اسپارتام ، شیرین کننده ای پر عارضه

شیرین کننده های مصنوعی و عوارض آن

بسیاری از مردم در جستجوی لاغری بدون دردرسر هستند. همه چیز بخورند و لاغر شوند. به همین دلیل خوراکی های به بازار آمده که روی آن نوشته شده ، بدون شکر، قند رژیمی و از این قبیل کلمات گول زننده.

همه نوشیدنی های که به No Sugar و یا Sugar Free معروف هستند همه دارای قند های مصنوعی بوده که به صورت صناعی تولید می شوند. معروف ترین این شیرین کننده ها آسپارتام نامیده می شود. داخل نوشابه های رژیمیDiet cock , Diet soda  قندهای مصنوعی وجود دارد که به ظاهر ارزش جذبی نداشته اما اثرات سوء فراوانی دارند.

spartam

Aspartame شیرین کننده ای پر عارضه

برای ماده صناعی  آسپارنام – قند مصنوعی- ۹۲ مورد عوارض جانبی دیده شده است. رقمی که بیشتر فراواقعی به نظر می آید اما واقعی است. این ماده به خاطر حل شدن در مایع به همه بافت های بدن وارد شده و در بعضی از بافت ها رسوب می کند. عوارض این ماده به گونه ای است که گاها موجب تغیرات در ژنتیک فرد همه می شود. در مادر باردار مصرف نوشابه های رژیمی و مواد غذایی حاوی اسپارتام می تواند عوارض غیر قابل برگشتی در جنین ایجاد کند

آسپارتام ماده اصلی داروهای است که با برند تجاری NutraSweet, Equal, Spoonful, Equal Measure  در بازار توزیع شد. آسپارتام به طور تصادفی توسط آقای James Schlatter شیمیدانی از G.D. Searle & Company درسال  ۱۹۶۵  در حالی که بر روی داروهای ضد زخم کار می کرد کشف شد. در سال ۱۹۸۱ این دارو تایید شد و در ۱۹۸۳ برای نوشابه های گازدار هم تایید شد.

شاید با علایم بیماری MS آشنا باشید. علایمی که با فلج ناگهانی و یا با اشکال در بینایی آغاز می شود و به صورت پیشرونده موجب از پا در آمدن فرد می شود. یا شاید لپ های گل انداخته و گونه های قرمز بیماران لوپوس اریتماتو را دیده باشید و یا بعضی از نشانه های آن را در جوانان فامیل و یا دوست خود دیده باشید. عوارض جانبی اسپارتام خیلی به این دو بیماری شبیه است.

علایم گرفتگی عضلانی، سفتی عضلات، دردهای کشنده ، بیحسی در پاها ، دردهای عضلانی ، سرگیجه ، دوران سر، سردرد، دردهای مفصلی، افسردگی های بدون علت، حملات اضطرابی،مشکل در ادای کلمات و صحبت کردن، به هم ریختگی بینایی و از دست دادن خاطرات در رنج هستند باید به این فکر بیافتند که مسمویت با اسپارتام ممکن است عامل اصلی آنها باشد.

آسپارتام و تناقض ها

بر اساس آنچه در  Joint  FAO/WHO  Expert  Committee  on  Food  Additives           و         European Commission’s Scientific Committee on Food تعیین شده مقدار مجاز مصرف روزانه آسپارتام که در آب میوه های داخل قوطی و آدامس و … استفاده می شود روزانه حدود ۴۰ میلی گرم برای هر کیلو گرم وزن فرد است. یعنی برای یک فرد ۶۰ کیلویی حدود ۲۴۰۰  میلی گرم آسپارتام قابل مصرف است. از طرفی یک قوطی آب میوه حدود ۱۸۰ میلی گرم آسپارتام دارد.

هر چند این ماده از سالها قبل مجوز و تاییده های اخذ نموده ولی با توجه به عوارض معینی از این ماده که شناخته شده است و در زیر خواهد آمد ، شاید نیاز به تجدید نظر داشته باشد و شاید بد نیست به این نکته توجه کنیم که بسیاری از بیماران با علایم مشابه با  عوارض آسپارتام -که این روزها زیاد هم استفاده می شود – با مراجعه نزد پزشک موجب شوند که به خطا پزشک تشخیص بیماری لوپوس اریتماتو و یا ام اس را برای بیمار منظور نماید. بیماریهای که نام آن هراس انگیز بوده و معنای آن استفاده طولانی مدت از دارو و اضطراب و نا آرامی همیشگی است.

شاید بد نیست که همکارن پزشک من از هر بیماری که با علایم زیر مراجعه می کنند سوال نمایند که چه مدتی از نوشیدنی های رژیمی  استفاده می کند . تا شاید فقط با قطع نوشابه ها درمان ایجاد شود.

عوارض اسپارتام در چشم:

نابینایی در یک یا هر دو چشم
کاهش دید و یا اشکالات در چشم نظیر دید تار و مبهم ، دید تونلی ( کم شدن میدان دید)، کاهش دید شب
درد در یک یا هر دو چشم
کاهش اشک
ایجاد اشکال با لنز های تماسی

عوارض اسپارتام در گوش:

وزوز گوش، یا همهمه و صدای زنگ در گوش
عدم تحمل شدید به صدا
اشکال علامت دار در شنوایی

عوارض اسپارتام در سیستم عصبی:

حملات صرع
سردرد، میگرن
گیجی ، بی تعادلی، کاهش حافظه ، و پریشانی خاطر ،خواب آلودگی
بی حسی و خواب رفتگی در اندام و مورمور شدن آن
بی قراری و بیش فعالی شدید، لرزش اندام انتهای – ترمور- شدید
دردهای غیر معمول در صورت
اشکال در صحبت کردن و نا تمام گذاشتن جمله.

