چهار شیوه ثابت شده برای داشتن حس حوشبختی و شاد تر بودن

چهار شیوه ثابت شده برای داشتن حس حوشبختی و شاد تر بودن

اگر احساس نا خوشی و استرس می کنید، شیوه های اثبات شده ی مقاله ی حاضر را امتحان کنید تا زندگی شادتر و لذت بخش تری داشته باشید.

در جستجوی شادی بودن، انگار سابقه ای به اندازه نژاد بشر دارد. گزارش هایی که از مکانهای شادی آور در زمین، می خوانیم،  داستانهای در مورد شادی دیگران می خوانیم، آدم هایی که سرشار از شادی و نشاط هستند و از خودمان می پرسیم « راز آنان چیست؟»  « اینها چه می کنند که شاد تر هستند و همیشه لب هایشان به خنده باز است و حس خوشبختی دارند»

دانشمندان سالهاست  بر روی  پیدا کردن راهی برای اندازه گیری خوشبختی و شادی  و معیاری برای آن مشغول کار هستند. در این بین آنها مطالب زیادی آموخته اند و موضوعات و دلایل و عوامل مختلفی را برای بررسی خوشبختی و شادی پیدا کرده اند. دانشمندان می گویند که دلایل و ایجاد شادی در هر فرد متفاوت است و می تواند شخصی باشد ولی آن چیزی که دانشمندان به ما یادآور می شوند این است که به طور قطع و یقین ثروت و مکنت به خودی خود دلیل لازم و کافی برای شادی و خوشبختی نیست.

در یک تحقیق بیش از ۴۵۰ هزار نفر از نظر «حس خوب بودن و شاد بودن» مورد ارزیابی  قرار گرفتند. در این تحقیق حس شادی و خوشبختی با «افزایش حقوق» رابطه ی معنی داری داشت اما تا حد معینی از حقوق که بتواند نیاز های اولیه فرد را برطرف کند. محققین متوجه شدند که افزایش حقوق تا حد سالیانه ۷۵ هزار دلار می تواند افراد را خوشحال تر و شادتر کند اما بالاتر از آن دیگر افزایش درآمد و حقوق با شادی آفرینی رابطه ی مستقیمی ندارد.

چه چیز موجب شادی و حس خوشبختی شما می شود؟ محققین نشان داده اند که چهار تمرین زیر می تواند برای  بیشتر لذت بردن از زندگی روزانه ما موثر است . ببینیم این چهار شیوه ی ثابت شده برای داشتن حس خوشبختی و شادتر بودن، چیست.

با دیگران مهربان تر باشید

محققین اسم این کار را، تمرین برای دوست داشتن مهربانی، نام نهاده اند. نکته ی مهم در این تمرین این است که مهربانی باید با افرادی باشد که در طول روز با آنان تعامل داریم. کمک کردن فردی با بلند کردن یک جسم سنگین برایش. انجام دادن برخی کارها یا درخواست های یک همسایه ی بیمار. یک پیشهاد متفکرانه به همکاری که با ما کار می کند.

وقتی صمیمیت و مهربانی بی ریای خود را نشان می دهیم ، بخشی از مغز ما فعال می شود که موجب حس لذت بردن و شادی است . محققان نشان داده اند که این سخاوت و مهربانی بی ریا می تواند مسری باشد و به دیگران منتقل شود ، پس با این کار شما می توانید شادی توام با مهربانی را به دیگران منتقل کنید.

مدیتیشن (مراقبه) کنید

مراقبه دوست داشتن و مهربانی (Loving-kindness meditation) شما را تشویق می کند که آرام و ساکت بنشینید و به افکار گرم و زندگی بخش فکر کنید. افرادی که این مراقبه را روزی یک ساعت انجام می دهند طی یک هفته حس خوب و خوش و آرامش و لذت را گزارش می کنند.

