کنترل فشار خون با درمان های خانگی

کنترل فشار خون با درمان های خانگی

 تغییر شیوه ی زندگی می تواند در کنترل بیماری فشار خون بالا ( هیپرتنشن ) و در پیشگیری از آن بسیار موثر باشد . این شیوه ها حتی در فرد بیماری که در حال دریافت درمان دارویی برای کنترل فشار خون است نیز بسیار موثر است. بیماری فشار خون بالا غالبا بدون علامت بوده و به دلایلی دیگر در مطب با اندازه گیری فشار خون کشف می شود . برخی مواقع به دلیل بروز عوارض هیپرتنشن ، بیماران با علایمی نظیر سردرد و در قفسه ی سینه و مشکلات ننفسی و … به پزشک مراجعه می کنند.  

کنترل فشار خون با درمان های خانگی

 اگر دچار بیماری هیپرتنشن هستید ، هر چه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام کنید. علاوه بر درمان دارویی ، پزشک شما توصیه های برای تغییر شیوه زندگی خواهد نمود. توصیه های که به درمان دارویی شما بسیار کمک می کند.  در اینجا چند روش ساده و کاربردی از شیوه های کنترل فشار خون با درمان های خانگی را خدمت شما نوشته ام.

غذا های سالم بخورید:

تلاش کنید در رژیم غذایی خود از مواد سالم استفاده کنید. در رژیم غذایی Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH  توصیه می شود که بیمار نمک ، چربی اشباع شده ، کلسترول و چربی کمتری مصرف کند و میوه ، سبزی و شیر بدون چربی یا کم چربی و محصولات لبنی را بیشتر مصرف نماید  و همچنین  مصرف انواع حبوبات و ماهی ما و مرغ و آجیل بدون اشکال است اما در مصرف گوشت قرمز و شیرینی و شکر و نوشابه و … محدودیت ایچاد می شود.

در این رژیم به افراد توصیه می شود که غذای حاوی پتاسیم و منیزیوم و کلسیم و فیبر استفاده کنید.(بیشتر بخوانید) رژیمی که به طور غالب به میوه و سبزی و غلات کامل ، ماکیان و ماهی و غذاهای کم چرب توجه دارد. تلاش کنید که غذاهای با چربی اشباع و ترانس پرهیز کنید. از غذاهای سرشار از پتاسیم استفاده کنید.

نمک رژیم غذایی خود را کم کنید :

برای هر آدم ۵۱ سال یا بزرگتر یا برای هر کسی که فشار خون بالا دارد یا دچار دیابت است یا به بیماری مزمن کلیوی مبتلاست ، یک رژیم کم نمک – به مقدار کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم – در روز مناسب است. در واقع مقدار نمکی که در مواد غذایی وجود دارد کافی است و به هیچ وجه به غذا در هنگام پخت و پز نمک اضافه نکنید و همچنین نمک را از سفره حذف کنید.  غذاهای پروسس شده و کنسروها بیش از غذاهای خانگی حاوی نمک است.

وزن خود را تنظیم کنید:

اگر وزن شما مناسب است و دارای اندکس توده بدنی (BMI)  مناسبی هستید، در حفظ آن کوشش کنید و اگر چاق هستید یا افزایش وزن دارید ، تلاش کنید تا لاغر شوید.  با کاهش وزن می توانید از عواقب و خطرات افزایش فشار خون نجات پیدا کنید و حتی می توانید فشار خون خود را کنترل نماید. اگر افزایش وزن دارید کاهش حدود ۵ کیلو از وزن اضافه شده می تواند بسیار موثر باشد.

فعالیت خود را بیشتر کنید:

انجام فعالیت بدنی منظم می تواند در کاهش فشار خون بالا ، کنترل استرس و کاهش مشکلات متعدد سلامتی بالغین موثر باشد و همچنین در کنترل وزن بدن هم بسیار موثر است. توصیه می شود که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت های ورزشی ایروبیک -هوازی –  متوسط انجام دهید و یا اینکه ۷۵ دقیقه در هفته از فعالیت های کمی شدیدتر داشته باشید.  هدف این است که فعالیت های ورزشی کششی عضلانی حداقل دو روز در هفته انجام شود.

انجام فعالیت ورزشی به مدت یک  روز در میان و هر روز ۴۵ دقیقه و انجام ورزش های مثل پیاده روی کمی تند و یا ورزش های مانند شنا و یا رقص های ایروبیک بسیار موثر تر است.

