لیمو برای کاهش ریسک کانسر و آنمی مفید است

لیمو برای کاهش ریسک کانسر و آنمی مفید است

مرکبات از میوه های بی نظیر طبیعت هستند. بوی خوش و مایع فروان دارند. از میان مرکبات اما لیمو میوه ای فوق العاده و قابل توجه است. میوه ای ترش و آبدار که فکر کردن به آن دهان آدم را آب می اندازد. اما آیا این میوه فقط کارش آب انداختن دهان من و شماست؟ لیمو میوه ای عالی است و برای کم کردن خطر کانسر و آنمی مفید و بی نظیر است. در اینجا از فواید لیمو خواهید خواند. فواید لیمو برای کاهش ریسک سرطان و آنمی و کمی بیشتر.  در اینجا ۹ فایده ی لیمو را  بخوانید:

بیشتر ما مزه و عطر و طعم لیمو ترش را دوست داریم  اما دانست فوایدی این میوه برای سلامتی موجب می شود به آن بیشتر علاقمند شویم. به دستگاه گوارش ما و سیستم ایمنی و پوست ما کمک زیادی می کند لیمو برای کاهش ریسک کانسر و آنمی مفید است

لیمو بسیار فراتر از مایع زرد رنگی است که توی لیوان شماست ، فراتر از یک لیوان لیموناد است. لیمو یکی از اعضاء خانواده مرکبات است که بسیاری از املاح و ریز مغذی های مورد نیاز بدن ما را همراه خود دارد. ریز مغذی هایی که بدن ما برای انجام فعالیت خوب و مناسب روزانه اش به آنها نیازمند است. ما می دانیم که لیمو دلپذیر و عالی است اما کدامیک از مزایای خاص لیمو برای سلامتی باید ما را جذب خودش کند.

بیایید به برخی از واقعیت ها نگاهی بیاندازیم. دانشمندان خیلی از منشاء لیمو اطمینان ندارند ولی فکر می کنند که اولین زادگاه لیمو در هند باشد. از هند به خاورمیانه و آفریفا رسید. این درخت در آب و هوای مدیترانه ای بهتر رشد می کند

یک لیموی متوسط ، تقریبا حاوی ۲۹ کالری ، ۱٫۱ گرم پروتین، ۲٫۸ گرم فیبر و ۹٫۳ گرم کربوهیدرات ، ۰٫۳ گرم چربی است. همچنین ۵۳ میلی گرم ویتامین سی است که تقریبا هشتاد درصد از مقداری است که بدن به طور روزانه به آن احتیاج دارد. همچنین لیمو مقداری آهن، پتاسیم و روی و کلسیم دارد

نه فایده ی لیمو برای سلامتی

لیمو یکی از میوه های است که بیشتر از همه در کنار سبزی ها دیده شده است. هر قسمتی از لیمو شامل پوست و میوه گوشتی و آبدارش و همچنین آبلیمو دارای فواید عالی برای بدن ماست.

برای قلب یا خون، پوست یا روده ها لیمو فاید دارد. فایده ای پایان ناپذیر. در اینجا فقط از ۹ فایده ی لیمو صحبت به میان آمده است. نه فایده ای که لیمو از آن راه می تواند به سلامتی بدن کمک کند کاری که لیمو برای کاهش ریسک سرطان و آنمی می کند

۱- لیمو برای سلامت سیستم گوارش مفید است

کربوهیدرات های لیمو بیشتر به شکل فیبر های محلول پکتین ساخته شده است. فیبرهای محلول برای جذب آهسته بسیار موثر هستند و موجب می شود که قند خون ثابت بماند و از کانسر کولون هم پیشگیری می کند. همچنین بر اساس تحقیقات، پکتین برای کنترل کلسترول هم بسیار موثر است . مانند باقی مرکبات هم خانواده ی لیمو، پوست لیمو دارای موادی است که به لیمونن  d-limonene معروف است و برای کمک به سوء هاضمه و ریفلاکس مری به معده بسیار مفید است.

۲- لیمو برای سلامت قلب مفید است

نه تنها لیمو حاوی پکتین است که به طور موثر در کنترل کلسترول اثر مفید دارد، همچنین لیمو سرشار از ویتامین C است که به کم کننده ریسک بیماری قلبی و سکته معروف است. لیمو همچنین حاوی پتاسیم است که مطابق گزارش موسسه قلب آمریکا the American Heart Association می تواند فشار دیواره های عروق را کم کند و موجب کاهش فشار خون گردد.

۳- لیمو برای کاهش ریسک کانسر مفید است

لمونین موجود در مرکبات فواید بسیار دارد که یکی از آنها محافظت از کانسر است . به طور خاص لیمو یک فلاونوید خاص دارد ( به نام Naringenin )   مطابق تحقیقات جدید   قدرت پیشگیری عالی برای کانسر دارد . عصاره و پالپ لیمو دارای مقدار زیادی کریپتوگزانتین beta-cryptoxanthin و هسپیریدن hesperidin است که  در تحقیقات نشان داده شده  برای جلوگیری از تومور بدخیم در بین پرندگان بسیار موثر است.

