هیچگاه برای شروع ورزش دیر نیست

هیچگاه (حتی هشتاد سالگی )برای شروع ورزش دیر نیست.

محققین می گویند حتی اگر تا کنون منظم ورزش نمی کنید، باز می تواند با آغاز فعالیت های ورزشی از منافع آن بهره ببرید.  در تحقیقاتی مردان  که در دهه ی هفتاد و هشتاد عمر خود هستند را مورد ارزیابی قرار داده است. این مردان ازهیچ گونه برنامه ی ورزشی در طول عمر خود استفاده نمی کردند اما در دوره ی تحقیقات به صورت مرتب ورزش می کردند. با آغاز تمرین های ورزشی در این سن توانستند توده عضلانی مناسبی مانند ورزشکاران جوان دیگر بسازند. در واقع نتیجه ی تحقیقات این بود که این مردان می توانند با انجام تمرین های ورزشی مانند دیگر ورزشکاران عضله سازی کنند.

ورزش در کهنسالی. هیچ وقت برای شروع ورزش دیر نیست

محققان انگلیسی دانشگاه بیرمنگام با انجام نمونه برداری از عضله ورزشکاران  48 ساعت قبل و بعد از جلسه ی تمرین قدرتی با دستگاه و بررسی پروتین عضله ها به نتایج جالبی رسیدند.

اگرچه در افراد ورزشکار قدیمی فعالیت و تمرین های قدرتی موجب می شود که عضله سازی بهتر صورت گیرد اما در افراد تازه کار هم همان ظرفیت برای عضله سازی وجود دارد.

مطالعه در ۳۰ اگوست در مجله Frontiers in Physiology منتشر شده است

آقای Leigh Breen مسئول و مدیر تحقیقات می گوید:  تحقیقات ما به روشنی نشان داده است که اگر شما در طول زندگی تان به صورت مرتب ورزش نکرده اید، می توانید از هر زمانی که بخواهید ورزش را شروع کنید و از آثار مفید آن بهره ببرید.

انجام ورزش های فدرتی در کهنسالی به بدن کمک می کند

اگرچه روشن است که انجام ورزش مرتب و منظم در طول زندگی موجب سلامتی  بدن می شود اما آغاز ورزش دیرهنگام هم می تواند آثار مفیدی برای بدن داشته باشد و آثار آسیب های مرتبط به کهنسالی  و ضعف های عضلانی را به تاخیر بیاندازد.

تمرین های قدرتی می تواند به کهنسال ها کمک کند که با قوی کردن عضله ها از منافع آن بهره ببرند. در واقع می توان با شیوه های متفاوتی موجب تقویت عضلات شد. می توان در باشگاه ورزشی و یا حتی خارج از باشگاه با انجام فعالیت های روزمره، اما حساب شده، در منزل به قوی کردن عضله ها پرداخت. مثلا در هنگام باغبانی و یا قدم زدن و یا بالا پایین رفتن از پله ها و یا بلند کرد سبد خرید روزانه . به شرط اینکه این فعالیت ها به صورت مداوم و منظم و به صورت یک ورزش و تمرین و نرمش انجام شود.

دکتر ابوالفاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, ورزش و سلامت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.