راه حل های ساده برای مقابله با نشانه های آزار دهنده ی کانسر

کانسر به خودی خود یکی از مشکلات سلامتی است و دردسری است که بیمار مبتلا به کانسر با آن دست و پنجه نرم می کند. برخی از مشکلات به طور خاص مربوط به یک کانسر خاص است و پزشک برای درمان کانسر و کاهش خطراتی که جان بیمار را تهدید می کند اقدام به درمان کانسر می نماید.

بیماران دچار کانسر نشانه های حس می کنند که مرتبط به قسمتی از بدن است که کانسر دارد. مقدار و شدت نشانه و علایم به اندازه کانسر و اندامی است که دچار کانسر شده است. همچنین نوع درمان کانسر هم موجب تغیر نشانه ها خواهد شد. اگرچه علایم و نشانه ها در هر فردی متفاوت با دیگری است اما یکسری نشانه ها تقریبا در همه ی کانسر ها دیده می شود. نشانه های نظیر خستگی ، تهوع و درد.

مهم نیست که چه عوارضی را حس می کنید و چقدر این نشانه ها سخت و آزار دهنده هستند اما باید بدانید که شما قرار نیست با آن زندگی کنید و این موارد را با دکتر خود مطرح کنید تا در مورد برطرف کردن این عوارض و نشانه ها کمکتان کند. در اینجا برخی راه حل های ساده برای مقابله با نشانه های آزار دهنده ی کانسر خدمت شما مطرح می کنم.

خستگی یکی از نشانه های آزار دهنده ی کانسر

هر کدام از ما خستگی را در زمانهای مختلف تجربه کرده ایم اما خستگی در کانسر فرق می کند، خستگی اش آدم را از پا می اندازد و خستگی اش نمی گذارد به هیچ کار برسی . خستگی اش بیشتر از معمول طول می کشد و با استراحت کردن هم بهتر نمی شود.

برای اینکه حس بهتر و پر انرژی داشته باشید، بد نیست راه حل های ساده برای مقابله با نشانه  ی آزار دهنده ی کانسر  خستگی به نکات زیر دقت کنید:

– به خودتان فشار نیاورید.

فقط به اندازه ای که می توانید و توان دارید ، کارها را انجام دهید. از دوستان و خانواده برای انجام کارهای روزانه نظیر خرید و آشپزی و تمیزکاری کمک بگیرید تا انرژی بیشتری برای انجام کارهایی که دوست دارد داشته باشید.

– تلاش کنید حدود ۲۰ دقیقه چرت بزنید. چرت کوتاه وسط روز موجب می شود در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید.

– ورزش کنید.

در مقابل با نشستن روی صندلی ، فعالیت بدنی موجب می شود تا انرژی بیشتری داشته باشید. عادت کنید که روزانه قدم بزنید و دوچرخه سواری کنید. ورزش کنید حتی ۱۵ دقیقه در روز این عمل موجب قوی تر شدن و هوشیار تر شدن می شود.

– خوب بخورید.

تلاش کنید که روی غذاهای سالم تمرکز کنید. فراوان سبزی های تازه و میوه استفاده کنید. در وعده های غذایی یا میان وعده ها از ماهی ، تخم مرغ، گوشت و انواع لوبیا و باقلا استفاده کنید. اگر اشتها ندارید یا اینکه کلا خوردن کار سخت و دشواری است ، حتما با یک متخصص تغذیه صحبت کنید و از کمک او استفاده نماید.

– برخی داروهایی که برای درمان کانسر استفاده می شود حالت خواب آلودگی ایجاد می کند. حتما با دکتر خود صحبت کنید تا در مورد عوارض داروها اصلاع کسب کنید و اگر حس خستگی تان و خواب آلودگی تان با شیوه های گفته شده بهتر نشد از او بخواهید در صورت امکان از داروهایی با عوارض کمتر خواب آلودگی استفاده کند.

– از یوگا و طب سوزنی می توان برای کم کردن خستگی ناشی از کانسر استفاده کرد. برخی از تحقیقات، ارزشمندی آن را نشان داده اند.

درد یکی دیگر از نشانه های آزار دهنده ی کانسر

وقتی کانسر گسترش پیدا می کند می تواند بر روی اعصاب و مفاصل و استخوانها و ارگانهای داخلی فشار بیاورد و این امر موجب درد می شود . همچنین درمانهای نظیر شیمی درمانی و رادیوتراپی و جراحی هم می تواند موجب درد شود.

درد کانسر از خفیف تا خیلی شدید متفاوت است .از دردی که خیلی زود برطرف می شود تا دردی که طولانی مدت خواهد ماند. اگر دچار درد شده اید تا درد بدتر نشده حتما با دکتر خود صحبت کنید.

