رمز گشایی از «دی ان ای» تومور مغزی کودکان

رمز گشایی از «DNA» تومور مغزی کودکان

نتایج یک پژوهش جدید حاکی از آن است که تومورهای مغزی دوران کودکی در مقایسه با تومورهای مشابه در سنین بزرگسالی، جهش های ژنتیکی کمتری دارند. تومور مغزی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر بین کودکان مبتلا به سرطان است.

پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور معتقدند یافته های این تحقیق جدید در مورد جهش های ژنتیکی، به یافتن درمان های جدیدی برای « Medulloblastoma » که نوعی تومور مغزی شایع بین کودکان است، کمک خواهد کرد.

دکتر برت وگیستاین، استاد دانشگاه جان هاپکینز و یکی از نویسندگان این گزارش تحقیقی، گفته است حالا ما فهمیده ایم که چطور این معما را حل کنیم و برای پیدا کردن درمان های جدید راهکاری بیابیم.

محققان آمریکایی تغییرات ژنتیکی تومور مغزی ٢۴ کودک مبتلا به « Medulloblastoma » را شناسایی کردند و آن ها را با «DNA» سلول های عادی مغز مقایسه کردند. آن ها دریافتند آن دسته از تومورهای مغزی کودکان که با جراحی خارج شده بودند، نسبت به نمونه تومورهای افراد بزرگسال، پنج تا ده برابر تغییرات ژنتیکی کمتری داشتند.

پژوهشگران در ژن های « MLL2 » و « MLL3 »، ژن های جهش یافته کشف کردند. این ژن ها، عامل توقف رشد تومور هستند و دانشمندان در گذشته به هنگام تشخیص تومور مغزی « Medulloblastoma »، به علت پیشرفت رشد آن، پی نبرده بودند.

در این گزارش تحقیقی آمده است هر نمونه تومور مغزی کودکان، یازده جهش ژنتیکی داشته و ژن های جهش یافته، ژن هایی بودند که بر رشد و توسعه بخشی از مغز کودک که مرکز اصلی رشد و توسعه مغز سالم بود، تاثیر می گذاشتند.

دکتر پیتر فیلیپس، پژوهشگر بیمارستان کودکان فیلادلفیا در بیانیه ای اعلام کرده است این ژن ها در حین رشد بر سر راه سیگنال های بیولوژیکی (مغز) مشکل ایجاد می کنند.

حدود شصت درصد از کودکان مبتلا به تومور « Medulloblastoma » حداقل پنج سال پس از تشخیص بیماری زنده می مانند، اما بر اثر ابتلا به سرطان مغز دچار اختلالات عصبی می شوند و باید تحت عمل جراحی و پرتودرمانی قرار بگیرند.

براساس آمار «انجمن سرطان کانادا» تومور « Medulloblastoma » بیماری است که بیشتر کودکان خردسال به آن مبتلا می شوند و آمار مرگ و میر آن بیشتر بین نوزادان زیر هجده ماه مشاهده شده می شود.

نتایج این تحقیق در نشریه اینترنتی ماه دسامبر مجله «ساینس» منتشر شده است.

با توجه به اینکه خبر از VOA برداشته شده و متاسفانه امکان ورودش به روش معمولی نیست آدرس لینک منبع را پایین نوشته ام . برای دوستان عزیزی که تمایل دارند

از اصل منبع مطالعه نمایند هم از مجله ساینس مطالعه نمایند

ابوالقاسم ابراهیمی

&http://enews.voanews.com/t?r=218&c=2423241&l=1783&ctl=3460729:8F94A633AF4D9D7A5F273570BD92E2EA001714CD2D3C0BAC

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.