اسلحه ی مخفی سیر ماده ی موثر آلیسین

اسلحه ی مخفی سیر ماده ی موثر آلیسین

با افزودن سیر به رژیم خود، سلامتی خود را ترقی دهید. سیر حاوی گنجی به نام آلیسین است و همین آلیسین مسئول فواید بهداشتی بسیار سیر است. یاد بگیرید چگونه می توانید از منفعت طبیعی سیر بهره مند شوید!

اگر سیر یکی از اقلام اصلی آشپزخانه شما نیست، شاید باید آن را به یکی از اقلام اصلی آشپزخانه خود تبدیل کنید. دانشمندان لایه های بیشتری از منافع دارویی این عضو قدرتمند خانواده پیاز (Alliaceae) کشف کرده اند. با مراجعی انجیلی و تاریخی که به مصر باستان و پزشک مشهور یونانی بقراط (۴۶۰-۳۷۰ ق.م) برمی گردند، از سیر برای درمان همه جور مشکل بهداشتی استفاده شده، از جمله بیماری های مربوط به دستگاه گوارش، قلب، کبد، دستگاه تنفسی-برای این که چند مورد را نام ببریم.

گیاه شناسی و تاریخ سیر

سیر گیاهی است علفی و دائمی که ساقه آن می تواند تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر نیز برسد. قسمت زیر زمینی آن متورم و مرکب از ۵ تا ۱۲ قطعه و محصور در غشاهای نازک و ظریف برنگ خاکستری مایل به سفید می‌باشد . هر بوته سیر چیزی حدود ۵- ۱۲ پر سیر دارد.

از لحاظ تاریخی، سیر در خاورمیانه، خاوردور، آسیای جنوبی و اروپا به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شد. مطابق اسناد تاریخی خوفو ( دومین فرعون از دودمان چهارم فرعون های مصر باستان که سازنده هرم بزرگ جیره است) بر روی بلند ترین نفطه ی هرم جیره سیر را  حکاکی کرده است و به نظر می آید که سیر نزد مصریان باستان جنبه الوهیت داشته است. سنگ نوشته‌ای که بر یکی از سنگ‌های اهرام مصر دربارهٔ خواص طبی و درمانی سیر باقی‌مانده آشکار می‌کند که هر روز صبح به کارگرانی که در بنای هرم کار می‌کردند یک پر سیر می‌خوراندند تا آن‌ها در مقابل بیماری مصون مانده و به آن‌ها برای ساختن چنین بنای عظیم و بلندی، دل و جرأت بخشد.

ماده فعال سیر، آلیسین نام دارد که یکی از قدرتمند ترین آنتی اکسیدان هایی ست که در مواد غذایی استفاده می شود.

تحقیقات نوین نشان داده که علاوه بر یک آنتی اکسیدان قدرتمند، آلیسین اثرات ضد میکروبی و ضد باکتریایی هم نشان داده که از تاثیرگذاری آن از بعضی آنتی بیوتیک ها هم بیشتر است. علاوه بر این، می تواند کلسترول (LDL یا «کلسترول بد» و تریگلیسرید را پایین آورده و HDL یا «کلسترول خوب» را بالا ببرد)، اختلال انعقاد خون، فشار خون بالا و حتی برخی سرطان ها را درمان کند.  

آلیسین در عمل

آلیسین چگونه کار می کند؟ محققانی در کانادا کشف کردند که وقتی ترکیبات آلیسین تجزیه می شوند یک آنتی اکسیدان قوی ایجاد می کنند –آنتی اکسیدان ها در نابودی رادیکال های آزاد (که می توانند بیماری یا صدمه ی سلولی ایجاد کنند) کمک می کنند.

