چه بخوریم تا در ماه رمضان تشنه نشویم

English

ماه رمضان امسال درست توی تابستان افتاده. در گرم ترین روزهای سال و البته طولانی ترین آنها. waterروزی طولانی و گرم و روزه داری موجب می شود که تشنگی و کم آبی یکی از مهمترین مشکلات برای روزه داران باشه. روزه داران از زمان سحر تا افطار چیزی نمی خورند و نمی نوشند ، حدود ۱۶ ساعت ، این وضع باید تحمل شود تا زمان افطار. کیفیت و نوع مواد غذایی که روزه دار در هنگام سحر و  افطار و بعد از آن می خورد نقش مهمی در توانایی فرد در کنترل تشنگی طی زمان روزه داری بازی می کند  به همین دلیل فکر می کنم بد نباشد به مطالب زیر به نحوی ویژه ی  توجه شود .

 

و اما چند پیشنهاد که نشان می دهد چه بخوریم تا در ماه رمضان و در ایام روزه داری تشنه نشویم.

  • از زمان افطار تا زمانی که بیدار هستید به طور متناوب و مکرر و به مقدار کم آب بنوشید.  کم و مداوم نوشیدن آب مانع باد کردن معده شده و در عین حال آب بدن را تامین می نماید و مانع تشنگی می شود
  • از خوردن غذاهای تند پرهیز کنید. بخصوص در هنگام سحر . به طور نرمال بعد از مصرف غذای تند و تیز تمایل به مصرف آب در فرد زیاد شده و در طول ایام روزه داری احساس تشنگی آزار دهنده خواهد بود.
  • از خوردن سبزی تازه در هنگام افطار و سحر غفلت نکنید و همچنین در افطار و بعد از آن طی مدتی که بیدار هستید از خوردن میوه لذت ببرید. میوه با داشتن مقدار متنابه ای آب موجب تامین آب بدن می شود و همچنین به علت وجود فیبر موجب سیری طولانی تری در فرد شده و از همه مهمتر مانع از ایجاد یبوست در فرد روزه دار می شود.

fruits

  • بسیار بهتر است که به جای نمک از آب لیمو در سالاد خود استفاده کنید.  با این کار هم سالاد خوشمزه ای درست کرده اید و هم از مضرات نمک رهایی یافته اید .
  • از خوردن غذاهای پر چرب و پر پروتین مثل ماهی و  استیک … و همچنین غذاهای پر نمک به شدت پرهیز کنید. این مواد غذایی برای هضم و جذب به مقدار زیادی آب نیاز دارد. اگر می خواهید از تشنگی در ایام روزه داری در امان باشید انواع شور( خیار شور و کلم شور  و….. ) را از سفره افطار و  سحر حذف کنید.
  • از نوشیدن مقدار متنابه ای آب در لحظه پرهیز کنید.  یک اشتباه میان روزه داران وجود دارد که پس از خوردن سحر  و در انتها  چند لیوان آب می نوشند با این فرض که زیاد نوشیدن آب، مانع تشنگی در روزه دار می شود. با نوشدین آب زیاد در زمانی که بدن به آن نیاز ندارد فقط فعالیت کلیه ها را زیاد کرده و موجب می شویم که این آب به ادرار تبدیل شود. بهتر است از زمانی که سحر شروع می شود به آرامی و کم کم آب نوشیده شود.
  • نوشیدن نوشابه ها و  آب میوه ها به خصوص از نوع گازدار  آن در  ماه رمضان موجب ایجاد مشکلاتی برای  دستگاه گوارش شده و جذب را دچار مشکل می کند.
  • بهتر است روزه را با آب گرم یا چای گرم ( از آب و چای داغ هم پرهیز شود)  افطار کنیم.  بعضی از روزه داران به علت تشنگی زیاد روزه خود را با آب یخ افطار می کنند که به علت ایجاد (vasoconstriction) انقباض عروق موجب اختلال در عمل گوارش می شود . نوشیدن آب و  یا چای گرم  که به آرامی و کم کم نوشیده می شود  بهترین راه برای افطار کردن است.
  • از فرو دادن غذا با اب  و چای پرهیز کنید. بعضی علاقه دارند که لقمه های دهان خود را با آب و چای به زور پایین ببرند. خطایی که موجب ایجاد اشکال در بدن می شود. غذا را خوب جویده و بعد ببلعید.
  • علاوه بر همه اینها توصیه می کنم که از نوشیدن آب میوه های داخل قوطی و بسته بندی شده هم پرهیز کنید.  اگر چه می توان گفت که این توصیه ای برای همه فصول است. این آب میوه ها از شکر فراوان و مواد رنگی صناعی در تولیدشان استفاده شده که برای بسیاری از مردم می تواند ایجاد آلرژی نماید. بهتر است به جای ان میوه های تازه را خودتان آب گیری نموده و میل نماید.

رمضانی سالم و به دور از هر گونه مشکل داشته باشید.

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

 

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در تغذیه و سلامت ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.