برای کم شدن درد بد نیست راه حل های ساده برای مقابله با نشانه  ی آزار دهنده ی کانسر  درد به نکات زیر دقت کنید:

– برای دردهای مبهم می توانید از کیسه آب گرم یا کیسه یخ استفاده کنید. کمک می کند.

– می توانید از ماساژ دادن و یا طب سوزنی استفاده کنید.

– از تکنیک های مثل مدیتیشن و ریلاکسیشن و تنفس عمیق استفاده کنید.

– تکنیک بیوفیدبک روشی است که به ما کمک می کند تنفس و ضربان قلب و دیگر فرایندهای بدن خود را کنترل کنیم و این شیوه ی درمانی می تواند موجب شود تا درک بهتری نسبت به درد داشته باشید.

– می توانید از برخی داروهای بدون نسخه مثل NSAID ( بروفن و ایندومتاسین ) استفاده کنید. ابتدا و قبل از مصرف این داروها حتما با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید استفاده از این داروها برای شما اشکالی ایجاد نمی کند و یا با داروهای دیگر شما تداخلی ایجاد نمی کند.

– اگر با شیوه های ذکر شده همچنان از درد شدید شاکی هستید ، حتما از پزشک خود بخواهید تا با استفاده از داروها قوی تر درد شما را کم کند . انتخاب دارو به عهده ی پزشک شماست .

تهوع و استفراغ یکی از نشانه های آزار دهنده ی کانسر

از هر ۱۰ نفر که در حال درمان کانسر است ،حدود هشت نفرشان دچار تهوع و استفراغ می شوند که بیشترین عامل آن شیمی درمانی و یا رادیوتراپی است . این علایم سخت هستند و برای ادامه ی زندگی باید آن را کنترل کرد. یکی از عوارض مهم استفراغ شدید، کاهش آب و املاح بدن است.

داروهای ضد استفراغ برای کنترل تهوع بیمار بسیار مفید است . می توان از این دارو در زمان حس ناخوشِ تهوع استفاده کرد. اگر حس ناجوری دارید بهتر است غذای با مزه ملایم میل کنید ، مثل نان تست و کراکر و برنج . لقمه ها را کوچک بردارید. غذاهای سبک بخورید و از غذاهایی که موجب می شود حالتان بد شود ، خودداری کنید.

اگر همچنان با خوردن غذا دچار مشکل هستید و مشکل شما کنترل نمی شود ، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کم خونی

هم خود کانسر و هم درمان با شیمی درمانی موجب می شوذ که تعدا گلبول های قرمز سالم بدن کم شود ، اتفاقی که موجب آنمی یا کم خونی می شود . به دلیل کم خونی ، سلوهای خونی قرمز اندک در گردش خون، مقدار اکسیژن کافی به اندام ها و بافت های بدن نمی رساند و خود این مشکل می تواند نشانه های مثل خستگی ایجاد کند. فرد دچار آنمی نفس کم می آورد دچار سرگیحه می شود و طپش قلب دارد و رنگ و روی پریده دارد.

یکی از راه های که می توان با آنمی مقابله کرد، استفاده از غذاهای غنی از آهن است. غذاهای مانند گوشت، جگر، لوبیا ، سیب زمینی شیرین و سبزی های برگ پهن . می توانید از مکمل های آهن استفاده کنید.

گاهی اوقات اگر مقدار کم خونی خیلی شدید باشد ، پزشک شما به فکر انتقال خون می افتد.

درمانها و مرافبت های تسکینی

درمانهای تسکینی ، خود کانسر را درمان نمی کند اما بر روی برطرف کردن نشانه های تمرکز می کند که موجب بهتر شدن زندگی می شود و کارهای می کند که شما به آن نیاز دارید. می توانید این روشهای درمانی تسکینی را همزمان با درمان کانسر استفاده کنید و یا می توانید بگذارید بعد از پایان دوره ی درمان کانسر از شیوه ی درمانی تسکینی استفاده کنید.

اگر پزشک شما تصمیم بگیرد که از شیوه ی درمانی تسکینی برای شما استفاده کنید به این معنی نیست که از درمان کانسر قطع امید کرده ، بلکه به این معنی است که می خواهد موقعیت راحت و بهتری برای شما فراهم کند.

پزشک و پرستار و کسانی که در تیم درمان کانسر هستند برای درمان تسکینی به شما کمک می کنند. این درمان تسکینی را می توانید در بیمارستان و یا در منزل انجام داد و یا یک آن را قسمتی از برنامه های بیمارستانی قرار داد.

این نوشته در بیماری و درمان ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.