نوشیدن الکل را محدود کنید:

اگر از آن دست ادمهای هستید که عادت به نوشیدن مشروب دارید، حتی اگر آدم سالمی هستید ، الکل می تواند یکی از دلایل بالا بردن فشار خون باشد. اگر در سلامتی به سر می برید و علی الرغم همه بدی ها، هنوز نوشیدن الکل را انتخاب کرده اید، به این توصیه گوش دهید « اندازه نگه دار که اندازه نکو باشد» در اینجا اندازه داشتن یعنی اینکه در خانم ها در همه سن و آقایان بیشتر از ۶۵ سال فقط یک پیک و در آقایان کمتر از ۶۵ تا دو پیک. هر پیک معادل ۱۲ انس(۳۴۰ سی سی) آبجو یا ۵ انس (۱۱۵ سی سی) شراب یا ۱٫۵ انس(۴۳ سی سی) لیکور با الکل درصد بالا.

سیگار نکشید یا ترک کنید :

سیگار می تواند به دیواره عروق آسیب بزند و سرعت سفت شدن دیواره شریان ها را بیشتر کند. اگر سیگار نمی کشید که خوش به حالتان و تلاش کنید به سمتش نروید ولی اگر جزء آن دسته افراد سیگاری هستید ، با همکاری پزشک معالج تان نسبت به ترک سیگار اقدام کنید

استرس های زندگی را کنترل کنید:

اگر چه گفتنش – اینجا نوشتنش – راحت است اما باید هر چه می توانیم استرس های زندگی مان را کم کنیم. استرس یکی از مکانیزم های اصلی بروز بیماری هیپرتنشن (افزایش فشار خون) و البته بسیاری بیماری دیگر است. باید در زندگی مان تکنیک های آرامش و ریلاکسیش را بیاموزیم. تنفس عمیق در هنگام شروع استرس و فشار روانی موجب کنترل می شود. مدیتیشن را بیاموزیم. البته فعالیت های روزانه بدنی و استراحت مناسب و کافی شبانه در کنترل استرس بسیار مفید است.

برای کمک به ریلاکس شدن مدام تنفس آرام و عمیق و شمرده را تمرین کنیم.

اندازه گیری فشار خون به طور منظم در منزل :

خوشبختانه با وجود دستگاه فشارسنج دیجیتالی ، می توان به راحتی در منزل فشار خون را اندازه گیری کرد. این امر بسیار مهم است. در صورتی که به صورت مرتب فشار خون در منزل اندازه گیری شود به درمانگر شما کمک بهتری در تجویز مقدار مناسب دارو خواهید کرد. به یک نکته ی بسیار مهم توجه فرمایید که « اندازه گیری فشار خون در منزل به شما این اجازه را نمی دهد که در صورت مناسب بودن فشار خون داروی خود را قطع یا کم و یا زیاد کنید ، مگر اینکه پیش از آن از پزشک و درمانگر خود اجازه اش را گرفته باشید »

به یاد داشته باشید که در هر صورت کم یا زیاد کردن دارو و یا قطع آن بدون مجوز درمانگر و پزشک تان ، می تواند خطر بروز عوارض بیماری را بیشتر کند.  اندازه گیری فشار خون در منزل کمک می کند تا به درمانگر در کنترل بیماری اطلاعات بهتری ارایه شود. حتی ممکن است زمان ویزیت بعدی توسط درمانگر را طولانی تر انتخاب نماید.

کنترل فشار خون در دوره ی بارداری:

خانم های مبتلا به بیمار هیپرتنشن ممکن است بخواهند از نعمت مادر شدن برخوردار شوند و باردار شوند و یا اینکه یک خانم بدون سابفه هیپرتنشن در زمان بارداری دچار افزایش فشار خون گردد. حتما در دوره ی بارداری فشار خون باید کنترل شود و در صورتی که دارویی خاصی برای هیپرتنشن خود می خورید ، در دوره ی بارداری با پزشک خود موضوع را درمیان بگذارید. در طول دروه ی بارداری برای سلامت مادر و کودک باید فشار خون به خوبی کنترل شود.

دکتر ابوالفاسم ابراهیمی

بیشتر مطالعه کنید : رابطه ی سایز کمر و شکم با فشار خون
ده غذای برتر برای کاهش وزن             چند راه کمک به ترک سیگار            چند نکته در مورد الکل

Facebook Twitter Plusone Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *