رژیم غذایی ساحل جنوبی و مراحل آن

 South Beach Diet

South Beach Dietرژیم غذایی ساحل جنوبی اسم دوست داشتنی دارد. اگر چه ساحل جنوب فرح زا و دوست داشتنی است اما قرار نیست کسی که از این روش استفاده می کند مدام در حال موج سواری باشد و  یا در ساحل زیبا  بنشیند و  آفتاب بگیرند.

 هدف این رژیم غذایی این است که انواعی از کربوهیدرات ها و چربی ها که باعث افزایش وزن می شوند ، از غذای روزانه حذف گردد. در این رژیم کربوهیدرات خوب و بد و همینطور چربی خوب و بد در برابر هم قد علم می کنند. این رژیم کربوهیدرات های بد را از کربوهیدرات های خوب جدا می کند و عقیده دارد که با حذف کربوهیدرات های بد از رژیم غذایی روزانه ، سطح کلسترول و انسولین بدن پایین می آید، و همین مسیله منجر به کاهش وزن خواهد شد.  در واقع کربوهیدرات های با اندکس گلایسمیک بالا – بالای ۵۵ – را کربوهیدرات بد می نامند مثل برنج و نان سفید .

این نوع کربوهیدرات های ساده بسیار سریع هضم شده، انسولین بدن را سریع بالا می برند. بالا رفتن انسولین بدن، موجب می شود که سطح قند خون کاهش پیدا کرده  و در نتیجه علی الرغم مصرف مقدار زیادی ماده غذایی گرسنگی ایجاد شده و  باز بدن میزان بیشتری کربوهیدرات طلب می کند.

در رژیم غذایی ساحل جنوبی توصیه می شود که بیشتر از نوع کربوهیدرات های با اندکس(برای دیدن لیست غذاهای با اندکس گلایسمیک متفاوت کلیک کنید) گلیسمی پایین یا کربوهیدرات های خوب (مثل حبوبات ) استفاده کنند که فرایند هضم و جذب آن طولانی تر بوده و در زمان کند تری انسولین خون را بالا برده . یعنی زمانی که فرد احساس سیری می کند و  حتی دیرتر هم گرسنه می شود.

این رژیم در ابتدا برای بیماران دیابت و بیماری های قلبی ساخته شده است، اما با توجه اثر خوب این روش رژیم غذایی در دیابتی ها و بیماران قلبی موجب شد که به طور عام در بین همه مردم هم توصیه شود.  همه ی آنهایی که می خواهند سطح قند خون خود را پایین بیاورند و کاهش وزن داشته باشند، می توانند از این رژیم استفاده کنند.

رژیم توسط پزشک متخصص قلب، دکتر آرتور آگاستون Arthur Agatston ، برای کمک به بیماران قلبی برای حفظ سلامتی و کاهش وزنشان، ابداع شده است. و پس از اینکه بیماران بسیاری توانستند با استفاده از این رژیم وزن خود را کاهش دهند، صورت جدی تری گرفت و توسط عموم مورد استفاده قرار گرفت.

و اما رژیم غذایی ساحل جنوبی و مراحل آن . این  رژیم غذایی از سه مرحله  تشکیل شده که در ابتدا مصرف برخی موادغذایی ممنوع است اما در مراحل دیگر به تدریج استفاده از آن آزاد می شود.

مرحله ی اول:

همیشه شروع کردن دشوار است و البته  مرحله اول این رژیم دشوارترین مرحله است و تقریبا ۱۴ روز طول می کشد. طی این مرحله فرد موظف است که مصرف اکثر کربوهیدرات ها را از برنامه ی غذایی روزانه خود حذف کند. در نتیجه نباید دیگر کربوهیدرات های با گلیسمی بالا مثل نان، برنج، سیب زمینی، انواع شیرینی ، میوه، پاستا، مشروبات الکلی، شکلات، بستنی و قند، استفاده کنید.

این طور نیست که فکر کنید فرد گرسنه می ماند؛ نه ، در این مرحله می توان موادغذایی پروتیین دار مثل گوشت، مرغ، ماهی، صدف خوراکی، آجیل، پنیر، تخم مرغ، و همچنین انواع سبزی و روغن زیتون نوش جان کرد.  در این مرحله لبنیات آزاد است

به نظر می آید که این مرحله کمی مشکل و محدود کننده است ، اما در واقع  همین مرحله است که باعث می شود افراد بتوانند ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم وزن کم کنند، که به خصوص کاهش وزن از قسمت های میان تنه خواهد بود. بنا بر گفته های دکتر آگاستون، در پایان این مرحله اشتیاق و میل فرد برای مصرف کربوهیدرات های بد، از بین خواهد رفت.

غذاهای پیشنهادی برای مرحله ی اول: سبزیجات سرخ شده (البته بدون سیب زمینی)، سالاد به همراه روغن زیتون.

