خواب و تعذیه

خواب و تغذیه

در مکانیزم خواب باید به مواد غذایی و دارو ها هم اشاره کردم. داروهای خواب آور با اثر بر سیستم اعصاب مرکزی و تغیرات نروترانسمیتر ها موجب ایجاد خواب در فرد می شوند. مبحث داروهای خواب آور و استفاده خودسرانه و بدون تجویز آن توسط مردم خود یکی از عوامل ایجاد مشکل درخواب مطرح است. به همین دلیل داروها و درمان داروی به پزشکان عزیز واگذار می شود.بعضی مواد غذایی دارای تریپتوفان هستند که در بدن به سروتونین تبدیل می شوند. این ماده می تواند در خواب خوب ،نقش داشته باشد. به همین دلیل در بی خوابی استفاده از این نوع مواد غذای کمک بسیار می نماید.همانطور که گفتم پرخوری و سنگین کردن معده می توان موجب اختلال در خواب شده. نفخ و پر بودن شکم می تواند عاملی برای بدخواب شدن باشد اما گاهی اوقات برای بهتر شدن خواب ، مصرف بعضی مواد غذای توصیه می شود. اینجاست که داستان خواب و تغذیه شروع می شود.

مثلا

یک لیوان شیر گرم که با یک قاشق عسل شیرین شده باشد می تواند در ورود به خواب کمک فراوان نماید .

یک عدد موز و مقداری بادام هم برای رفع بد خواب خوب است . البته کمی سیب زمینی پخته و گرم هم بی فایده نیست

اگر از بی خوابی رنج می برید شب سوپ جوی دو سر  میل کنید  و یا اینکه بوقلمون برای شام میل نماید. اگر نصف شب از خواب بیدار شدید و هر کاری کردید خوابتان نبرد یکی دو پر کاهو و کمی گوشت بوقلمون میل کنید .

همه مواد غذای بالا حاوی تریپتوفان است که در بدن به سروتونین تبدیل می شود .

استفاده از چای آرامبخش بابونه هم در رفع بی خوابی کمک کننده است


فیزیولوژی خواب                  بی خوابی و دلایل                 درمان بی خوابی

ابوالقاسم ابراهیمی

Facebook Twitter Plusone Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.