بیست و چهار روز سفر در اروپا قسمت دوم

یک شنبه۱۲مرداد  بروکسل

دنیای جالبی است. با خواندن سرگذشت کشورها لذت می برم. مثلا همین بلژیک تحقیقات نشان می دهد دقیقا – توجه فرمایید دقیقا – ۵۰ سال قبل از میلاد در این منطقه سلتی ها ساکن شدند اما رومی ها در آن ساکن شدند و نامش را ژولیوس سزار  به افتخار یک ایالت رومی به نام گالیا بلژیکا و برای پیشگیری از دلتنگی بلژیک گذاشت. افتخاری از این بالاتر !!

این کشور بین رومی ها و بعد بین اتریش ها و اسپانیایی ها و آلمانی ها وفرانسوی ها گشت وگشت تا اینکه بعد از انقلاب فرانسه و ضعیف شدن این امپراتوری کشورهای بلژیک و لوگزامبورگ و هلند در کنار هم پادشاهی هلند را درست کردند و در سال ۱۸۳۰ ایالات جنوبی در محدوده ی جغرافیایی بین فرانسه و آلمان و بریتانیا از هلند جدا شدند وبا همان نام و رسم قدیم بلژیک نام گرفت. لئوپولد اول هم یک سال بعد به عنوان پادشاه تاج گذاری کرد با یک قانون اساسی وسیستم پارلمانی مناسب.

بلژیک با آنکه کوچک است و حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد یکی از پایه گذاران  اتحادیه ی اروپا و سازمان ناتو است . اما برای من نام بلژیک با نام کارتون محبوبم تن تن و میلو و کاپیتان شوخ و شنگش و همچنین لوک خوش شانس و برادران دالتون و سگ بد شانسش معروف است.

عصر شنبه رسیدیم به بروکسل و یک شب اینجا ماندیم.

belgium

میدان گراند پالاس ، بروکسل

بروکسل با میدان گراند پالاس معروف است. میدانی چهارگوش که به عنوان یکی از زیبا ترین میدان های اروپاست – برخی می گویند جهان – شهرت دارد. این میدان در قرن دوازده ام ساخته شد و با قدرت گرفتن بازرگانی بروکسل بازار اطراف میدان رشد کرد و ساختمان سالن مرکزی شهر (Town Hall) با آن معماری خاص گوتیکش  که بیشتر شبیه کلیسا ست و هتل De Ville در آنجا ساخته شد و ابهت میدان را زیاد کرد. اطراف میدان فروشگاه های شکلات فروشی و فروش انواع نوشیدنی ها و پارچه دانتل به وفور دیده می شود. البته میدان و ساختمانهایش زخم دیرنه جنگ بر تن دارند و چهره ی امروز این میدان حاصل مرمت های بیشمار است اما به جرات می توان گفت هتل د ویلا کمترین آسیب را در این مدت تحمل کرده است.

این میدان هر دو سال یک بار شاهد درست کردن فرش گل است. مردم با گل بگونیا فرشی بزرگ در میدان می سازند. سنتی که دیدارش نصیب ما نشد. بعد از دیدن یونان ، ساختمان های دیگر اروپا که مشابه یونان ساخته می شود حس شادی آفرین ندارد. پارلمان و کاخ دادکستری و کلیسای سنت میشل و سنت گودولا  اما یک چیز جالب دیگر بروکسل که شب هنگام نصیب ما شد دیدار از مجسمه بچه ی جیشو بود.

belgium 2

مجسمه بچه جیشو Manneken Pis

از میدان بزرگ به سمت کوچه ای رفتیم و با مجسمه برنزی کوچکی روبرو شدیم که افسانه های زیادی برایش ساخته اند. پسر بچه ای که در حال جیش کردن است. اسم مجسمه Manneken Pis است و در قرن هفده ام ساخته شده است. سه افسانه در مورد آن روایت می شود . می گویند پسر بچه ای است که در تنه درخت پنهان شد و بر سر سربازان مهاجم  ادرار کرد و آنها را از محل تهاجم دور کرد. عده ای می گویند پسر بچه بر روی اموال جادوگری ادرار کرد و جادگر او را در همان حال به سنگ تبدیل کرد. و روایت هست که پدری بچه اش را گم کرد و در شهر جار زد که هر کس بچه اش را در هر وضعیتی پیدا کند از او درهمان وضع مجسمه ای خواهد ساخت. اینکه کدام یک از این داستانها درست و یا افسانه است اصلا اهمیت ندارد ، آنچه اهمیت دارد این است که این مجسمه تعداد بیشماری گردشگر را برای شهر جذب می کند و مردمان فراوانی می آیند تا با مجسمه ی پسر بچه ای عکس بگیرند که در حال انجام یکی از حیاتی ترین احتیاج های بشری است که در این شهر بابت همان باید ۵۰ سنت پرداخت کنی.

شب شنبه رسیدن به بروکسل این حسن را دارد که می توانی تا دیر وقت در میدان گراند پالاس بمانی و شاهد مراسم های شاد موسیقی و رقص باله و آتش بازی باشی. مردم تماشا می کنند و اگر خواستند چند سنت به مجریان پرداخت می کنند. ما با دیدن نمایش ترکیبی از باله و آتش بازی خیلی هیجان زده شدیم.  البته خوردن وافل شیرینی خاص بلژیکی ها با خامه و شکلات  هم در خاطره ی ما ثبت شد. شب تا دیر وقت در میدان ماندیم و چه شب شاد و خوشی داشتیم. وسظ میدان مردم روی زمین نشسته اند. جالب بود که فروشگاه ها نوشیدنی را همراه لیوان می فروختند. علتش را وقتی فهمیدم که جوانان با نوشیدنی و لیوانها بر روی زمین نشسته بودند وبه سلامتی هم می نوشیدند.

atmium

اتمیوم. سازه ای در بلژیک

در پنجاه و هشتمین نمایشگاه بین المللی در سال ۱۹۵۸ در بروکسل سازه ای فلزی ساخته شد به نام Athomium  که شبیه ملکول و ساختار اتم است در واقع کریستال آهن با نه اتم است که ۱۵۰ بیلیون بار بزرگ تر شده است . برای بازدید از این سازه باید وجه نقد پرداخت کنید و دیگر اینجا کارت ایکوموس فایده ای ندارد. می توان با آسانسور بالا رفت واز کره ها که نشانه های اتم آهن هستند دیدار کرد. کمی آنطرف تر از آتمیوم در قسمت باز مجموعه ای ساخته شده که با نام مینی یوروپ Mini-Europe معروف است. ساختمان ها و پل های مهم کشورهای اروپا را به صورت مینیاتوری ساخته اند. قسمت های از اروپا را که وقت دیدنش را نداریم در اینجا و به صورت مینیاتوری دیدار کردیم البته برای این دیدار میلغی حدود ده یورو پرداخت کردیم .

در کنار اتمیوم و مینی یوروپ پارک درختی بی نظیری ساخته شده ومردابی دارد که گل های نیلوفر آبی اش و پرنده های که در بین بیشه ها لانه کرده اند در بین این هیاهوی حضور گردشگران به آرامی شنا می کنند و از دیدن ما نمی ترسند. در کنار این همه آرامش و زیبایی ماندیم و ناهارمان را نوش جان کردیم . سبزی پلو با ماهی تن و دسر خوشمزه ای که خوب همه ما را ساخت

این نوشته در بسیار سفر باید ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

6 دیدگاه دربارهٔ «بیست و چهار روز سفر در اروپا قسمت دوم»

  1. محمد می‌گوید:

    سلام، می خواستم ازتون خیلی تشکر کنم که این تجربه عالیتون رو با ما به اشتراک گذاشتین. منم می خوام به زودی انشاالله این تجربه رو به دست بیارم.
    اگه لطف کنین، بفرمایین ۱، پولهاتون رو چطور حمل می کردین? اگه کردیت کارت گرفتین، کجا افتتاح حساب کردین?
    ۲ آیا جایی در این مسیر بود که احساس امنیت کمتری نسبت به جاهای دیگه بکنین?
    ۳ اگه مجبور بشین دو یا سه کشور رو از این مجموعه حذف کنین تا کشورهای دیگه ای جایگزین اونا کنین کدوما رو حذف می کنین?
    ۴ به نظر میاد این سفر خیلی با عجله بود و فرصت ۲۴ روزه برای این سفر کافی نیست? درسته?