همچنین مراقبه ذهن آگاهانه (Likewise, mindful meditation)  کمک می کند تا آگاهی تان به حال و لحظه ی حاضر افزایش پیدا کند و موجب می شود که خودتان را قبول کنید و پذیرای خود باشید. این مراقبه موجب می شود که قسمتی از مغز که احساسات را کنترل می کند ، عملکرد بهتری پیدا کند که موجب می شود حس شادی و خوشی را تجربه کنید، حتی در هنگام مواجه به سختی ها و شرایط ناگوار می تواند کمک رسان باشد.

برای انجام مراقبه های فوق و شیوه ی آن بد نیست به این نشانی مراجعه کنید مجله ی کوروش

ورزش کنید

همه ی ما می دانیم که ورزش با سلامتی ارتباط مستقیم دارد، همچنین محققان دریافته اند که ورزش می تواند موجب حس شادی و شادی آفرینی شود. در یک مطالعه به بالغین گفته شد که به صورت منظم ورزش کنند بعد از هشت هفته آنها به صورت محسوسی خوشحال تر بودند. در یک مطالعه ی دیگر وقتی افرادی که دارای حرکات بدنی کمی بودند، به ورزش کردن و انجام فعالیت بدنی تشویق شدند و میزان فعالیت خود را افزایش دادند، با افزایش فعالیت بدنی ، شادی و خوشی شان هم بیشتر می شد.

اگرچه نیاز به تحقیقات بیشتر است که مشخص کند که کدام یک از انواع ورزش می تواند موثرتر باشد، اما برای شروع می شود با قدم زدن، دویدن، شنا کردن روحیه و نشاط خود را بالاتر ببرید

برای مطالعه ی بیشتر از مقاله ورزش درمان خوبی برای جسم و جان است  استفاده کنید همچنین  ورزش ضد افسردگی طبیعی کامل

طرز فکر و نگرش مثبت تری پیدا کنید

وقتی محققان به مراقبان بهداشتی توصیه کردند که نگرش خود را مثبت تر کنند و به صورت جدی در انجام کار، آنان را تشویق کردند، متوجه شدند که بعد از ۱۲ هفته کارمندان در گزارش ها، بیان می کنند که شادتر هستند و حس خوشآیند تری دارند و از زندگی لذت بیشتری می برند.

قدردانی و بخشش، نکته ی مهم در این توصیه است. به عنوان مثال می توانید یک کاغذ بردارید و هرآنچه موجب می شود تا قدردان و سپاسگذار آن باشید را بنویسید. هر چیزی که موجب قدردانی تان می شود را یادداشت کنید. این عمل حس خوبی به آدم می دهد.

اگرچه کار سختی است اما بخشیدن یکی از موارد مهم برای رسیدن به حس رضایت است. وقتی کسی شما را عصبانی می کند، در محل کار به شما پرخاش می کند، به جای شعله ور شدن خشم، او را ببخشید تا آرام شوید و این آرامش موجب حس رضایت و شادی در شما می شود. این امری است که نیاز به تمرین زیاد دارد.

آیا می خواهید شادتر باشید و در زندگی تان بر روی شادی و خوشی تمرکز کرده اید؟ تحقیقات نشان داده است که وقتی بر روی مهربانی با مردم تمرکز می کنید و مشغول انجام کارهای خوب برای آنها هستید، نه تنها شادی و خوشی در شما ایجاد می شود بلکه توان شما در مبارزه با بیماری هم بالاتر می رود.

اگرچه این توصیه ها و شیوه های ارایه شده برای شادتر بودن و داشتن حس خوشبختی به نظر ساده می آید اما به تمرین نیاز دارند. برخی از آنها را باید در آرامش تمرین کنید. تمرین های مراقبه می تواند در داشتن حس بهتر به ما کمک کند. در مواقع آسودگی و آرامش در زندگی این شیوه ها را تمرین کنید تا در مواقع پر استرس، همان تمرین ها به کمک مان بیاید

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Facebook Twitter Plusone Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در تغذیه و سلامت, درس های زندگی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.