درمان بی خوابی

درمان بی خوابی

برای درمان بی خوابی Insomnia باید به دلایل آن دقت کرد. حتما باید بررسی های پزشکی در فردی با بی خوابی مزمن صورت گیرد. باید پزشک راجع به سابقه بیماری ها و داروی فرد آگاهی پیدا کند. باید پزشک به عادات خواب وبیداری ، برنامه کاری و احتمالا شب زنده داری های بیمار آگاه باشد. حتما پزشک با همسر و هم خانه بیمار سوالاتی خواهد پرسید و در صورت لزوم آزمایش هایی هم برای او انجام می شود.

در بی خوابی های گذرا و کوتاه مدت باید صبر داشت و با زمان مناسب خواب خوب بدست خواهد آمد. اما با انجام توصیه های مناسب می توان به خواب خوب رسی. اگر به مثال قطار و مسافرت دقت کرده باشید می توان درک کرد که برای خواب باید آماده بود.

با استفاده از توصیه های اطلاحی و رفتاری و همچنین رژیم غذایی و البته درمان های دارویی می توان به جنگ بی خوابی رفت.

توصیه های مناسب برای خوب خوابیدن

برای بهتر کردن عادت خواب یا بقولی رسیدن به موقع به قطار نکات زیر کمک کننده است :

  • تلاش کنید هر شب در وقت همیشگی به رختخواب بروید و صبح هم در زمانی مشابه بیدار شوید. داشتن برنامه منظم خواب و بیداری بسیار مهم است
  • در طول روز چرت نزنید چون موجب کم خوابی شبانه می شود . یا خواب بعد از ظهر طولانی نداشته باشید.
  • از خوردن یا نوشیدن دیرهنگام کافین (قهوه) نیکوتین( سیگار ) و الکل پرهیز کنید چون دو مورد اول در ورود به خواب ایجاد اشکال کرده و الکل هم بیداری دیر هنگام در شب می دهد و همه این ها کیفیت خواب را خراب می کنند.
  • ورزش به طور مرتب انجام شود. اما در زمان نزدیک به خواب ورزش نکنید . بهتر است حداقل ۳ ساعت قبل از خواب ورزش نکنید.
  • دیر هنگام غذای سنیگین نخورید . هر چند غذای سبک می تواند برای به خواب رفتن کمک کننده باشد.
  • مطمئن شوید که محل خواب آرام و راحت است ( تاریک ، ساکت و نه گرم و نه سرد) اگر نور مشکل شماست بهتر است از ماسک چشم بند استفاده کنید و همینطور اگر سرو صدا مشکل است از گوش گیرهای راحت استفاده نماید.
  • تلاش نماید قبل از خواب آرامش ایحاد کنید . با خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی آرام و یا با یک دوش گرم خود را آرام و ریلاکس نماید.
  • تخت خواب برای خوابیدن است . کتاب خواندن، بازی کردن، دیدن فیلم  و…. در رختخواب اکیدا ممنوع است.
  • اگر نمی توانید به خواب رفته و احساس خواب آلودگی و گیجی هم ندارید، از رختخواب خارج شده و مشغول مطالعه و یا کاری شوید که به فعالیت و تحریک زیادی نیاز ندارد و وقتی  حالت خواب آلودگی پیدا کردید به رختخواب بروید . البته انتظار داشته باشید که این زمان حدود ۳۰ دقیقه باشد.
  • البته می توانید از روش دیگر هم استفاده کنید. به سراغ یخچال رفته و غذا های که تریپتوفان بالا دارد نوش جان کنید.

همانطور که گفته شد بی خوابی می تواند به علت بیماریها ایجاد شود. در صورتی که با توصیه های گفته شده مشکل حل نشد حتما به پزشک خود مراجعه نمایید . از مصرف داروهای خواب آور بدون تجویز اکیدا پرهیز نمایید چون خود این داروها می تواند عاملی برای بی خوابی شما گردد.

بحث تغذیه و خواب به زودی اضافه خواهد شد. اما درمان دارویی بی خوابی به عهده پزشک شما خواهد بود

 

بی خوابی چیست. تعریف Insomnia                     خواب و تغذیه                   فیزیولوژی خواب

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Facebook Twitter Plusone Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.