    • ابوالقاسم ابراهیمی می‌گوید:

      با تشکر
      ۱) با توجه به اینکه مسافرت به صورت یک تور و با اتوبوس صورت گرفته و خورد و خوراک ما هم به صورت غالب با خود تور بود در نتیجه نیاز نبود که پول زیادی با خودمون همراه داشته باشیم. همان مقدار مجاز هر مسافر برای ما کافی بود. من همیشه در مسافرت یک کوله پشتی و یک کیف کمری همراهم هست و وجه مورد نیاز را همراهم می برم. البته طبق توصیه بزرگان همه وجه را همراهم نمی برم و توی صندوق ( safe box) هتل می گذارم. من نیاز به کارت اعتباری نداشتم. مبالغ را هر دو کشور تبدیل کردم – ترکیه و مجارستان – باقی کشور ها از یورو استفاده کردم
      ۲) همه ی کشورهای که رفتیم به طور عام به ما اعلام می شد که مواظب کیف و پول و وسایل خودمان باشیم. در هر جایی که صف می ایستادیم – فرودگاه ، صف رفتن به مکان های دیدنی و … – از تلوزیون آن برنامه ای پخش می شد که نشان می داد چطور از وسایل خودمان مراقبت کنیم. در تمام مسیر سفر باید مواظب تبدیل وجه خود باشید که در صرافی های مجاز انجام شود. در پاریس دست فروش های فراوانی بودند و به توصیه دیگران برای خرید از آنها فقط پول به اندازه ارایه شود چون غالبا اسکناس های تقلبی به مسافران می دهند.
      از نظر امنیت کلی با توجه به اینکه در گروه بودیم مشکل خاص نداشتیم اما در پاریس و مجارستان از یکی از همسفرهای ما دزدی کردند. در ونیز ایتالیا گدا زیاد دیدم.
      من همیشه در همه جا مواظب لوازم و وسایلم هستم توصیه می کنم مواظب وسایل خود باشید.
      ۳) ما از آلمان به خوبی دیدن نکردیم. به نظرم می شد آن را حذف کرد. اما دیدن از یونان و ایتالیا و اطریش و مجارستان فوق العاده بود. می شود یک برنامه یک هفته ای برای اتریش و مجارستان تهیه کرد. و همینطور یونان و ایتالیا.
      ۴) برنامه ی زمینی با گروه و تعداد زیاد بود اما فوق العاده خاطره انگیز و خوب.
      امیدوارم شما هم از برنامه تون لذت ببرید

  2. محمد می‌گوید:

    از راهنمایی و پاسخ شما بسیار متشکرم
    به نظر من خاطرات شما در این سایت کامل ترین راهنما برای این مسافرت بود که در اینترنت دیدم

  3. دکتر معماریان می‌گوید:

    سلام .
    با اینکه مدت زیادی از گزارش شما میگذرد ، اما بسیار مفید و ارزشمند است .
    من نوروز ۹۶ انشاالله عازم هستم . از توضیحات شما بسیار استفاده بردم . امیدوام بتوانم
    در بازگشت من هم گزارشی مشابه تهیه کنم . سفر ما از اسفند ۹۵ شروع و تا فروردین ۹۶
    ادامه خواهد داشت . سعی میکنم عکسهای سفر را در اینستاگرام خودم منتشر کنم با نام زیر:
    dr.memarian

    • ابوالقاسم ابراهیمی می‌گوید:

      امیدوارم که سفری خوب و خوش در پیش داشته باشید و از سفر لذت کافی ببرید
      سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.