چند راه کمک به ترک سیگار

Quit-Smoking-Cigarettes تحقیقات نشان داده که هر زمانی دست از کشیدن سیگار بردارید نفع خواهید کرد. اما اگر سیگاری هستید و در سن قبل از ۴۰ سالگی اقدام به ترک سیگار کنید ۹۰ درصد ممکن است عوارض مرگ و میر ناشی از سیگار کشیدن را کاهش دهید. اما اگر در سن پیش از ۳۰ سالگی اقدام به ترک سیگار کنید اثرات بسیار بهتر ۹۷ درصدی خواهید داشت. اما در سنین بالاتر هم اگر اقدام به ترک سیگار کنید از اقدام خود بهره خواهید برد.

جالب این است که تحقیقات نشان داده  [۱] حتی اگر در سن ۶۵ سالگی اقدام به ترک سیگار کنید باز احتمال مرگ میر به خاطر مشکلات مرتبط قلبی کاهش پیدا می کند.

در آمریکا از هر پنج مرگ یکی از آنها به خاطر سیگار است. حدود ۴۴ میلیون فرد بالغ سیگاری در امریکا زندگی می کند و در هر سال به ازای هر ۵ مرگ یکی به خاطر سیگار است. بر اساس آمار حدود ده میلیون سیگاری در ایران زندگی می کنند که آمار مرگ و میر سالانه آن حدود هفتاد هزار نفر است ( آمار اعلامی توسط سخنگوی کمسیون بهداشت مجلس در مهر ۹۲ است ) خطر بالای مرگ میر در سیگاری ها ما را مجاب می کند برای ترک سیگار افراد مصرف کننده دخانیات توصیه لازم را انجام دهیم. از نظر بهداشتی هم به نفع جامعه است تا افراد پیش از آنکه سیگار آسیب های جدی در آنها وارد کند اقدام به ترک سیگار نمایند

متاسفانه آمار استفاد از سیگار در بین جوانان هم در دنیا و هم در ایران افزایش یافته است و با وجود انواع مختلف تتون و تنباکو و فروش آن میل به استفاده از این دخانیات هم افزایش پیدا کرده است. همچنین این روزها استفاده از ابزار سیگار الکترونیکی E- cigarettes برای ترک سیگار رواج پیدا کرده است. به نوعی با توجه به تبلیغ فراوان در مورد بی خطر بودن آن به نوعی در بین جوانان غیر سیگاری هم طرفدار پیدا کرده است. وسیله ای که اشتیاق به مصرف سیگار را در افراد جوان غیر سیگار هم ایجاد می کند.
متاسفانه تحقیقات انجام شده ،نشان می دهد که این وسیله می تواند مانند دیگر دخانیات می تواند آثار زیان بار داشته باشد و همچنین بعد از مدتی میل به روشن کردن یک سیگار واقعی را در فرد روشن می کند. در سیگار الکتریکی یک باطری وجود دارد که با تامین انرژی کارتریج داخل سیگار را فعال کرده و مانند یک سیگار روشن شده و با پک زدن به آن دود خارج می کند . ترکیبی که در این سیگار منجر به دود می شود مورد ارزیابی قرار گرفته است. از انواع طعم مانند تنباکو ،وانیل ، منتول …. در آن استفاده شده و همچنین برای ایجاد حالت دود سیگار که شبیه دود واقعی باشد در این کارتریج ها از پروپیلن گلایکول و حتی نیکوتین استفاده می شود. همچنین با توجه به گزارش F.D.A  که در ۲۰۰۹ منتشرشده [۲] در داخل بعضی از کارتریج ها از ماده سمی و مرگ آور diethylene glycol استفاده می شود که می تواند مانند نیکوتین سیگار سرطان زا باشد.همچنین تحقیقات نشان داده است که با پک زدن به سیگار الکتریکی مواد فلزی مانند قلع، مس، نیکل ، نقره ، سیلیکات و انواع مواد در اندازه نانو که آثار زیان باری دارند وارد بدن فرد می شود
اگر تصمیم به ترک سیگار دارید بیخود استخاره نکنید و سریع تصمیم خود را عملی نمایید. با ترک سیگار بهتر می توانید ورزش کنید و سلامتی خود را حفظ نمایید. American cancer society در مطالعات  [۳]  خود آورده است  بعد از ترک سیگار اثرات خوب زیر پیش خواهد آمد:

