با درد مچ پا چه کنیم

با درد مچ پا و کف پا چه کنیم؟

بسیاری از مردم ( بیش از نیمی از مردم)  درد مچ پا و درد پا را تجربه کرده اند. پیچ خوردن مچ پا هنگام راه رفتن و قدم زدن و یا ورزش کردن از آن تجربه های تلخی است که ممکن نیست از خاطر آدم برود. با توجه به اینکه چه کفشی به پا داشته باشیم و یا اینکه در کدام سطح زمین مشغول قدم زدن یا دویدن باشیم امکان پیچ خوردن مچ پا، با توجه به آناتومی آن، ممکن است در زندگی ما رخ دهد.

پیچ خوردن مچ پا دردناک است و گاهی اوقات اشک مان را درمی آورد. گاهی اوقات بغیر از درد پا ، تورم و خونمردگی موجب می شود که ظاهری ترسناک هم ایجاد شود

پیچ خوردن پا می تواند بسیار ساده و بی دردسر خوب شود و همچنین ممکن است همین پیچ خوردن ساده موجب شکستگی استخوان قسمت پایین ساق پا شده و موجب استراحت در منزل ، یا با گچ گرفتن خاتمه پیدا کند و حتی  ممکن است فرد را راهی اتاق عمل جراحی کند.

اگر از موارد ناخوشایند بگذریم بسیاری از موارد پیچ خوردگی پا را می توان در منزل درمان کرد. در صورتی که در هنگام قدم زدن و پیاده روی پایتان پیچ خورد زیاد هول نشوید، کمی صبر کنید. در صورتی که پای شما می تواند وزن بدن تان را تحمل کند، در صورتی که با وزن گذاشتن روی پا می توانید بدون درد قدم بزنید، نیاز نیست با سرعت و عجله به پزشک مراجعه کنید. در این موارد می توانید با استفاده از روشهای که در زیر ارایه می شود درد و التهاب را کنترل کنید.

توجه بفرمایید که در صورتی که دچار بیماری خاص زمینه ایی هستید، در صورتی که دیابت دارید و یا فشار خون بالا دارید و یا دچار بیماری نارسای کلیه و … هستید در این صورت حتما باید به پزشک ماجعه کنید تا بررسی های اولیه صورت گیرد، چون ممکن است استخوان شکسته باشد اما نشانه هایی شدید بروز پیدا نکند که در این صورت با قرار دادن وزن روی پا ممکن است آسیب جدی تری ایجاد شود.

درمان در منزل برای پیچ خوردگی مچ پا

بسیاری از مشکلاتی که موجب درد ساق پا و مچ پا شده اند را می شود در منزل کنترل کرد . می توان این کارها را در واژه ی RICE  خلاصه کرد

استراحت کردن همان “ R ” این واژه  است . اگر عاملی موجب درد پا و مچ شده است تا زمانی که دلیل آن کشف شود باید استراحت کنید. به پای تان فشار نیاورید ، اگر در حال فعالیت ورزشی بودید، ورزش خود قطع کنید و استراحت کنید

حرف  “ I ” نشانه ی یخ است. گذاشتن کیسه ی یخ روی مچ و پا می تواند درد را کنترل کند. قرار دادن مسقیم یخ کار نادرستی است. بهتر است که یخ را درون پارچه یا حوله قرار داده و حوله را روی پا قرار دهید. حدود ۱۵-۲۰ دقیقه برای هر بار و این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

حرف “ C ”  نشانه ی کمپرس کردن است. اگر پیچ خوردن مچ پا عامل درد است با کمپرس با باند کشی می توانید مانع از تورم شوید. دقت بفرمایید که بانداژ نباید سفت باشد چون بانداژ و کمپرس سفت زیانبار است.

حرف“ E ”  هم نشان دهنده بالا گرفتن است. بالا قرار دادن پای آسیب دیده اگرچه همیشه و در همه حال امکان پذیر نیست اما موجب کاهش تورم و التهاب می شود . پای آسیب دیده باید بالاتر از محدوده قلب قرار بگیرد.

