ورزش درمان خوبی برای جسم و جان است

شروع کردن ورزش سخت است اما وقتی یک برنامه ی ورزشی منظم را شروع کردید ارزشمندی آن را درک می کنید و متوجه می شوید که ورزش در بسیاری از جهات به ما کمک می کند.

ورزش بسیاری از مزایا و سلامتی را به ارمغان می آورد. ورزش با اثر کردن بر روی عروق می تواند موجب سلامتی قلب و عروق ما شود. ورزش می تواند بر روی عملکرد شناختی ما اثر بگذارد و می تواند ما را از برخی بیماریها مانند سرطان ها محافظت کند  خلاصه اینکه ورزش درمان خوبی برای جسم و جان ما است

برای به دست آوردن مزایایی ورزش ، انگیزه پیدا کنید

مدتهای طولانی است که مزایای ورزش کردن کشف شده است ، انگار ورزش دری را برای شما باز می کند، دری که موجب بهتر شدن عملکرد بدنی و عملکرد فیزیکی می شود و همچنین موجب بالا رفتن عزت نقس می گردد. تنها چیزی که نیاز دارید ، ایجاد علاقه و اشتیاق برای ورزش کردن و مقدار کمی وقت است و البته صحبت کردن با پزشک معالج خود، برای اینکه بدانید نوع ورزشی که انتخاب کرده اید با توانمندی و شرایط و وضعیت سلامتی حاضر شما سازگار است. ممکن است پزشک شما با توجه به شرایط تان محدودیت های در نوع حرکات ورزشی و نرمشی اتخاذ کند ، بخصوص اینکه اگر شما مدتی اسا فعالیت بدنی ندارد یا فعالیت بدنی کمی انجام می دهید

اگر تازه ورزش می کنید ، تلاش کنید که با حجم و شدت کم شروع کنید و به آرامی به شدت ورزش خود اضافه کنید ممکن است پنج دقیقه در روز و سه روز در هفته کافی باشد . بعد آرام آرام در صورت تحمل بدن شما به مدت زمان ورزش کردن خود اضافه کنید . در نهایت هدف از ورزش کردن این است که عناصری از استفامت و قدرت و انعصلاف پذیری و تعادل به دست آید.

تجهیزات خاصی نیاز ندارید

به این باور برسید که برای ورزش کردن نیاز به ابزار ادوات و دستگاه های فانتزی و خاص نیست. به عنوان مثال برای قدم زدن – ورزش راهپیمایی – به یک جفت کفش مناسب هست و اگر می خواهید مقدار مسافت طی شده را محاسبه کنید به یک برنامه ی قدم شمار بر روی موبایل خود احتیاج دارید. هدف این است که به مدت سی دقیقه برای هر روز راه بروید. اما یادتان باشد لازم نیست همین امروز پدر خودتان را در بیاورید. می توانید با مقدار کمتر و ده دقیقه شروع کنید. اگر هر روز سه بار و هر بار ده دقیقه ورزش کنید به هدف روزانه ی خود رسیده اید. با بیشتر شدن توان و انرژی و قدرت بدنی ، می توانید مدت زمان قدم زدن هر بار را اضافه کنید.

در میان ما چه کسی است که نمی خواهد انرژی و استقامت بدن خود را افزایش دهدو مقدار چربی بدن را کم کند و استخوان هایش را قوی تر نماید؟ شما می توانید از این مزایا استفاده کنید ، علاوه بر آن به راحتی و خوش بخوابید و از خلق و خو خوب و عالی برخوردار شوید و به بالا رفتن حافظه و کاهش استرس کمک کنید. به سادگی و ارزان فقط با نسخه ای به نام ورزش.

نیاز به خرید ابزار ادوات سنگین و گران – دمبل و هرتل – نیست. می توانید از قوطی کنسرو به عنوان دمبل استفاده کنید. یا اگر روزانه خرید منزل خود را انجام می دهید، یا با حمل لباس های شسته شده، به شیوه درست آن را حمل کرده و ورزش های کششی و قدرتی را انجام دهید.

اگر چه رفتن به باشگاه و ورزش در کنار دیگر افراد ، لذت بخش و هیجان انگیز است و موجب می شود که با اشتیاق و لذت بیشتری فعالیت ورزش خود را انجام دهید.

ورزش برای بیماران دارای آرتریت و پوکی استخوان

همیشه ورزش های خاص برای انجام دادن وجود دارد ، حتی اگر محدودیت های پزشکی مانند آرتریت و پوکی استخوان دارید. تمرینات کششی ساده می تواند دردهای مفصلی استئوآرتریت – آرتروز- را کاهش دهد و فعالیت های قدرتی می تواند توده استخوانی را افزایش دهد. ورزش های داخل آب برای بیماران دچار آرتریت و آرتروز به خوبی تحمل می شود ، زیرا آب موجب کم شدن وزن وارد بر مفاصل می شود و آسیب و ناراحتی به آن وارد نمی شود .

به تمرینات قدرتی توجه کنید. برای بازوها می توان از وزنه های سبک دمبل استفاده کرد. وزنه ی سبک با تکرار بیشتر ( تعداد دمبل زدن ) همانقدر در عضله سازی مهم است که وزنه ی سنگین با تعداد کمتر اجرا می شود.

وارد این دام مضحک « سنم زیاده و نمی توانم ورزش کنم» نشوید. هیچ محدودیت و مانع مطلقی برای ورزش کردن در سنین بالا وجود ندارد. نکته ی بسیار مهم این است که برای برخی بیماریها و برخی شرایط ، پزشک برخی حرکات و نرمش ها خاص توصیه می کند و انجام برخی حرکات را برای شما منع می کند. همیشه ورزش و نرمش های مطابق با شرایط و بیماری شما وجود دارد

اما یک اصل اساسی وجود دارد که باید به آن توجه کرد:

اگر در هنگام ورزش درد قفسه ی سینه ایجاد شود یا در هنگام فعالیت بدنی تنگی تفس ایجاد گردد، ورزش و فعالیت بدنی باید قطع شود. حتما باید در این مورد با پزشک خود صحبت کنید و این امر را به اصلاع او برسانید تا بررسی های لازم صورت گیرد.

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

بیشتر مطالعه کنید

ورزشهای که به کمردرد کمک می کند                  ورزش ضد افسردگی طبیعی                ورزش ایروبیک کنید

ورزش مناسب زانو                 ورزش برای کوچک کردن شکم                     

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.