مرحله ی دوم:

مرحله ی دوم این رژیم غذایی تا زمانی طول می کشد که فرد به وزن دلخواه خود رسیده باشید. این مرحله نسبت به مرحله ی قبل ساده تر است و محدودیت های کمتری دارد. در این مرحله می شود حداقل هفته ای دو تا چهار کیلوگرم وزن کم کرد.

در طی مرحله ی دوم، کربوهیدرات های خوب مثل نان جو، برنج قهوه ای و پاستا، و همچنین میوه به تدریج وارد برنامه ی غذایی روزانه می شود . همچنین می توان  مقدار کمی شکلات و ( البته در کتاب مشروب هم نوشته شده است ) را هم به میزان کم مورد استفاده قرار داد.

پیشنهاد مبدع این روش این است که وقتی قدم به مرحله ی دوم  بگذاریم که کاهش وزن مورد انتظار مرحله اول را مشاهده کرده باشیم. این مرحله بعد از طی کردن مشقت مرحله اول مثل این است که بعد از یک روز سخت و  خسته کننده بنشینی کنار دریا و از آفتاب و هوای مطلوب و دلچسبش استفاده کنیم.

مرحله ی سوم:

مرحله ی سوم درست وقتی شروع می شود که فرد به وزن ایدآل رسیده باشد. در این مرحله محدودیت های رژیم غذایی وجود ندارد ، دوباره می توان در برنامه ی غذایی از کربوهیدرات ها استفاده کرد، اما با توجه به طی دو مرحله قبل به طور ناخودآگاه دیگر آن میل و اشتیاق به کربوهیدرات های بد از میان رفته است.

به اعتقاد دکتر آگاستون همه باید در مصرف شیرینی و کربوهیدرات با اندکس گلایسمی بالا محدودیت هایی برای خود قایل شویم و شکلات را کمتر و هر از گاه استفاده کنیم.

از نظر مزایا :

ـ این رژیم خیلی محدود کننده نیست و فرد می توانید اکثر گروه های موادغذایی را مصرف کنید.
ـ با مصرف کم کربوهیدرات و چربی بد، این رژیم فرد را از ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت حفظ می کند.
ـ می توانید از مصرف سبزیجات، حبوبات و پروتیین لذت ببرید.
ـ نیازی به حساب کردن کالری های مصرفی نیست.
ـ هیچ زمان از روز گرسنه احساس گرسنگی نمی کنیم.
ـ این رژیم نسبت به سایر رژیم های غذایی محدودیت غذایی کمتری دارد.
ـ کاهش وزن پس از ۱۴ روز رخ خواهد داد. اگر شما خیلی زود متوجه تغییرات شوید ممکن است از ادامه ی رژیم سرباز بزنید.

از نظر معایت

– می توان گفت که غذاهای این روش تقریبا گران است و شاید  آماده کردن برخی از آنها وقت گیر باشد . البته همه ما آدم هستیم و از محدودیت بدمان می آید و دقیقا علاقه مند به همان چیزی می شویم که ممنوع شده است . از این منظر این نکته از معایب این رژیم است  که اگر هوس کنیم همان چیزی که برای ما مناسب نیست را بخوریم نمی شود.
ـ کاهش وزن اولیه ممکن است از آب بدن باشد، نه چربی ها. مرحله ی اول مصرف اکثر کربوهیدرات ها را منع میکند و وقتی انرژی از طریق این کربوهیدرات ها به بدن نرسد، بدن از آب به عنوان منبع انرژی استفاده خواهد کرد. و این کاهش آب بدن شما را لاغرتر نشان خواهد داد.

 در ابتدا دکتر آگاستون رژیم خود را به ورزش وابسته نکرده بود اما در بازبینی های انجام شده در این رژیم ورزش های مانند قدم زدن و برخی ورزش های کششی توصیه می شود

 بااینکه این رژیم متدی ساده و آسان برای کاهش وزن به نظر می رسد، اما به یاد داشته باشید که جادو نمی کند. شما خود تعیین کننده هستید و با ترکیب این رژیم با  ورزش و فعالیت های بدنی، می توانید کاهش وزن خود را سریعتر کرده و نتیجه ی بهتری به دست آورید.

 اگر دوست دارید به سایت اصلی این رژیم غذایی سری   بزنید و از دستورهای غذایی خوبش سود ببرید کلیک کنید.

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

اینجا می توانید روش های دیگر برای لاغر شدن را با مطالعه نمایید.

رژیم غذایی Weight Watchers ویت اند واچ روشی برای لاغر شدن

دکتر اورنیش و رژیم بخور و لاغر شو

رژیم غذایی اتکینز روشی برای لاغری

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در تغذیه و سلامت ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.