• بیست دقیقه بعد از ترک ضربان قلب و فشار خون افت می کند
• دوازده ساعت بعد از ترک سطح مونو اکسید کربن خون تا سطح نرمال کاهش پیدا می کند
• از دو هفته تا سه ماه از زمان ترک عملکرد ریه ها بهتر شده و سیستم گردش خون بهتر می شود
• از یک ماه تا نه ماه ( طی نه ما ) از زمان ترک سرفه ها کاهش پیدا می کند و نفس کم آوردن هم بهبود پیدا می کند
• یکسال بعد از ترک خطر مشکلات و بیماری عروق کروناری قلبی در مقایسه با کسانی که هنوز سیگار می کشند نصف می شود
• پنج سال بعد از ترک آن خطر کانسر دهان و گلو و مری و مثانه نصف می شود و خطر Cervical cancer مانند افراد غیر سیگاری می شود .
• ده سال بعد از ترک خطر مرگ به خاطر سرطان ریه تقریبا نصف کسی است که هنوز سیگار می کشد و همینطور خطر سرطان پانکراس و حنجره هم کاهش محسوسی دارد و بعد پانزده سال بعد از ترک خطر مشکلات عروق کروناری مانند افراد غیر سیگاری است.

Broken-cigarettes

 

خوب با این تفاصیل که خواندید، حالا قصد دارید سیگار را ترک کنید بد نیست به پیشنهاد قسمت سلامت و بهداشت روزنامه تایمز [۴]  توجه ویژه ای داشته باشید که در زیر برای شما نوشته شده است:

 

چند راه کمک به ترک سیگار:

چیزی بجوید : برای کم کردن میل به سیگار کشیدن بهترین کار جایگزین کردن است. هر گاه ولع سیگار به شما دست داد می توانید با خوردن یک غذای ساده کم کالری و از جنس میوه و سبزی می تواند میل سیگار را کاهش دهید. موادی که انتخاب می کنید بهتر است قابل جویدن بوده و دهان را مشغول خود کند
حواس خود را پرت کنید: اطراف خود را با دوستان و افرادی که شما را و دلایل ترک سیگارتان را درک کرده اند پر نمایید. در زمانی که تمایل به روشن کردن سیگار دارید این افراد می توانند ذهن شما را از سیگار دور کنند.
گره بزن یادت نره: نوار و یا باند کشی و یا چرمی را به دور دست خود ببندید و هر گاه تمایل پیدا کردید که سیگار بکشید کمی باند کشی را محکم تر ببندید. فشاری که به دست وارد می کند و نیشکونی که از دست شما می گیرد یادتان می آورد چرا و به چه دلیل سیگار را ترک می کنید
ورزش کنید : در بعضی افراد سیگاری دلایلی مانند استرس و فشار های روحی و … عامل روشن کردن سیگار است . ثابت شده است که ورزش می تواند همان حس و آرامشی را در شرایط مشابه برای فرد سیگاری ایجاد کند. این به خاطر آزاد کردن آندورفین های طبیعی است که موجب آرامش و کاهش استرس می شود. در زمانی که میل به روشن کردن سیگار در شما ایجاد شد کمی تحرک و یا قدم زدن فوق العاده است. کمی رقص بی نظیر است.
دوش بگیرید: میل سیگار کشیدن به شما رو آورد دوش بگیرید. عجب اثر معجزه آسایی دارد. اما اگر در محل کارتان و یا بیرون از منزل این حس شوم سراغتان آمد چاره ای نیست با آب سرد صورت خود را خوب بشویید. اگر چه معجزه دوش را ندارد اما بی اعجاز هم نیست
شمع روشن کنید: شاید عجیب باشد اما سیگاری ها شاید دوست داشته باشند کبریت روشن کنند و یا فندک بزنند و آتش روشن کنند. حسی که برای روشن کردن سیگار به آنان دست می دهد. این مواقع بد نیست فندک بزنید و شمع روشن کنید.
موسیقی گوش کنید : هر گاه اشتیاق سیگار کشیدن سراعتان آمد با شنیدن موسیقی مورد علاقه تان آن را از خود دور کنید. از موسیقی خاصی که برای ریلاکس کردن استفاده می کنید یا از موسیقی مناسبی که برای رقصیدن استفاده می کنید. یادتان باشد موسیقی نگذارید که خودش اشتیاق سیگار را بیشتر کند

بسیار مهم است که بدانیم برای اثر خوب ترک سیگار و سلامتی بهتر است از رژیم غذایی سالم استفاده نمایید. استفاده از سبزی و میوه ی تازه در رژیم غذایی بسیار لازم است. همچنین توام کردن ورزش و ترک سیگار موجب تداوم در ادامه ترک سیگار و افزایش توانمندی فرد شده و موجبات بازگشت سلامتی را فراهم می نماید. همچنین توجه به تن آسایی و مدیتیشن و روش های ریلاکس کردن در این کار کمک فراوان به شما می نماید.

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

_____________________________________________

Six Thing To Do Instead of Cigaretts

 
.
.
Facebook Twitter Plusone Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.