رژیم غذایی اتکینز روشی برای لاغری

   رژیم غذایی اتکینز روشی برای لاغری Dr Atkins Diet

atkinzروشی شناخته شده و قدیمی  که در سال  ۱۹۷۲توسط  Robert C. Atkins معرفی شد. در زمانی که مردم در جستحوی راهی برای لاغری سریع می گشتند دکتر اتکی
نز ابتدا آن را در کتاب انقلاب در رژیم غذایی “Diet Revolution ” و بعدا در چاپ بعدی بانام  “New Diet Revolution ” انقلاب جدید در رژیم غذایی در باره آن توضیح داد، همان روشی که او برای لاغری خود از آن استفاده کرد.

بر اساس آنچه کتاب توضیح می دهد دلیل چاقی استفاده از کربوهیدرات و مواد قندی است. افزایش مصرف این نوع مواد موجب افزایش وزن می شود. کتاب بر این اصل استوار است که برای جلوگیری از چاقی و ایجاد لاغری باید محدودیتی در خوردن کربوهیدرات ایجاد کرد . روش او بر اصل ” مقاومت انسولین” استوار است. وقتی مواد قندی مصرف می کنیم موجب بالا رفتن مقدار قند درگردش خون شده که با توجه به ترشح انسولین مقدار قند مازاد ابتدا به صورت گلیکوژن ذخیره شده و مازاد آن به صورت چربی در بافت ذخیره می شود.  این پدیده به بدن افراد مختلف ربط نداشته و هر فردی که بیش از اندازه مواد قندی مصرف کند دچار این پدیده می شود. تداوم در مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات موجب ایجاد مقاومت به انسولین شده و روند چاقی ادامه می یاید. مقاومت انسولین آنقدر مشکل ایجاد می کند که یکی از ساده ترین آن مشکلات، افزایش وزن است.

حال اگر مقدار مصرف کربوهیدرات را از ۲۰ گرم در روز کمتر کنیم موجب ورود به حالت کتوز  شده و در این حالت چربی به صورت سوخت مصرف می شود. روش دکتر اتکینز از این روش فیزیولوژیک استفاده می کند و با مصرف اندکی از کربوهیدرات ،موجب استفاده بافت چربی به عنوان سوخت بدن می شود. روش اتکینز بر پایه محدودیت شدید کربوهیدرات مصرفی استوار شده و البته روشهای دیگر  با محدودیت کربوهیدرات وجود دارند اما روش اتکینز ماندگار تر  بوده است.

مصرف کم قند و مواد نشاسته ای موجب ازاد سازی هرمون های که عامل شکستن چربی ها هستند شده و لاغری حاصل این پدیده است. در این رژیم ۴ فاز وجود دارد. القاء ، پیشرفت کاهش وزن، مرحله پیش نگهدارنده و مرحله طولانی مدت.

مرحله القاء یا آغاز، بسیار مهم و با محدودیت های بیشتری است .برای این مرحله که دو هفته توصیه می شود. مواد کربوهیدرات کم و با محدودیت زیاد استفاده می شود و تلاش می شود که بدن خیلی زود وارد مرحله کتوز شود. محدودیت کربوهیدرات به حدی است که مصرف آن کمتر از ۲۰ گرم در روز است که از این مقدار حدود ۵-۱۵ گرم از طریق سالاد سبزی و دیگر میوه ها و سبزی ها مثل بروکلی ، اسفناج،کدو، کلم، گوجه ، شلغم و بعضی اقلام مجاز آن . باقی انرژی بدن از طریق پروتیین و چربی تامین می شود.

نوشیدنی الکلی و قهوه در این مرحله ممنوع اما نوشیدن قهوه ی بدون کافین در افراد معتاد به قهوه مشکل ندارد.

در مرحله ی بعدی به تدریج مقدار کربوهیدرات به صورت هفتگی  افزایش داده می شود (۵هفته اول گرم در روز بیشتر از هفته قبل و برای تمام هفته و هفته دوم ۵ گرم در روز بیشتر از آنچه هفته قبل مصرف می کرده است ) تا زمانی که  همچنان کاهش وزن ادامه دارد . دیگر کاهش وزن بوجود نمی آید . این مرحله تعادل اتکینزی نام دارد و چون برای هر فرد مقدار آن متفاوت است عدد خاصی اعلام نمی شود  . بعد از به دست آوردن تعادل اتکینزی مرحله بعدی است .  تا اینجا معتقدند که فرد به وزن ایده آل خود نزدیک شده است.

فاز سوم بعد از رسیدن به وزن ایده ال آغاز می شود و در این فاز  باز هم به تدریح به مقدار کربوهیدارت مصرفی اضافه می شود( به طور هفته ای و ده گرم بیشتر از هفته قبل )  تا زمانی که موجب   افزایش وزن نشود. و فاز نهایی هم که برای تمام مدت عمر برقرار می گردد.

اگر چه در این روش کاهش وزن محسوس و با سرعت بیشتری دیده می شود اما با توجه به مشکلات مصرف نوع مواد غذایی اشکالات اساسی هم در آن وجود دارد. این روش مخالفان بسیار جدی دارد و البته موافقان خود را هم همراه دارد .  اما آنچه که مسلم است این روش نمی تواند ادامه دار و بی عارضه باشد. شاید به طور خاص در زمانی کوتاه بتوان از این نوع رژیم استفاده کرد اما درازمدت مسلما  آسیب رسان خواهد بود.

رژیم غذایی اتکینز روشی برای لاغری است که از نظر مزایا در کاهش کلسترول می تواند موثر باشد . و کاهش وزنی سریع ایجاد می کند .

از نظر معایب  موحب از دست دادن آب الکترولیت در فرد می شود. کتوز موجب از دست دادن املاح مهم استخوان ساز می شود و پوکی استخوان را  تشدید می کند.  به دلیل مصرف پروتین زیاد اثرات مخربی بر روی کبد و کلیه ها ایجاد می کند روشی نیست که بتوان  تداوم داشته باشد و از نظر بالانس مواد مصرفی اشکال اساسی دارد و تعادل تغذیه ای در آن دیده نمی شود و در بیماران کلیوی و نقرسی و زنان باردار مشکل آفرین است و از دیگر معایب آن یبوست آزار دهنده ای است که فرد را شاکی می کند.

همانطور که گفته شد در این رژیم  احتمال کاهش وزن سریع به دلیل سوخت و ساز چربی وجود دارد اما امکان بروز بیماری های جدی تری در فرد ، تردید مهمی در مفید بودن این روش ایجاد نموده است

دکتر ابوالقاسم  ابراهیمی

اینجا می توانید روش های دیگر برای لاغر شدن را با مطالعه نمایید.

رژیم غذایی Weight Watchers ویت اند واچ روشی برای لاغر شدن

 رژیم غذایی ساحل جنوبی و مراحل آن

دکتر اورنیش و رژیم بخور و لاغر شو

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در تغذیه و سلامت ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 دیدگاه دربارهٔ «رژیم غذایی اتکینز روشی برای لاغری»

  1. امید می‌گوید:

    سلام دکتر
    کتاب «انقلاب غذایی»‌ جان رابینز تازه به فارسی ترجمه شده و به صورت اینترنتی منتشر شده. اینجا می توانید دانلود کنید:
    http://giahkhari.com/%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C

    • ابوالقاسم ابراهیمی می‌گوید:

      درود بر شما دوست عزیز
      از اینکه این کتاب ترجمه شده و فایل آن هم در اختیار علاقه مندان قرار گرفته از شما سپاسگذاریم
      با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.