چند توصیه به بیماران ریفلاکس چه غذای بخوریم؟

چند توصیه به بیماران ریفلاکس

پرهیز از خوردن غذا های که عاملی برای تحریک ریفلاس می شوند برای بیماران با سوزش سر دل و ریفلاکس بسیار دارای اهیمیت است ، بخصوص غذا های که حاوی اسید چرب اشباع شده هستند که می توانند موجب شلی عظلات اسفنگتر مری شده که درست بالای معده قرار دارد. که اگر این اسفنگتر به خوبی و سفت بسته نشود موجب بازگشت غذا و اسید معده به مری و گلو شده که عامل سوزش سردل و ترش کردن می شود.

روش های درمانی برای ترش کردن و ریفلاکس وجود دارد که یکی از آنها پرهیز از خوردن غذا های اسیدی است.

از شیمی دوران دبیرستان یاد گرفته ایم که آب خنثی است و pH آن ۷ است و هر چیزی با pH پاینتر از ۷ اسیدی و بالاتر از آن قلیایی است. تغیر هر یک واحد از pH یعنی ۱۰ برابر اسیدی یا قلیایی شدن آن.

یک معده طبیعی  اسیدی است و pH بین ۱ تا ۴ دارد .اسیدی بودن معده که حاصل ترشح اسید از سلولهای آن است موجب هضم و شکسته شدن غذا و آماده کردن آن برای جذب است.

کارشناسان معتقدند که بعضی نوشیدنی ها و غذا ها به عنوان عاملان سوزش سردل (heartburn) هستند مثل شکلات، نعنا ، کافین و الکل. پرهیز از این مواد می تواند در کنترل ریفلاکس کمک کند  و همراه با درمان دارویی  اثرات بهبودی واضحی در بیمار ایجاد کند.
در یک تحقیقات به تعدادی بیمار داروهای کنترل کننده ریفلاکس تجویز شد  داروهای نظیر ( proton pump inhibitor  و  H2-blocker ) و بیماران مورد ارزیابی قرار گرفتند . در کسانی که مواد غذایی مصرفی آنها pH بالای ۵ داشته است بهبودی واضح تر بوده و اثر درمانی بهتری ایجاد شده است.
خوردن مواد غذایی با اسیدیتی کم شاید علاوه بر اثر خوب بر کنترل ریفلاکس در موارد دیگر هم موثر باشد مثلا در کنترل خرابی و پوسیدگی مینای دندان می تواند کمک کند.

خوب حالا اگر دکتر شما به شما پیشنهاد کرد از مواد غذایی با اسیدیتی کم بخورید بد نیست علاوه بر استفاده داروهای خود به شکل منظم از این چند نمونه مواد غذایی که در زیر آمده، استفاده کنید:

bananaموز:

به طور کل موز دارای خاصیت قلیایی است و خاصیت اسیدی ندارد . منبع خوبی برای فیبر و Vit B6 است و برای تامین پتاسیم مناسب است. موز در کل برای استخوان و قلب مفید است.
شاید موز خام بهترین منبع lواد عالی (ریز مغذی ها ) باشد. در هv زمانی می توانید موز بخورید. بین غذا و همراه غذا
در بعضی دستورهای غذای کم چرب می توانید موز را جایگزین ترکیبات چربی نمایید

chicken جوجه بی پوست:

مرغ بدون پوست جزء بزرگترین دسته اصلی مواد کم چرب است. پروتین بالایی دارد به شکلی که در یک تکه ۱۲۰ گرمی مرغ دو سوم مقدار مصرف روزانه پروتین تامین می شود

اگرچه جوجه بی پوست خیلی خوب است اما سرخ کردن آن در روغن و یا سوخاری و ادویه دار کردن و ایجاد مزه تند برای آن برای کسانی که ترش می کنند و یا آمادگی ریفلاکس را دارند مناسب نیست.

apple

سیب:

انتخاب دیگر ماده غذای کم اسید که همچنین فیبر فراوان هم دارد سیب است
فیبر می تواند حس سیری طولانی تری ایجاد کند که پرخوری و ریز خوری طول روز را کم می کند . همچنین فیبر می تواند در پایین نگه داشتن کلسترول و جلوگیری از حملات افزایش قند خون کمک نماید
سیب با توجه به داشتن پلی فنول و فلاونویید ها حتی می تواند در ایجاد طراوت پوست و حفظ و نگهداری آن موثر باشد

fish

ماهی :

ماهی هم دارای زیز مغذی های فراوانی است و در همه انواع رژیم غذایی نمونه ی از منبع پروتین کم اسید است.
به عنوان مثال ماهی سالمون اسید چرب امگا ۳ داشته که برای قلب و مفاصل و چشم ها بسیار مفید است
ماهی همچنین به عنوان محافظ در برابر بعضی انواع سرطان بسیار مفید است
همانطور که در مورد مرغ مطرح شد برای جلوگیری از ترش کردن و سوزش سر دل از تند و تیز ( اسپایسی) کردن ماهی پرهیز کنید و همچنین از ریختن لیمو روی آن اجتناب فرمایید

Oatmeal

جو دوسر  Oatmeal

آرد جوی دو سر یا شوربای آن صبحانه ای عالی است کم اسید و سرشار از فیبر.
اصلاح عملکرد وضعیت قلبی عروقی و کنترل قند خون علاوه بر همه اثرات خوب جوی دوسر است.
فقط اگر عادت به خوردن شوربای جو همراه با میوه های دیگر دارید از خوردن میوه های اسیدی مثل توت فرنگی یا زغال اخته (blueberries ، cranberries ) همراه آن پرهیز کنید

 ALMONDبادام ها      ALMOND

بادام قلیایی است. اسید چرب غیر اشباع شده و امگا ۳ آن برای محافظت قلب موثر است و همچنین مقدار بالای فیبر آن می تواند حس سیر بودن بین غذا را ایجاد کرده و از پر خوری های طول روز بکاهد.
بادام همچنین با دارا بودن Vit E  و منگنز و منیزیوم یک  آنتی اکسیدان خدادادی است
برای شما که سوزش سر دل دارید و باید از رژیم کم اسید استفاده کنید ، می تواند به راحتی بادام را جایگزین دیگر آجیل ها کنید

Whole-Grain-Brown-Rice
Whole-Grain Brown Rice

برای کسانی که می خواهند رژیم کم اسید داشته باشند برنج قهوه ای انتخاب صحیحی است . فیبر فراوان دارد که می تواند در عملکرد دستگاه گوارش موثر باشد، سرشار از انواع ویتامین ب است که بدن را از انرژی پر می کند .

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

منبع

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.