارید، آرام و کم کم آب بنوشید.  کم آبی یکی از بدترین  حالت در سرماخوردگی است که موجب شدت تب شده  علایم را طولانی تر می کند  این مشکل بخصوص در کودکان و کهنسالان آسیب بیشتری وارد می کند. کم آبی در بیمار سرماخوردگی مهم است و ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشد. توجه کنید که این علایم می تواند در تشخیص کم آبی مفید باشد. علایمی که باید به آن توجه کرد، تشنگی، پوست خشک و گرم، کم شدن ادرار، چشم های بی فروغ، طپش قلب، اسپاسم و گرفتگی های عضلانی، کم شدن عرق، و سردرد. این علایم اگر در بچه ها و کهنسالان دیده شد، سریعا فرد بیمار باید به بیمارستان منتقل شود  دقت کنیم که کودکان نمی توانند از مشکلات کم آبی خود شکایت کنند و همیطور کهنسالان

برای سرماخوردگی و آنفولانزا از عسل و لیمو و چای استفاده کنید.

یک دم نوش گیاهی می تواند به ایجاد تعادل آب بدن کمک کند و برای مصرف مایعات هم کمک رسان است. می توانید از دم نوش های مختلف استفاده کنید و برای طعم مناسب آن یک قاشق چایخوری عسل و چند قطره آب لیمو استفاده کنید. توجه کنید که عسل می تواند در کنترل سرفه موثر باشد.

ویتامین های افزاینده سیستم ایمنی استفاده کنید

ویتامین سی، روی و ویتامین دی برای سیستم ایمنی مهم هستند. همچنین ترکیبات ویتامین ب. می توانید از فرص های جوشان ویتامین سی، یا قرص جوشان ویتامین ب و روی استفاده کنید که در داروخانه ها بدون نسخه بفروش می رسد.  اما می توانید در منزل اب پرتقال و و لیمو نوش جان کنید که هم تازه است و هم سرشار از ویتامین.

برای کنترل احتقان بینی از بخور استفاده کنید.

استفاده از بخور آب گرم چه بصورت ساده و چه با افزودن چند قطره اوکالیپتوس یا عصاره نعنا می تواند برای باز شدن بینی کیپ شده بسیار مفید باشد.  می توانید از یک شیوه ساده هم استفاده کنید. به دستمال خود کمی عصاره اوکالیپتوس و یا ویکس بمالید و هر از گاهی آن را به بینی خود نزدیک کنید. این کار دماغ را باز می کند

دست ها را مرتب بشورید

یکی از بهترین و درست ترین راه های پیشگیری از بیماری سرماخوردگی و آنفولازا شستن دستهاست. ویروس سرماخوردگی از طریق تماس نزدیک به دیگری منتقل می شود. مثل سرفه کردن و پخش شدن ذرات حاوی ویروس. همچنین مدت کوتاهی ویروس در بیرون از بدن زنده می ماتد. دست های فرد بیمار که آعشته به آب بینی یا اشک چشم و یا ترشحات دهان است، حاوی ویروس فرواوانی است که با دست دادن، روبوسی کردن و یا گرفتن یک وسیله از فرد بیمار به افراد دیگر منتقل می شود. برای پیشگیری از سرایت بیماری بهترین کار این است که دستها به صورت مرتب قبل و بعد از هر تماس، شستشو شود. با آب و صابون. و یا می توانید از محلول های آنتی سپتیک استفاده کنید. محلولهای که به راحتی از داروخانه تهیه می شود.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم:

همانطور که در ابتدای مقاله نوشته ام،  در سرماخوردگی و آنفولانزا در صورتی که بیماری زمینه ای وجود نداشته باشد، عارضه ای ایجاد نمی وشد و نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست اما در صورت بروز نشانه های خاص و یا در صورتی که فرد دچار بیماری زمینه ای است نیاز است تا نزد پزشک مراجعه کنید. در صورتی که بیماری مزمنی دارید و یا بخاطر بیماری رماتیسمی و یا کانسر از داروهای کاهنده ایمنی استفاده می کنید با شروع علایم آنفولانزا حتما به بیمارستان مراجعه کنید.

در صورتی که علایم و نشانه های زیر در شما بروز کرد، حتما به بیمارستان مراجعه کنید:

دچار تنگی نفس شدید و تعداد تنفس بالا همراه با سختی در نفس کشیدن.

در صورتی که بر روی فقسه ی سینه و یا شکم درد احساس می کنید.

در صورتی که افت فشار خون پیدا کرده اید. یا نشانه های از قبیل خواب آلودگی و بی حالی  در شما مشاهده شود

در صورتی که بعد از ۵ روز در بزرگسالان و ۳ روز در کودکان ، علایم همچنان باقی بماند

در صورتی که نشانه های کم آبی در بدن دیده شود و یا نشانه های نهوع همراه استفراغ باشد و بیمار اسهال داشته باشد و یا اینکه نمی تواند چیزی بخورد

در صورت بروز نشانه های بالا، حتما بیمار خود را به بیمارستان برده تا در صورت لزوم، پزشک نسبت به بستری کردن و یا درمان های بیشتر اقدام نماید

در بعضی بیماران ریسک بروز عوارض آنفولانزا بیشتر از افراد عادی است. به همین دلیل افرادی که دچار بیماری زمینه ای هستند، اگر دچار نشانه های سرماخوردگی شدید یا آنفولانزا هستند، باید با جدیدت بیشتری بیماری را پیگیری کنند. بیماری های زیر:

دیابت        / اختلال در سیستم ایمنی مانند بیماری ایدز    /  بیماری مزمن در کبد، فلب، کیله    / بیماری های اسکلتی عضلانی و سیستم عصبی

علاوه بر این در گروه زیر هم باید با دقت بیشتری به بروز بیماری آنفولانزا توجه کرد. در گروه   بانوان باردار   /   بالغین بالای ۶۵ سال   /   کودکان کمتر از ۵ سال

اگر در هر کدام از گروه های ذکر شده بالا قرار دارید، حتما نزد پزشک معالج خود بروید و یا به بیمارستان مراجعه فرمایید

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

مقاله های مرتبط

با سرماخوردگی چه کنیم 

 هفت درمان خانگی آنفولانزا 

 آنفولانزا چیست؟ چند روز طول می کشد

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت, گیاهان دارویی ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.