امان از این سال کبیسه

امان از این سال کبیسه و گرفتاری های آنEnglish

برای ما ایرانی ها که تقویم خودمونو داریم و  کارهای خودمون را با این تقویم قدیمی  انجام می دهیم و در عین حال با دنیای امروز که تماما با تقویم میلادی است کار می کنیم سال کبیسه گرفتاری و دردسر بزرگی است.

چرایش را عرض می کنم .

چند سال پیش – بعد از ازدواجم – روز جهانی ماما برای من هم مهم شده بود و باید !! به عنوان یکی از روزهای مهم سال در ذهن خودم نگه می داشتم یعنی روز پانزده ام  از ماه اردیبهشت معادل روز پنجم از ماه می میلادی.
آنچه آموخته بودم این بود که روزهای معادل ماه های خورشیدی ( شمسی و میلادی ) جابجا نمی شوند و همیشه ثابت هستند . اما روز ۱۵ اردیبهشت سال ۷۹ ایرانی جشن روز جهانی ماما در ۱۶ اردیبهشت برگزار شد. تعجب کردم . ابتدا فکر کردم مسئولان برگزار کننده اشتباه کرده اند اما وقتی به  تقویم نگاه کردم همه چیز درست بود. تعجب آور بود . آموخته هایم اشتباه بود ، روزهای معادل ماه های خورشیدی ( شمسی و میلادی) جابجا شده بودند .

امروزه روز که همه کارها با اینترنت و با تقویم میلادی است و همه چیز با همان تقویم معادل فارسی می شود این مشکل به عنوان یک دردسر شده است. آنهم چه دردسری !! تولد دوستان در فیس بوک و یا یادآورهای مثل outlook  و یا موبایل هر ۴ سال یک بار قاطی می کنه و همه چیز را با یک روز تاخیر اعلام می کند. چرا؟؟؟؟

همه ما راجع به کبیسه گیری اطلاع داریم. هر سال ۳۶۵ شبانه روز و ۵ ساعت ۴۸ دقیقه و چند ثانیه است. به همین دلیل هر سال را ۳۶۵ روز محاسبه می کنند  ولی هر ۴ سال یک بار با افزودن یک روز  سال را ۳۶۶ روز محاسبه کرده تا همه چیز سر جای خود باقی بماند ، آن سال را سال کبیسه می نامند و این روش را کبیسه گیری می گویند.

هر کشوری که از تقویم های خورشیدی استفاده می کند کبیسه گیری هم دارد و با روش هر ۴ سال یک بار انجام می شود فقط تفاوت در روز کبیسه گیری است. در تقویم ایرانی این اتفاق در آخرین روز اسفند رخ می دهد اما در تقویم های میلادی آخرین روز فوریه را برای کبیسه گیری انتخاب کرده اند. برای ما اسفند ۲۹ روزه ۳۰ روزه می شود و برای آنها فوریه ۲۸ روزه شان ۲۹ روزه می شود.

تفاوت در روزهای کبیسه گیری موجب اختلافی می شود که در بالا عرض کردم. همیشه کبیسه میلادی زودتر رخ می دهد ( تقریبا ۱۴ ماه)

سال ۲۰۱۲ سال کبیسه میلادی است و همینطور سال ۱۳۹۱ در سال شمسی. در سال میلادی ماه فوریه که دومین ماه از سال است و بعد از آخرین روز آن اختلاف آغاز می شود.

همیشه ۲۸ فوریه معادل ۹ اسفند است و البته تقریبا همیشه اول مارس معادل ۱۰ اسفند . اما در سال کبیسه فوریه ۲۹ روزه می شود در نتیجه اول مارس به ۱۱ اسفند نقل مکان می کند و همینطور تا آخر سال ۲۰۱۲ همین اختلاف ادامه پیدا می کند و روزهای تقویم ما یک روز عقب تر از روزهای میلادی( نسبت به قبل) قرار می گیرد . دو ماه اول ۲۰۱۳ همه با اختلاف جلو می رویم تا به روز ۲۹ اسفند برسیم. چون سال ۹۱ کبیسه است در نتیجه اسفند ۳۰ روزه می شود و همین روز اختلاف پایان می یابد.
طی این مدت- تقریبا ۱۴ ماه – همه روزهای جابجا می شود. اگر در نوت بوک ، نوت پد، موبایل یا هر ابزار دیگر خود با تقویم های میلادی و یا برنامه های که با تقویم میلادی کار می کند برنامه ریزی کرده اید و برای کارهای مهم خود یادآور گذاشته اید یک روز  خطای محاسباتی پیدا می کنید .
همینطور در فیس بوک ، قصد دارید روز تولد دوستان به آنان تبریک بگوید اما یک روز دیرتر این اتفاق می افتد .

راه حل برای رفع مشکلات سال کبیسه

یک روز زودتر اقدام کنید.
در یادآور های خود حتما تاریخ شمسی را یادداشت نماید. و طی این مدت اگر صفحه فیس بوک شما تاریخ تولد دوستان را برای روز بعد نوشته است شما یک روز زودتر به او تبریک بگوید .با این روش تبریک تولد واقعی تر خواهد بود. بعد از پایان کبیسه تاریخ ایرانی این مشکل هم مثل همه مشکلات برطرف می شود و شما نفس راحتی می کشید

ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در نگاه ها و نظر ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.