برخی از افرادی که با بیمارانی که آسیب به مچ پا وارد شده برخورد دارند به ابتدای واژه ی فوق یک حرف دیگر اضافه می کنند و آن را به “ PRICE ” تبدیل می کنند. حرف “ P ” که آغازگر پروتکشن است و به ما یاد می دهد که پیشگیری مهمتر از درمان است . قبل از انجام فعالیت بدنی حتما از کشش درست و گرم کردن استفاده کنیم، در محیطی صحیح و بدون پستی بلندی گام برداریم ، از کفش  مناسب برای پیاده روی و قدم زدن و ورزش کردن استفاده کنیم و در صورت لزوم قبل از قدم زدن ناحیه را بانداژ کنیم

از چه درمان دارویی برای درد مچ پا استفاده کنیم

برای درد ساق و مچ پا اغلب می توان از داروهایی که به صورت آزاد در داروخانه بفروش می رود استفاده کرد. داروهایی که به بدون نسخه و به (OTC)معروف هستند. از داروهایی که ضد دردهای غیر استروییدی هستند می توان برای کنترل درد استفاده کرد.  برخی از این داورها می توانند درد را کم کنند و برخی هم علایم التهاب را کاهش می دهند و برخی هر دو را کنترل می کنند.

آسپیرین برای کاهش درد و التهاب اثر کارآمدی دارد

از بروفن هم می تواند برای کنترل درد و التهاب استفاده کرد

استامینوفن بیشتر برای کنترل درد کارآمد ست و برای التهاب کاری نمی کند

توجه به این نکته ضروری و مهم است که این ها داروهایی هستند که حتما قبل از استفاده ی آنها باید از پزشک درمانگر خود مجوز استفاده را گرفته باشید، چون برخی از این داروها برای افرادی با بیماری زمینه ای آسیب رسان خواهد بود.

همچنین در صورتی که از داروی خاصی برای بیماری زمینه ای خود استفاده می کنید، ممکن است استفاده ی این داروها موجب تداخل در عملکرد آن شده و در روند درمان بیماری زمینه ای شما اختلالی ایجاد نماید. بیشتر داروهای فروش بدون نسخه در صورتی که به صورت کوتاه مدت استفاده شوند بدون اشکال هستند اما همین مقدار اندک هم برای کسانی که از بیماری خاص رنج می برند و یا برای بیماری خاصی ( فشار خون، دیابت، …) دارو می خورند نیز می تواند آسیب رسان باشد

داروهای ضد التهاب غیر استروییدی (مثل بروفن) می توانند همانند آسپیرین موجب خونریزی در دستگاه گوارش (معده و روده) شود در نتجه مصرف خودسرانه ی این داروها ممکن است موجب خونریزی معده شود . همچنین افراد با بیماری مزمن کلیوی نباید این داروها را مصرف کنند (حتما باید با پزشک خود مشاوره کنند)

اگرچه استامینوفن عوارض خونریزی گوارشی زیادی ندارد اما همین دارو در صورت مصرف بی رویه می تواند به کبد آسیب جدی وارد کند.

چه زمانی  به دکتر مراجعه کنم

توصیه های بالا کمک می کند که درد مچ پا کم شود اما اگر نشانه های زیر را داشتید، حتما باید تشریف ببرید تا دکتر شما را ویزیت کند:

• درد شدید باشد و یا همراه درد در با تورم دیده شود.
  • قادر نیستید راه بروید و یا اینکه با گذاشتن وزن روی پا، راه رفتن بسیار دشوار و طاقت فرساست
  • علی الرغم اینکه بعد از یک هفته از استراحت کردن و یا درمان خانگی هنوز تورم پا از بین نرفته باشد.
  • شدت درد در حال اضافه شدن است و یا اینکه محل درد قرمز و گرم باشد و با لمس کردن ان درد حس کنید
  • بعد از گذشت دو هفته هنوز درد دارید.
  • بدون توحه به اینکه چه زمانی از درد مچ پاست ، اگر بدون دلیل تب بالای ۳۷٫۷ درجه سانتیگراد داشته باشید
  • اگر کیفیت درد سوزشی باشد و یا انکه حالت سوزن سوزن شدن باشد و یا مثل حسی مثل حالت خواب رفتگی ایجاد شود

در این موارد حتما باید به مرکز درمانی مراجعه نمایید تا بررسی پزشکی به درستی صورت گیرد. چون ممکن است یک پیچ خوردگی ساده نباشد و شکستگی استخوان، یا التهاب و مفصل پیش آمده باشد. درمانگر برای کشف علت ممکن است برای شما از تصویربرداری ایکس ری استفاده کند و یا آزمایش خون درخواست نماید

دکتر ابوالفاسم ابراهیمی

بد نیست این مقاله را مطالعه نمایید

ده آسیب شایع هنگام دویدن و پیشگیری از آن

این نوشته در بیماری و درمان ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.