درست است که مصرف مقادیر زیاد سیر می تواند موجب بویی بد (مانند بوی بد دهان یا بوی بد بدن) گردد، اما تاثیرات مثبتِ مصرف به اندازه ی آن، از بوی بد آن به مراتب بیشتر است. آلیسین یک ماده ی دارویی مبتنی-بر-گوگرد است، پس از آن هرچقدر می توانید استفاده کنید، ولی برای کنترل بوی ناخوش آن، حتما قرص نعنا کنار خود داشته باشید.

آلیسین را به آشپزخانه خود بیاورید: شش روش برای استفاده از سیر.

۱- مثل سس از سیر استفاده کنید:

با انتقال آنها به قوطی های بزرگ و سرگشاد و بعد اضافه کردن سخاوتمندانه ی بوته های تازه سیر به روغن های مورد علاقه تان کمی طعم دهید. از این روغن های مبتلا-به-سیر خود برای آشپزی استفاده کنید، یا به عنوان بدنه اساسی سس سالاد یا سس سبزیجات، نان، یا حتی ماکارونی. آنها می توانند هدیه های خوبی هم باشند.

۲ – سیرها  را خرد کنید:

سیر خرد شده تازه با بیشتر غذاهای سنتی خوشمزه است. نان سیر تازه ای با کره درست کنید و بعد به کره ذوب شده سیر خرد شده اضافه کنید و روی نان خود بریزید. سیر له شده را در پستو یا سس مورد علاقه خود اضافه کنید. به سالسا، سوپ و خورشت های خود سیر اضافه کنید. کمی سیر ضرری ندارد.

۳- سیر را له کنید:

با استفاده کمی سیر کبابی در سیب زمینی پوره ی سیب زمینی، حمص میشود غذاهای جانبی خوشمزه ای درست کرد.

۴- آن را تخمیر کنید:

تخمیر کردن سیر مواد غذایی آن را در هنگام جذب غذا قابل دسترس تر می کند. علاوه بر آن، مقادیر زیادی پروبیوتیک به رژیم شما می آورد که آن خود به دستگاه گوارش و دستگاه ایمنی بدن شما پشتیبانی بیشتری می دهد.

یک روش ساده برای این کار عملکردی مشابه شور گذاشتن است. در یک فنجان آب جوشیده سرد شده یک قاشق غذاخوری نمک حل کنید و بگذارید در دمای اتاق بماند. چند پر سیر را پوست بکنید و آنها را داخل شیشه بریزید. می توانید چند برگ کل معطر مثل ترخون به آن آضافه کنید. داخل شیشه آب نمک را اضافه کنید. مهمترین نکته این است که در همه ی زمان سیرها داخل آب غوطه ور باشد. بعد از ۴-۶ هفته این سیر مناسب خوردن است.

از جوانه ی سیر استفاده کنید:

محققین کشف کرده اند که وقتی سیر پنج روز جوانه بزند، خاصیت آنتی اکسیدان بیشتری در اختیار شما می گذارد و مواد غذایی آن با پیازچه های سیر متفاوت است. اگرچه جوانه سیر برای سلامتی مضر نیست اما مزه تلخی دارد که شاید مطبوع نباشد. پس بهتر است که جوانه را از بوته ی سیر خارج کنید. جوانه زدن سیر در آشپزخانه، به خصوص اگر کودکان همراه شما باشند، پروژه ی جالب و آسانی خواهد بود.

۶- مانند دم نوش از سیر استفاده کنید:

می توان سیرتازه ی خرد شده را در یک لیوان آب گرم قرار دهید. بگذارید پنج دقیقه بماند و بعد از آن به صورت دم نوش استفاده کنید تا برای سرفه و درد گلو به شما کمک کند. می توانید با اضافه کردن مقداری زنجفیل و کمی عسل آن را دلپذیرتر !! کنید و از منافع دارویی اش استفاده نماید

 

در اینترنت هر صفحه ای را باز کنید از فواید سیر مطالب زیادی خواهید دید. بد نیست سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از بوی آن نهراسید. از بوی ناخوش سیگار که بدتر نیست.

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت, گیاهان دارویی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.