استفاده از میوه و سبزی در اسنک و میان وعده

استفاده از میوه و سبزی در اسنک و میان وعده

محققان می گویند که در آمریکا فقط ۱۳% مردم از میوه کافی استفاده می کنند و کمتر از ۹% به مقدار کافی سبزی می خورند. در ایران تحقیقات مفصلی در این مورد انجام نشده  اما می دانیم که سبزی و میوه در جامعه به مقدار کافی مصرف نمی شود.

در اینجا چند شیوه جالب برای درست کردن اسنک یا میان وعده با سبزی و میوه  برای شما ارایه می دهم. شیوه هایی که می تواند میوه و سبزی را وارد رژیم غذایی کند.

استفاده از میوه و سبزی در اسنک و میان وعده

همه کیک دوست دارند و در خانه درست می کنند. می شه براوونی ها را با مقدار کمتری از شکر درست کرد. می شه از چغندر یا سیب زمینی شیرین یا حتی با پوره ی آووکادو کیک خوشمزه ای درست کرد

رژیم غذای سالم برای قلب شامل میوه و سبزی است اما غالب مردم از سبزی و میوه به اندازه ی کافی استفاده نمی کنند. تعداد آدمهایی که مقدار کافی ( یک و نیم تا دو فنجان) میوه می خورند کمتر از پانزده درصد جمعیت است. این رقم بای مصرف سبزی به کمتر از ده درصد جمعیت می رسد

سالاد سبزی با غذا:

با توجه آثار مثبت سبزی و میوه در بدن باید تلاش کنیم که مصرف آنرا در خانواده ها بالا ببریم. در هر فرصتی می توان سبزی را در رژیم غذایی خود اضافه کرد.

در هر وعده ی غذای از سالاد استفاده کنید. ریز کردن و مخلوط کردن خیار، هویج، گوجه فرنگی، کاهو و کرفس و مصرف آن همراه با وعده های غذایی چند اثر مناسب دارد هم کالری کمتری وارد بدن می شود و هم آثار مثبت و املاح مورد نیاز بدن توسط سبزی ها تامین می شود.

اضافه کردن دانه ها و مغز ها به سالاد در خوشمزه تر کردن آن کمک می کند.

حموس:

می توانید از ترکیب نخود پخته و کوبیده و سیر و روغن  زیتون میان و عده و چاشنی بی نظیر حموس درست کنید.

پنکیک :

دفعه ی بعد اگه خواستید خمیر پنکیک را خوب هم بزنید، یک هویج بزرگ هم داخلش رنده کنید تا با این کار از خواص هویج استفاده کنید و همچنین با حسی شبیه به خوردن کیک هویج !! روبرو خواهید شد.

کدو تنبلو جو دو سر:

می توانید از پوره ی کدو تنبل یا کدو حلوایی به عنوان شیرین کننده طبیعی برای جوی دو سر بخار پز شده استفاده کرد. با این کار شاید جوی دو سر حالت کرمی و وضعیت بهتری پبدا کند.

سالاد میوه:

در منزل می توانید میوه ها را ریز ریز کنید و داخل یک کاسه بریزید و با آرامش آن را نوش جان کنید. می توانید از میوه های فصل برای این کار استفاده کنید.  توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، آلبالو را به همراه پرتقال و سیب ریز ریز شده یا میوه های دیگر مثل گلابی یا زرد الو و ….. داخل کاسه بریزید و مثل یک میان وعده از ان لذت ببرید.

ماست:

اگر چه ما ایرانی ها کمتر به ماست های میوه ای علاقمند هسیم اما برخی دوست دارند ماست را کمی شیرین کنند و بخورند. به این دسته از آدمها توصیه می کنم که از ترکیب مبوه های رنگی مثل توت فرنگی، تمشک وحشی، اخته ، آلبالو و گیلاس برای این کار استفاده کنند

مخلوط دو فنجان تمشک وحشی و سه قاشق چایخوری تخم شربتی (می توانید از دانه ی چیا، به جای تخم شربتی استفاده کنید) را بگذارید دو ساعت بماند و بعد با ماست مخلوط کرده و نوش جان کنید. می توانید به جای تمشک وحشی از توت فرنگی یا اخته و یا گیلاس و آلبالو استفاده کنید

ساندویچ مفید

می توان روی نان تست آووکادوی له شده بمالید و بعد ساندویچ درست کنید. حتما هم داخل این ساندویچ سبزی و یا خیار گوجه بگذارید.

اسموتی

می توان از میوه ها و یا مواد دیگر برای درست کردن اسموتی استفاده کرد. مثلا می توان از توت و یا تمشک یخ زده به عنوان یخ استفاده کرد و سیب زمینی شیرین ، کدو تنبل، چغندر، کرفس و میوه های مثل سیب یا گلابی برای درست کردن اسموتی بهره برد.

پاستا:

اگر خیلی حوصله دارید و اهل فن هستبد می توانید از ترکیب سبزی ها و نشاسته پاستای خاانگی سالم درست کنید و با آن خوراک پاستای خوشمزه درست کنید

شکلات و براوونی

 اگر مثل من عاشق شکلات و براوونی هستید، برای اینکه از خوردن این همه کالری احساس گناه کمتری کنید می توانید از ترکیب چغندر و سیب زمینی شیرین یا از پوره ی آووکادو برای درست کردن براوونی استفاده کنید

 

امیدوارم که با این چند مثال ساده توانسته باشم برای افزودن سبزی و میوه به رژیم غذایی شما شیوه ی مناسبی ارایه دهم

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.