عوارض اسپارتام در روانی:

افسردگی شدید، بی قراری و تحریک پذیری، اضطراب
تغیرات شخصیت
بی خوابی های شبانه
ترس های بی دلیل و بیمار گونه

عوارض اسپارتام در قلب و ریه :

طپش قلب و افزایش ضربان قلب
تنفس های کوتاه کوتاه
افزایش فشار خون به تازگی

عوارض اسپارتام در سیستم گوارشی :

تهوع ، اسهال که گاهی همراه خون است
دردهای شکمی
درد هنگام بلع

عوارض اسپارتام در پوست :

Skin and Allergiesخارش بدون ضایعه های بثوری (Rash)
حساسیت های دور لب و دهان
کهیر و واکنش حساسیتی شدید تر مثل حمله های استمی

عوارض اسپارتام در سیستم غدد درون ریز:

کاهش کنترل در دیابت که موجب افزایش قند و گاها کاهش قابل توجه و شدید قند خون می شود.
اختلالات قاعدگی
ریزش مو و نازکی قابل توجه مو ها
کاهش وزن قابل توجه( بیمار گونه)
افزایش وزن تدریجی

و همچنین علایم دیگری که با افزایش احتمال عفونت پذیری بدن ، تشنگی زیاد  و آماس و ادم پاها و احتباس مایع در بدن ، تکرر ادرار و سوزش و ناراحتی هنگام ادرار کردن از دیگر عوارض جانبی آسپارتام است

در مسمومیت با آسپارتام می تواند علایم دیگری هم دیده شود که مرگ انتهای آن است. علایمی نظیر:

مرگ، ضایعه مغزی غیر قابل برگشت، اشکالات جنینی مثل کند ذهنی، زخم معده ، بیش فعالی کودکان، افسردگی شدید ، رفتار های پرخاشگرانه، تمایل به خودکشی

همینطور آسپارتام می تواند عاملی برای بیماری های دیگر باشد. بیماریهای که پزشکان نام آشنا است ولی عامه مردم شاید از نام آن چیزی نشنیده باشند مثلEpstein-Barr  یا  Post-Polio Syndrome اما با نام های زیر اشنا تر هستند :

سندرم خستگی مزمن ، آلزایمر ، صرع ، Multiple Sclerosis) MS) ، لنفوم

حدود سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ به طور گسترده ای نامه ای توسط خانم Nancy Markle توزیع شد و در آن در مورد عوارض و نکات منفی آن اشاره کرده و البته بعضی هم با توجه به نظرات بیان شده توسط خانم مارکل نظرات ایشان را مورد بی مهری قرار داده و همه آن را رد نموده اند. حتی با توجه به پاسخ های انجمن دیابت و ام اس کانادا همه بیان نموده اند آسپارتام عامل این بیماریها نیست. با این همه با توجه به اینکه عوارض یاد شده شباهتی به بیماریهای که نام بردیم دارد می تواند باعث گمراهی پزشک در تشخیص و خطای در درمان شود. در نتیجه مطالب جای تعمق بیشتری دارد. فقط  اگر فکر کنیم که شاید موضوعات مطرح شده صحیح باشد به جای درمانهای گران و پر هزینه برای بیمار فقط با قطع آسپارتام درمان حاصل می شود.

بشر و نابودگری های او

کافی است که یک سری به اینترنت زده و در موتور های جستجو راجع به عوارض آسپارتام تحقیق کنیم ، هزارن مقاله از منابع معتبر خواهیم دید که در مورد عوارض این ماده به ما خواهد گفت اما چرا هنوز در نوشابه های رژیمی و دیگر مواد غذایی هنوز از این ماده استفاده می شود. شابد حرص آدمی در به دست آوردن پول عامل آن باشد که بدون هیچ رحمی حاضر به نابودی بشر است. شاید بیماری حاصله از این دارو خود عاملی است برای تولید داروهای که نابود گر بیماری های خود ساخته است ، چیزی که موجب گردش موتور پول سازی شرکت های داروسازی است.

شاید دلایل بروز بیماریهای جدید و یا افزایش شیوع بعضی بیماریها به علت پیشرفت جامعه و بالا رفتن قدرت تشخیص بیماریها باشد. اما باید به این موضوع فکر کرد که شاید بشر با نادانی خود خواسته و یا نا خواسته در حال شیوع بعضی بیماریهاست. شاید در حالی که فکر می کنیم در حال درست کردن ابرو هستم مشعول کور کردن چشم های زیبا هستیم.

فقط می توانم بگویم که اگر بر روی نوشیدنی و غذایی نوشته شده بود، بدون شکر به آن فکر نکنید. بگذارید و بگذرید

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

منابع

۱-   Aspartame_controversy                     ۲ – Wikipedia Aspartame

۳- Aspartame Toxicity Info Center                 ۴-   Dr. Hull’s Websites

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 دیدگاه دربارهٔ «اسپارتام ، شیرین کننده ای پر عارضه»

  1. حجت پورفتحی می‌گوید:

    مرسی از اطلاعات جامعتون…
    کارشناس صنایع غذایی هستم و مدتهاست در تبلیغ مضرات مواد غذایی که دارای آسپارتام هستند تلاش میکنم ولی متاسفانه همه گیر شده…
    یک اشتباه تایپی داشتید:۲۴۰۰ میلی گرم
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.