برخی نکات جالب که در مورد هندوانه نمی دانید

نکاتی جالب که در مورد هندوانه

می گویند هندوانه سابقه ی خدمت ۵۰۰۰ ساله به بشریت دارد! معتقدند که در مصر به دنیا آمد و بعد از گذشت پنج هزاره بر او بیش از سیصد گونه از هندوانه در دنیا دیده می شود. اگرچه قدیم تر ها هندوانه یک خوردنی تابستانی بود و در سرداب ها می ماند تا تازه بر سر سفره ی شب یلدا دیده شود. اما با توجه به پیشرفت های علمی در کشاورزی این صیفی (میوه یا سبزی ) تقریبا در همه ی فصول دیده می شود.watermelon-and-health

یک قاچ از هندوانه ، تابستان گرم و طاقت فرسا را دلپذیر و زیبا می کند. بد نیست در شروع برخی نکات جالب در مورد هندوانه که نمی دانید را عرض کنیم و بعد بیشتر به موضوع هندوانه را بپردازیم.

۱) مقدار لیکوپن هندوانه از گوجه بیشتر است : لیکوپن یک کاروتن آنتی اکسیدان قدرتمندی است که به میوه ها و سبزی ها رنگ صورتی یا قرمز می دهد. لیکوپن را با گوجه می شناسند اما در واقع لیکوپن در هندوانه تجمع بیشتری دارد. در مقایسه ی بین یک گوجه ی بزرگ و یک فنجان از هندوانه مقدار لیکوپن در هندوانه یک و نیم برابر بیشتر است . در مورد اهمیت لیکوپن صحبت خواهد شد.

۲) آب هندوانه می تواند ناخوشی و دردهای عضلانی را کاهش دهد: اگر مخلوط کن دارید می توانید حود یک سوم هندوانه ی تازه را آب گیری کرده و نوش جان کنید. می توانید در یخجال نگهداری کرده و کم کم هم طی روز نوش جان بفرمایید. برخی مواد داخل آب هندوانه می تواند برخی دردهای عضلانی را تخفیف دهد.

در تحقیقاتی به گروهی قبل از ورزش و فعالیت بدنی آب هندوانه دادند و به گروه دیگر مایع دیگر (پلاسبو ) متوجه شدند که افرادی که آب هندوانه خورده اند تا ۲۴ ساعت بعد از فعالیت بدنی درد کمتری نسبت به افراد گروه دیگر – پلاسبو خورده اند – داشته اند ( منبع )

۳) هندوانه هم میوه و هم سبزی است. هندوانه هم خانواده ی خیار و کدو و کدو تنبل است. با توجه به شیرینی و دانه گیاهی اش هم میوه است و هم سبزی . و جالب این است که حتی پوست هندوانه خوردنی است.

۴) می توان پوست و دانه هندوانه را خورد : بسیاری از ما پوست هندوانه را دور می ریزیم اما می توان لایه سفید پوست هندوانه را به همراه لیمو در مخلوط کن ریخته و آب گیری شود. معجون حاصل برای سلامتی و ایجاد طراوت بسیار خوب است . این قسمت از پوست مقدار زیادی کلروفیل دارد که برای بدن مفید است . همچنین مقدار اسید امینه سیترولین موجود در پوست هندوانه از گوشت قرمز آن بیشتر است. ( منبع )

سیترولین در کلیه ها به آرژنین تبدیل می شود ، این اسید آمینه برای سلامتی دارای اهمیت بسیاری است و برای نگهداری سیستم ایمنی بسیار مهم است.

اگر چه بسیاری از مردم تمایل دارند تا از گونه های هندوانه ی بی هسته استفاده کنند ، برخلاف نظر این عده باید اعلام کنم که دانه ی سیاه هندوانه خوردنی است و بسیار مفید بوده و برای سلامتی ارزشمند است. دانه ی هندوانه دارای مقدار زیادی روی Zn ، آهن ، پروتین و فیبر گیاهی دارد.

۵) هندوانه بیشتر از آب تشکیل شده است. البته این خبر خیلی غافلگیر کننده نبوده و فقط  بیان یک واقعیت است که بیش از ۹۱ درصد هندوانه آب است. این بدان معناست که خوردن هندوانه در روزهای گرم تابستان می تواند در تامین آب بدن کمک شایانی نماید و مانع دهیدریشن گردد.

۶) برخی از گونه ی هندوانه ها زرد هستند. هندوانه های که گوشت زرد دارند کمی شیرین تر هستند و مزه ی بهتری نسبت به هندوانه های معمولی دارند اما بیشتر تحقیقات بر روی اثربخشی هندوانه با هندوانه های قرمز صورت گرفته است و نمی توان گفت که نوع قرمز یا زرد آن کدام ارجچیت دارد و بهتر هستند.

