شاخص توده بدنی یا BMI و چاقی لاغری

سلامتی مهمه. خیلی مهمEnglish

سلامتی تعریف داره ، همه جا می شه تعریف آن را پیدا کرد. من امروز نمی خوام راجع به خود سلامتی و تعریفش ، و این که آیا ما اصلا در این جامعه امروزی سالم هستم ، بحث کنم. نکته ای که امروز می خوام بنویسم راجع به مسئله ای است که با سلامتی در ارتباط است. عدم تعادل در وزن.

برای اینکه متوجه بشویم که از نظر وزنی در تعادل هستیم باید یک معیار ثابت داشته باشیم. آن معیار به نام شاخص توده بدنی یا Body Mass Index نامیده می شود. معیاری که در علم پزشکی برای کشف محدوده چاقی به آن استناد می شود .

شاخص توده بدنی یا BMI چیست ؟

اگر وزن خودمان را که با معیار کیلو گرم سنجیده شده را  به مقدار قد خودمان که به متر اندازه گیری شده دوبار تقسیم کنیم در واقع شاخص توده بدنی را پیدا کرده ایم. مثلا من ۷۰ کیلو وزن دارم و ۱٫۷۴ متر قد من است  اگر بر اساس آنچه گفتم عمل کنیم شاخص توده بدنی من             23.12   = 1.74/ 1.74 / 70  خواهد بود.

شاخص توده ی بدنی یا BMI چه کارایی دارد؟

بر اساس استانداردی که در علم پزشکی تعریف شده در آدم های بزرگسال شاخص های بر اساس جدول زیر معین می کنند که فرد نرمال یا لاغر و یا  دارای افزایش وزن و یا چاق است.

وضعیت فردمحدوده  شاخص BMI
کاهش وزن ( لاغر )شاخص کمتر از ۱۸٫۵
نرمالشاخص بین ۱۸٫۵ و ۲۴٫۹
افزایش وزنشاخص بین ۲۵٫۵ و ۲۹٫۹
چاقشاخص بیشتر از ۳۰

اگر شاخص کمتر از ۱۶٫۵ باشد لاغری در محدوده خطر ناک قرار دارد .

برای شاخص بالاتر از ۳۰ هم چاقی را به سه کلاس تقسیم می کند . در چاقی کلاس ۱ شاخص بین ۳۰٫۱ الی ۳۴٫۹ بوده و در چاقی کلاس ۲  شاخص بین ۳۵ الی ۴۰ بوده و در چاقی کلاس ۳ شاخص بالاتر از ۴۰ است. طبیعی است که هر چه کلاس چاقی  بالاتر برود مشکلات پزشکی هم بالاتر خواهد رفت.

تعریف دیگر چاقی لاغری

حالا بد نیست که به نکته جالبی اشاره کنم. آنچه در جامعه برای چاقی و لاغری مطرح بوده و زیبارویان روانه مطب های تغذیه می کند، تعریف دیگری است که با تعریف سلامتی قدری متفاوت است.

به عنوان مثال در پزشکی و برای بررسی سلامت فرد ،خانمی  که قد ۱٫۶۴  متری است محدوده وزن  50 الی ۶۷ کیلو گرمی نرمال تلقی می شود . یعنی با ۱۷ کیلو گرم اختلاف. اما برای تنظیم رژیم محدوده بینابین یعنی وزنی حدود ۵۸ کیلو گرم نرمال محاسبه شده و در صورتی که وزنی بالاتر از آن داشته باشد با روش های موجود برای کاهش وزن پیشنهاد می شود.

اگر بخواهیم تخصصی به شاخص توده بدنی نگاه کنیم ، این معیار برای زنان و مردان و همینطور برای بچه های ۲ الی ۲۰ سال با جنس مختلف ارقام متفاتی داره و نمی شه همه مردم از هر جنس و سن را با یک روش محاسبه کرد. داستان بچه ها از همه مهمتره چون یک دختر با قد برابر با یک پسر تعریف مختلفی از چاقی و لاغری خواهند داشت . البته وزن معین در دو سن مختلف در یک جنس هم تعریف چاقی لاغری متفاوتی خواهد داشت

که این خود یک قصه ی دیگری است که بعدا خواهد آمد

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.