چند راه ساده برای بهتر روزه گرفتن در رمضان

چند راه ساده برای بهتر روزه گرفتن در رمضان

دیرروز بر اساس تقویم رسمی ماه رمضان بود ، اما این ماه های عربی که تقویم رسمی سرشان نمی شود. باید ماه دیده می شد ، که با هزار روش ،ماه رمضان خودنمایی نکرد و به همین دلیل ماه روزه و صیام از امروز آغاز شد. رمضان ماهی برای ایجاد تعادل.

ramadan-moon

در مورد آثار عرفانی و روحانی ماه روزه بسیار مطالب گفته شده است. بزرگانی از قدیم در بزرگی این ماه بسیار نوشته اند. مهمترین منبع کتاب دینی مسلمانان است که در بزرگی ماه روزه آیات فراوانی دارد. البته در دین یهود و مسیحیت هم در این مورد سخن گفته شده. تقریبا در همه مذاهب از روزه گرفتن و نخوردن و نیاشامیدن و محروم کردن جسم از بعضی خواهش های نفسانی حرف ها زده شده و به گمان من مذهبی بدون این آیین پیدا نمی شود.

در مورد اثرات جسمانی و اثر بخشی در بهداشت و درمان و سلامتی هم موضوعات بسیاری توسط پزشکان و محققین مسلمان نوشته شده. بسیار تحقیقات در ایران و دیگر کشورهای مسلمان به نفع روزه گرفتن انجام شده و به طور مداوم هم به گوش ما می رسد. اما واقعیت این است که در منابع رسمی می توان به نفع و زیان آن موضوعاتی پیدا کرد. فقط کافی است در مورد Fasting یا روزه گرفتن جستجوی کوچکی انجام شود.

بر اساس آنچه شارع وضع کرده در ماه روزه نباید در بین اذان صبح و اذان مغرب چیزی خورد و نوشید و …

همه ممنوعیت ها در زمان بعد از اذان مغرب تا اذان صبح آزاد می شود. و فرد برای خوردن و نوشیدن ممنوعیتی ندارد.

هر چند من فقیه نیستم و ادعای در این موضوع هم ندارم اما فکر می کنم در ماه روزه برای به دست آوردن اثرات روحی و جسمی مناسب باید در خوردن و نوشیدن دقت بسیار کنیم . در زمان تعیین شده هیچ چیز نوشیده و خورده نشود و در باقی زمان هم بسیار کم خورده شود.

اگر قرار است که همان روش غذایی و همان مقدار غذا که قبل از ماه رمضان خورده می شد در این ماه هم خورده شود تفاوتی بوجود نمی آمد. فقط به جای صبحانه سحر و به جای نهار افطار و شام هم سر جای خودش. اگر همان حجم غذا خورده شود که اثر درمانی نخواهد داشت.

اگر با روشی که گفتم و عادت ما هم شده روزه بگیریم اثرات جسمی و درمانی که تعریف می کنند نصیب ما نمی شود. در مورد اثرات روحانی هم از فرد صاحب صلاحیت بپرسید که آیا خیری نصیب ما می شود؟

کاریکاتوری به مناسبت ماه روزه دیدم. مردی که در هنگام سحر خورد و خوراکی کامل داشت و بین دو اذان خواب و استراحت و هنگام افطار هم سورچرانی می کرد. اگر با این روش روزه بگیریم هیچ کدام از اثرات خوبی که برای روزه می گویند نظیر کنترل فشار خون ، کنترل کلسترول و تریگلیسرید ، کنترل دیابت، کنترل اسید اوریک خون ، کاهش وزن و…… نصیب ما نمی شود و بر عکس بی نظمی در خواب و خواب آلودگی و ناراحتی گوارشی حداقل اثرات سوء آن خواهد بود.

اگر روزه می گیرید بهتر است در چه خوردن و چگونه خوردن و چه مقدار خوردن دقت کنید.

در بین دو اذان ،ممنوعیت شرعی در خوردن و نوشیدن هست . هنگام افطار با نوشیدنی گرم آغاز کنید.معده ای که ساعت ها خالی بوده را با انباشتن آزار ندهید. نوشیدنی گرم نظیر چای سیاه و یا سبز و یا سوپ رقیق موجب آماده شدن معده خواهد شد. از خوردن زیاد شیرینی ها مرسوم ماه روزه به شدت پرهیز کنید . غذای سبک و اندک پس از نوشیدنی گرم (دقت کنیم که غذای سبک و کم باشد) میل کنید.

در خوردن غذایی که نیاز به فعالیت دستگاه گوارش دارد( هضم چربی و پروتین )احتیاط شود. دیده ام که بعضی عزیزان هنگام افطار منتظر کله پاچه هستند. اگر این عزیزان روزه دار هستند که بیچاره دستگاه گوارش آنان. اگر هم که روزه ندارند باز هم بیچاره بدنشان که باید این همه چربی را طی مدتی که موقع استراحت بدن است هضم کند.

نوشیدنی مناسب بنوشید و میوه بخورید اما در خوردن میوه زیاده روی نکنید. در خوردن شیرینی رمضان احتیاط کنید.  اگر شام نخوردید هیچ اتفاقی برای بدن شما نخواهد افتاد. مطمئن باشد حالتان بهتر هم خواهد بود.

اگر هم سحر بیدار می شوید برای خوردن غذا،  نوشیدنی فراوان بنوشید. غذای کم میل کنید کم چرب و کم پروتین . از خوردن زولبیا بامیه در سحر پرهیز کنید. خرما زیاد نخورید .

کم خوردن و کم خوردن و باز هم کم خوردن

فعالیت روزانه طی روز مهم است. فقط خوابیدن ،سمی است برای بدن . هر چند که گفته اند خواب روزه دار هم عبادت است اما شما مشغول این نوع عبادت نشوید.

مسواک با آداب رسوم کامل انجام شود. نخ دندان و مسواک زدن. هر چند از خوردن نهار محروم هستید اما مسواک زدن و یا شستن دهان در این زمان از بوی بد دهان و حس ناخوشایند و مزه بد دهان جلو گیری می کند.

ورزش و فعالیت روزانه ورزشی فراموش نشود.

اگر با این روش روزه گرفته شود. اثرات ماه رمضان بی شک شفابخش خواهد بود و به شما قول می دهم که آثار روحانی ان هم بی نظیر خواهد بود

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در تغذیه و سلامت, مراسم و روزهای خاص ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.