 ۴- لیمو برای کاهش ریسک آنمی مفید است

آنمی یا کم خونی اختلالی است که برخی از انواع آن می تواند با کمبود آهن در بدن مرتبط باشد . لیمو آهن زیادی ندارد اما به خاطر حضور ویتامین C بالا موجب می شود تا جذب آهن در بدن افزایش پیدا کند در نتیجه می توان از لیمو به عنوان یک کاهنده خطر آنمی فقر اهن نام برد.

۵- لیمو برای پیشگیری از سنگ کلیه مفید است

تحقیقات نشان داده است  که اسید سیتریک موحود در میوه هایی مانند لیمو و پرتقال و دیگر مرکبات می تواند از بروز ستگ کلیه پیشگیری کند.در تحقیقات با استفاده روزانه صد سی سی ( یک فنجان) از آب لیمو مقدار سیترات در ادرار بدون حضور اگزالات افزایش پیدا کرده است  که این امر در کاهش بروز سنگ کلیه موثر بوده است.

۶- لیمو در کنترل وزن مفید است

بسیاری معتقدند که دلیل  کمک لیمو به کاهش وزن در مقدار فیبر آن و توانایی در سوزاندن کالری است . در تحقیات نشان داده شده که لیمو و عصاره پوست لیمو می تواند در کاهش وزن موش بسیار موثر باشد. محققان در موشهایی که به صورت مصنوعی با رژیم پر چربی چاق شده بودند به مدت ۱۲ هفته از عصاره پوست لیمو که حاوی پلی فنول هاست استفاده کردند و متوجه شدند که این امر به لاغری موش ها کمک می کند.

۷- لیمو در مبارزه با چین و چروک پیری مفید است

متخصصان پوست به خاطر اثر مناسب آن بر روی تولید کلاژن عاشق ویتامین C هستند . کلاژن برای حفظ قوام پوست بسیار موثر است، به دلیل برخورد با آفتاب و آلاینده ها این کلاژن شکسته شده و موجب می شود که پوست پیر و چروکیده شود . ویتامین سی موجود در لیمو می تواند در کلاژن سازی موثر باشد. هم با خوردن آن و هم با مالیدن آب لیمو به پوست می توان از این اثر محافظیتی استفاده کرد.

۸- لیمو در افزایش عملکرد سیستم ایمنی مفید است

وقتی مریض می شدیم مادربزرگ ها به ما نوشیدنی هایی گرم می دادند که از آب لیمو و عسل تشکیل شده بود. ویتامین C موحود در لیمو می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی شود  می تواند زمان سرماخوردگی را کوتاه کند. همچنان تحقیقات نشان داده است که لیمو همین اثر را در آنفولانزا دارد و استفاده ی آب لیمو می تواند در کوتاه کردن دوره ی آنفولانزا و سرعت بهبود آن به بیمار کمک کند.

۹-  لیمو در کنترل آستم ایجاد شده به خاطر سرما مفید است

باز ویتامین C به کمک ما می آید. مطالعات نشان داده است که موادی که ویتامین سی بیشتری دارند احتمال خطر آستم را کم می کنند. تحقیقاتی که در مجله آستم و آلرژی منتشر شده  نشان می دهد که  افرادی که در زمان عفونت های تنقسی دچار حمله های آستمی می شوند با مصرف یک گرم ویتامین سی در روز حدود ۷۸% می توانند از بروز این حمله ها جلوگری کنند

سالمترین روش برای خوردن لیمو

لیمو میوه ی همه کاره ای است و همه ی قسمت های آن که شامل، آب میوه ، قسمت های گوشتی میوه، پوست آن است حاوی مواد و ریز مغذی های مفید برای بدن است. اگر در جستجوی روش های بیشتر برای بهره بردن از لیمو هستید آن را در چای امتحان کنید. بد نیست به چند روش جالب مصرف لیمو دقت بفرمایید:

استفاده از مخلوط آب لیمو و روغن زیتون و افزودن کمی از سبزی های معطر و اضافه کردن آن به پاستا.  از پاستای معطر و مفید خود لذت ببرید

به جای انوا ع سس موجود در بازار، آب لیمو و روغن زیتون را به روی سالاد اضافه کنید.

برای لذت بخش کردن سوپ، بخصوص اگر سرماخورده اید و غذا مزه ی ناجوری در دهان دارد، یک نصف لیمو را در سوپ بفشارید و از سوپ خود لذت ببرید.

روز خود را با معجون آب و آب لیمو شروع کنید.

اگر از ماندن اسید سیتریک در دهان خود می ترسید و برای دندان های خود نگران هستید. کافی است بعد از خوردن لیمو به اندازه کافی آب بنوشید و یا بعد از غذا با آب دهان خود را آب بکشید.

اگر از آن دست آدم هایی هستید که دچار ریفلاکس مری به معده هستید و با خوردن لیمو نشانه های ترش کردن را نشان می دهید، مجبور هستید مصرف لیموی خود را کم کنید.

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت, گیاهان دارویی ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.