در چهار مرحله از دیابت پیشگیری کنیم

در حال حاضر، دیابت نوع اول غیرقابل پیشگیری است، هرچند تحقیقاتی که روی پیداکردن عوامل آن کار می کند، شاید بتواند در آینده روشهایی برای پیشگیری از آن پیدا کند. برای دیابت نوع دوم و دیابت بارداری روش های پیشگیری وجود دارند روشهای کهمی توانند بروز دیابت را به عقب اندازد و حتی از آن جلوگیری کنند. در اینجا، چهار پیشنهاد مربوط به سبک زندگی برای اجتناب از دیابت پیشنهاد می کنم تا در این چهار مرحله از دیابت پیشگیری کنیم.

اول: برای پیشگیری از دیابت وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.

در این دوره و زمانه، رژیم های غذایی منطقی وجود دارند که برای کسانی طراحی شده اند که با دیابت دست و پنجه نرم می کنند. برای بیماران دیابتی، خوراکی های متنوع، صبحانه و حتی دسر هم وجود دارد. برای سلامت و تندرست ماندن مجبوریم که از یک رژیم سالم و متعادل استفاده کنیم. با رژیم منطقی وزن ما در یک محدوده طبیعی قرار می گیرد و شاخص توده ی بدنی( BMI) بر روی عدد مناسب قرار بگیرد. یکی از حیاتی ترین اقدامات برای جلوگیری و به عقب انداختن دیابت، همین کنترل وزن است.

یک مطالعه ملی در مقیاس بزرگ به نام “برنامه جلوگیری از دیابت” به این نتیجه رسید که با کم کردن پنج تا هفت درصد از وزن خود، با نیم ساعت ورزش در پنج روز از هفته، می توانند دیابت نوع دو را به عقب انداخته و به طور بالقوه حتی از آن جلوگیری کنند (به مورد دوم مراجعه کنید)

کم کردن غذاهای فراوری شده دارای چربی و قند بالا و زیاد کردن مصرف میوه و سبزیجات تازه، دانه های گیاهی یک روش عالی برای آغاز یک برنامه غذایی سالم است. پیگیری اندازه هر وعده غذایی و میزان کلی مصرف کالری نیز بسیار مهم است. از یک متخصص رژیم غذایی که بتواند در طراحی یک رژیم ساده و سالم کمک کند، کمک بگیرید.

دوم: به طور منظم ورزش کنید تا از دیابت پیشگیری کنید

زیاد کردن فعالیت فیزیکی نیز در ثابت نگه داشتن وزن در یک محدوده ایده آل کمک می کند، علاوه بر آن، ریسک بسیاری بیماری های دیگر مانند بیماری قلبی عروقی، فشار خون بالا، و برخی سرطان ها، را پایین می آورد. اگر بتوانید یک فرم ورزش که به سادگی در زندگی روزمره شما حضور یابد پیدا کنید، بهتر است چون شاید انقدر از آن لذب ببرید که آن را به یک عادت تبدیل کنید.

اگر دارای بیماری خاص هستید و مشکل سلامتی خاص دارید، بهتر است از پزشک خود مشورت بگیرید تا یک برنامه ورزشی ایمن پیدا کنید

سوم: برای پیشگیری از دیابت عوامل ریسک خود را بشناسید

شناسایی عوامل ریسک خودتان برای دیابت نیز یک عامل کلیدی است. اگر می دانید که احتمال دچار شدن شما به این بیماری بالاست، زود در سبک زندگی خود تغییراتی دهید چون این بیشترین شانس برای به عقب انداختن یا حتی جلوگیری از این بیماری را به شما خواهد داد (این پست را مطالعه کنید)

چهارم: به صورت منظم به پزشک مراجعه کنید تا از دیابت اجتناب کنید

به طور منظم  نزد پزشک خود رفته و معاینه شوید،  معاینه و بررسی مرتب به پزشک این امکان را خواهد داد که با بروط علایم هشدار دهنده اقدامات تشخیصی را انجام دهد و  اساسا به شما یاد دهد چطور از دیابت اجتناب کنید. هرچه زود تر این علایم کشف شوند، اقدامات جلو گیرنده و درمانی به سرعت بیشتری قابل انجام خواهند بود.

با این چند شیوه ی ساده که انجام دادن آن مشکل آفرین نیست می توانیم از دیابت و عوارض مربوط به آن رها شویم. چهار مرحله ی ساده ای که موجب می شود از دیابت پیشگیری کنیم

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.