سال ها پیش در چنین روزی

روز شانرده ام آذر ماه از اون روزهای از سال هست که می شه براش پیشنه های متفاوتی در نظر گرفت اما دو واقعه ی مهم از سالها پیش در چنین روزی برای من خیلی مهم هست.

یکی از آنها روز ۱۶ آذر سال ۳۲ است که دانشجویان برای اعلام نفرت و انزجار خود از واقعه کودتای آمریکای علیه دکتر مصدق  دست به اعتراض زده که پیشتر در روز ۱۴ آذر شروع شده بود و بهانه ی آن هم ورود نیکسون به نمایندگی از ریس جمهور وقت آمریکا آیزنهاور بود.

بابت این اعتراض ها و حضور پلیس در دانشگاه ها و بازرسی دانشجویان و حتی قصد اخراج چند دانشجو از کلاس اعتراض ها گسترده تر شده و آتش گشودن پلیس و….

هر چند ماجرا برای اعتراض به ورود  نیکسون بوده و شهادت و مجروح شدن تعدادی دانشجو را همراه داشته و متاسفانه در همان دانشگاه نیکسون وارد شد و البته دکترای افتخاری حقوق خود را هم گرفت اما واقعه شانزده آذر به عنوان روز دانشجو چه پیش از انقلاب و چه بعد از انقلاب ثبت شد و همیشه مورد احترام دانشجویان بوده و هست.

علت دیگر اهمیت این روز برای من این است که ۱۴ سال پیش در چنین روزی حوالی ساعت ۵ صبح هنگام اذان صبح آقا نوید – پسر گل من –  به دنیا آمد و موجب شد ه من پدر شدن را تجربه کنم.

حالا ما عادت کردیم در روز دانشجو تولد نوید را جشن بگیریم.

روز دانشجو و تولد نوید مبارک

شانرده ام آذر سال نود

ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در مراسم و روزهای خاص, نگاه ها و نظر ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.