آیا خنده استرس را کم می کند یا این یک شوخی است؟

آیا خنده استرس را کم می کند یا این یک شوخی است؟

وقتی صحبت از کم شدن استرس با خنده پیش می آید، مطالب مختلف و جدی و شوخی و حواشی زیاد هم با آن پیش می آید اما بررسی های علمی چه می گویند؟ وقتی که یک کارتون بامزه تماشا می کنید و یا اینکه یک کتاب طنز می خوانید با تمام وجود شاد می شوید. آری این واقعی است، خنده شکل عالی برای تسکین استرس است.

استرس با خنده از بین می رود

اگر چه حس شوخ طبعی و خنده نمی تواند همه ی بیماریها را از بین ببرد اما آثار مفید خنده بسیارند و می توان به آثار کوتاه مدت و سریع الاثر خنده اشاره کرد و همچنین به آثار طولانی مدت آن

آثار مفید سریع و کوتاه مدت خنده

خنده ی خوب آثار کوتاه مدت فوق العاده ای دارد. وقتی شروع می کنید به خنده،  این حسن روشنی و شادی فقط در ذهن شما نیست، بلکه در واقع تغیرات فیزیکی در بدن رخ می دهد. خنده می تواند:

   – موجب تحریک بسیاری از ارگانهای بدن می شود. خنده قلب را به فعالیت وا می دارد و ریه ها و عضلات را تحریک می کند و موجب افزایش ترشح آندورفین در مخاط و هیپوتالاموس مغز می شود.

  –  موحب افزایش پاسخ به استرس و کاهش استرس در بدن می شود. انگار خنده ابتدا شعله ور می شود و بعد خنک می شود. ضربان قلب را بالا می برد و بعد کاهش می دهد. اینها آثار ضد استرسی دارد و موجب آرام شدن و ریلاکس شدن فرد می شود.

 –  موجب تسکین تنش می شود. خنده می تواند گردش خون را تحریک کند و موجب ریلاکس شدن عضلات شود ، هر دوی این کار می توانند برخی از علایم و نشانه های استرس را کاهش دهد.

آثار بلند مدت خنده

اینطور نیست که خنده، فقط موجب شود که یک لحظه به اوج بروید و تمام. خنده می تواند طولانی مدت بر روی بدن اثر بدگذارد.. برخی از این آثار :

  –   خنده سیستم ایمنی را بهبود می دهد و قوی می کند. افکار منفی می تواند به صورت آثار شیمیایی در بدن اثر کند. افزایش استرس ها در زندگی و ورود استرس شبانه روزی به ما موجب می شود که سیستم ایمنی به خوبی عمل نکند. در مقابل افکار خوب و مثبت می تواند نروپپتید هایی را آزاد کند که با شرایط ناجور و ناخوشی ها مبارزه کند و آثار آنان را کم نماید.

  –   خنده درد را کم می کند. با ترشح برخی مواد از بین برنده درد، خنده می تواند درد را کم کند.

  –   خنده رضایت فردی را افزایش می دهد. خنده موجب می شود که با مسایل و مشکلات راحت تر و به آسانی برخورد کنیم همچنین خنده می تواند موجب بهبود روابط اجتماعی با افراد دیگر شود.

  –   خنده موجب بالا رفتن خلق می شود. بسیاری از مردم، حس و حالت ناخوش افسردگی را تجربه کرده اند، برخی ممکن است دچار بیماری افسردگی شده باشند.  خنده می تواند موقعیت و شرایط ناخوش افسردگی را از بین ببرد و حتی می تواند در کاهش اضطراب و بیمای افسردگی هم موثر باشد. خنده موجب می شود که حس خوب و خوشآیندی داشته باشیم.

حس شوخ طبعی خود را پرورش دهید

ممکن است شما آدم شوخ طبعی نباشید، و یا اهل طنز و شوخی نباشید، مشکلی نیست، شوخ طبعی آموختنی است در واقع آموختن آن و بالا بردن حس شوخ طبعی آسان تر از آن است که فکر می کنید.

  –   طنز و شوخی را در افق دید خود قرار دهید. یک آیتم ساده را انتخاب کنید مثل یک عکس یا کارت تبریک یا مجله های کمیک که شما را شاد می کند، آنها را محل کار یا منزل خود آویزان کنید.  فیلم های شاد و خنده دار تماشا کنید، کتاب یا مجله ی شاد مطالعه کنید. وبسایت های جوک ببیند. جوک گوش کنید و بخوانید.

  –   بخند تا دنیا با تو بخندد. راهی برای خنده به موقعیت خودتان پیدا کنید و ببینید که استرس ها چطور کم می شود، حتی اگر در ابتدا زورکی خنده کنی و یا اینکه موقعیت خنده نداری. تلاش کنید در شرایط استرس و فشار عصبی به شرایط و موضوع ایجاد کننده استرس بخندید. آن موقعیت را در شرایط خنده دار قرار دهید.

همچنین می توانید در جمع هایی که خنده درمانی می کنند ، گروه های خنده، یوگای خنده، بخندید. خندیدن به زور و در جمع موجب می شود که به زودی به ختده عادت کنید

  –   خنده را با دیگران شریک شوید. عادت کنید که زمانی را با دوستان و رفقایی که شما را می خندانند بگذرانید و عادت کنید که مطالب خنده دار، جوک ها و موضوعات شادی آفرین را با دیگران شریک شوید.

  –   از کتاب های متفاوت، سایت های مختلف و کتابخانه و هر جایی که می دانید موضوعات شادی آفرین را پیدا کنید و در هر زمان با دوستان و رفقا در موردش صحبت کنید.

  –   تفاوت شوخی و مسخره کردن را درک کنید. به مطالبی که دیگران را مسخره می کند، نخندید. برخی از شوخی ها شایسته نیست و باید درک و قضاوت خودمان را برای درک شوخی های که موجب رنجش و ناراحتی دیگران می شود، بالا ببریم

خنده بهترین درمانهاست

امتحان کنید ، گوشه دهان خود را باز کنید و لبخند بزنید و بعد از آن به خنده ای کامل تبدیلش کنید، حتی اگر این کار را زورکی انجام می دهید، باز انجام دهید. عادت کنید همیشه صورت خود را  به خنده ببینید. با دهان بسته خنده کنید(همان که به لبخند ملیح معروف است) خنده را امتحان کنید و ببینید که آیا حس بهتری ندارید، سختی عضله های صورت کم می شود و حس آزاد تر و ریلاکس تری می کنید.

بیشتر بخندید. باز هم بخندید. با لبهای باز . خنده ای از سر، خوشی، امتحانش کنید. خنده کنید و با معجزه ی آن آشنا شوید. خنده یک نعمت طبیعی است که استرس را کم می کند. وافعا استرس را کم می کند . بیخود نیست که می گویند خنده بهترین درمانهاست

بقول مارک تواین ، نژاد انسان ، با وجود ضعف و فقر خود، یک اسلحه دارد که به طور غیرقابل انکاری کارآمد است و آن خنده است. هیچ چیزی وجود ندارد که بتواند در برابر حمله ی خنده دوام بیاورد.

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Facebook Twitter Plusone Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, ورزش و سلامت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.