به فکر سلامتی خود هستید؟ به ورزش ایروبیک فکر کنید

به فکر سلامتی خود هستید؟ به ورزش ایروبیک فکر کنید

aerobic-exercise-and-weight-loss

ورزش های ایروبیک برای بالا بردن توان فلب و ریه به سلامتی کمک می کند

ورزش های ایروبیک هدایایی برای تغیر زندگی هستند که می توانیم به خودمان تقدیم کنیم. هدیه ای که می تواند بر روش های مختلف در بدن و ارگانهای بدن اثر بگذارد. واژه ایروبیک یعنی فعالیتی که نیاز به اکسژن دارد و فعالیت و ورزش ایروبیک تلاش می کند اکسیژن را به سلولها برساند. مجموعه ای از ورزش ها و فعالیت های ریتمیک که از همه ی گروه های عضلانی بزرگ را در بدن استفاده می کند. 

اگر شما عادت به فعالیت ورزشی دارید و تقریبا منظم اهل ورزش هستید ، بد نیست در قدم بعدی به سمت فعالیت و ورزش ایروبیک بروید. این ورزش می تواند موجب بهتر شدن کیفیت زندگی و حتی می تواند موجب افزایش طول عمر شود.

مهمترین نکته در برنامه ی ورزش ایروبیک این است که شما به طور کامل بر روی برنامه ی خود کنترل و نظارت دارید. می توانید ورزش را به تنهایی انجام دهید و همچنین می توانید با گروهی کوچکی ورزش کنید. می توانید این فعالیت را در باشگاه و یا در منزل انجام دهید. می توانید گروه گسترده ای از فعالیت ها را انتخاب کنید، فعالیت های شامل پیاده روی ، دویدن آهسته ، شنا ، دوچرخه سواری ، رقص ، فعالیت و ورزش های داخل آب ، کلاس های ایروبیک ، تماشای ورزش و انجام ان با تلوزیون . حتی با کار کردن در منزل هم می توانید ورزش ایروبیک را انجام دهید. در واقع می توانید بسیاری از این فعالیت ها را با کارهای روزانه تان ترکیب کنید .

اصول و پایه فیتتس

چرا فعالیت های فیزیکی و آمادگی جسمانی مهم است؟ موثر بودن فعالیت های ایروبیک به خاطر این است که موجب سلامت قلبی عروقی افراد می شود. موجب می شود که وزن کنترل شد ، حرکت و توان مندی حرکتی فرد در تعادل باشد و سطح قند خون متعادل شود ، موجب سلامتی روانی و احساسی فرد شده و همچنین موجب پیشگری و کنترل بیماریها می شود. در واقع به فعالیت های ایروبیک می توان نام دیگری هم داد ، نامی شایسته و در خور «آمادگی جسمانی قلبی ریوی » چرا که اکسیژن دریافتی از ریه ها که به خون می رسد توسط قلب در اندام ها پمپ می شود و این اکسیژن در بدن به خوبی استفاده می شود.

ورزش ایروبیک و هوازی با افزایش فعالیت عضلات بزرگ بدن موجب افزایش توان مندی قلب و بهبود عملکرد عروق و خونرسانی بهتر و همچنین با افزایش حجم هواگیری ریه ها می شود. طبیعی است که فعالیت عضلات بزرگ باید به اندازه کافی قوی و طولانی باشد که بتواند موجب بهبود و ارتقاء فعالیت قلب و عروق و ریه ها باشد ، وگرنه فدم زدن معمولی و شل و وارفته آثار مناسب یاد شده را ایجاد نمی کند

در فیزیولوژی قلب می خوانیم که قلب با ضربان خود خون را در عروق پمپ می کند. خونی که حاوی اکسیژن است به اندام ها و خونی که کم اکسیژن است را به ریه ها می فرستد تا اکسیژن بگیرد. تغذیه سلولهای اندام با همین خون در گردش صورت می گیرد. قلب هم اندامی است که با عروق کرونری تغذیه می شود. قلب زمانی درحال تلمبه کردن خون است اما در زمانی که استراحت می کند و خود را برای ضربه بعد آماده می کند با عروق کرونری تغذیه می شود.

در ورزش ضربان قلب زیاد شده و زمان استراحت قلب کم می شود و طبیعی است که خونرسانی خودش کاهش پیدا کرده و به همین دلیل – ودلایل دیگر- نمی توان طولانی مدت ورزشی کرد که قلب را تاکیکارد – تعداد نبض بالا – نگهدارد. اما در ورزش های ایروبیک قلب قوی می شود و در هر ضربه خون بیشتری پمپ می کند و فرصت بیشتری برای استراحت خواهد داشت.

ورزش ایروبیک آثار مفید بسیار دارد

الباقی رشته های ورزشی به اندازه ی رشته ی ایروبیک موجب افزایش توان عضلانی ، انعطاف پذیری و تعادل و افزایش حرکت بدنی را همزمان با هم ایجاد نمی کند. هر کدام از رشته ها یکی از این وظایف را به عهده دارد اما ورزش های ایروبیک توانایی انجام همه ی آنچه بیان شد را دارد. ورزش های که هوازی هستند می توانند قلب را قوی کرده که با قدرت خون را به عروق پمپ نماید. خونی که با یک ضربه پمپ می شود و می تواند اکسیژن رسانی در اندامها و ارگانهای دیگر در بدن را بهتر انجام دهد. خود قلب هم در این بین خونرسانی بهتری خواهد داشت.

در فعالیت های ورزشی ایروبیک اگر به صورت مداوم صورت پذیرد قلب قوی شده و خونرسانی بهتری با ضربه های کمتری – در مقابل آدم های عادی – خواهد داشت. ورزش ایروبیک موجب می شود که عروق جانبی در قلب ایجاد و گسترش یابد تا خونرسانی به خود عضله ی قلب بهتر انجام شود.

افزایش عروق جانیی در قلب که موجب خونرسانی بهتر قلب می شود ، قوی شدن عضلات قلب و توانایی بهتر قلب در پمپ نمودن خون به اندام ها. بالا رفتن حجم ریوی و تنفس بهتر و اکسیژنه کردن خون … از مهمترین مزایای ورزش های ایروبیک است. ورزشهای که شاید موجب نشود که عضله ها قلمبه و بزرگ شود اما در ایجاد عضلاتی قوی و توانمند و داشتن بدنی سالم و شاداب ، بسیار موثر هستند.

ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, ورزش و سلامت ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.