لیکوپن ماده ی غذایی که برای شهرت هندوانه کافی است.

هندوانه منبغ عالی برای لیکوپن است . در کمتراز یک فنجان هندوانه حدود شش و نیم میلیگرم  لیکوپن وجود دارد. جالب توجه اینکه لیکوپن هندوانه پایدار است و با برش زدن آن و نگهداری آن در یخچال برای یکی دو روز از بین نمی رود.

چرا لیکوپن اینقدر مهم است ؟ فعالیت آنتی اکسیدانی لیکوپن موثر تر از دیگر کاروتن ها مثل بتا کاروتن است . در تحقیقاتی که در سایت نرولوژی منتشر گردید متوجه شدند مردانی که مقدار لیکوپن سطح خونشان بالاتر از افراد عادی بوده مقدار ۵۵ درصد احتمال بروز سکته ی مغزی در آنان کاهش پیدا می کند ( منبع ) . در یک تحقیقات آینده نگر نتایج به دست آمده در تحقیق قبلی تایید شد و با آمار بالاتری از احتمال کاهش سکته ی معزی در افرادی که لیکوپن خونشان بالاتر از افراد عادی است دیده شده است ( منبع ).

علاوه بر اثر کاهش در سکته ی مغز برای لیکوپن ، اثر ضد سرطانی آن به خاطر فعالیت آنتی اکسیدان آن است. در تحقیقاتی اثر مفید لیکوپن در محافظت در برابر خطر سرطان تخمدان در زنان یائسه  نشان داده شده است ( منبع ) در مطالعات زیادی بر روی حیوانات اثر بخشی ضد سرطانی و درمانی تومور ها بررسی گردیده است .

هندوانه به طور واضح اثر ضد فشار خونی دارد

تحقیقات و اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که مواد مغذی در هندوانه اثر محافظتی برای سکته قلبی دارد و همچنین به طور واضح در کاهش فشار خون بالا کمک می کند. افراد چاقی که در یک مطالعه شرکت کرده بودند با دریافت مکمل سیترولین و آرژنین حاصل از عصاره ی هندوانه ، پیشرفت قابل ملاحظه ای در کنترل فشار خون و مشکلات قلبی داشته اند این اثر کاهنده هم در افرادی که در استراحت بودند مشاهده شد و هم در کسانی که با آب سرد دچار استرس گردیده اند ( منبع )

به یاد داشته باشید که سیترولین هندوانه در بدن به اسید آمینه آرژنین تبدیل می شود . اسید امینه ی ال آرژنین پیش ساز نیتریک اکسید است که خود این نیتریک اکسید برای ریلاکس کردن عروق و باز ماندن برای گردش خون موثر است و این نشان می دهد که چرا این ماده برای کاهش فشار خون موثر است.

 آثار مفید هندوانه در برطرف کردن مشکلات جنسی و برخی مشکلات التهابی و …

اسید آمینه ال آرژنین می تواند در مشکلات نعوظ در آلت مردان موثر باشد .موجب ریلاکس شدن عروق خونی شده و موجب افزایش ورود خون به عروق آلت تناسلی مرد می شود به همین دلیل است که هندوانه را وایاگرای طبیعی می نامند. در واقع دیده شده است که مکمل سیترولین در بهبود مشکلات خفیف سفت شدن آلت اثر مفیدی دارد ( منبع )

هندوانه دیگه برای چه مشکلی خوب است ؟  هندوانه سرشار از مواد ضد التهاب است. سرشار از مواد آنتی اکسیدانی قوی است که آثار کاهنده ی درد و التهاب دارد.  با مقدار کالری کم مواد مغذی زیادی در هندوانه وجود دارد. ویتامین های مثل C   B6   A   و املاحی مانند پتاسیم و منیزیوم در هندوانه وجود دارد.

برای خرید و یا چیدن هندوانه خوب و شیرین و رسیده بد نیست به این مقاله مراجعه نماید. هندوانه ی سربسته

هندوانه را تا زمانی که قاچ نزده اید در دمای خنک ( ۱۵- ۱۰ سانتیگراد ) نگهداری کنید اما وقتی هندوانه قاچ خورد باید در یخچال نگهداری شود . نوشته ی ما را به یاد داشته باشید و به جای اینکه پوست هندوانه را دور بریزید با مقداری لیمو در مخلوط کن بریزید و بعد نوش جان کنید. 

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «برخی نکات جالب که در مورد هندوانه نمی دانید»

  1. رامین می‌گوید:

    جالب بود واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.