هندوانه سر بسته!!!

اول از همه تو این گرمای وانفسا، بشین یک قاچ از این هندوانه بخور. خوب خنک شدی ،حالا باقی اش را بخوان

watermelon

 میوه ای سر بسته که وقتی از بازار می خری نمی دانی داخلش چیست. آیا خوب رسیده و تو سرخ و شیرین است؟ یا نارس و بی مزه.

بعضی ها با مهارت هرچه تمامتر می توانند هندوانه رسیده را تشخیص دهند. دستی به سر و گوش هندوانه می کشند، نازش کرده و گاه گاهی به آرامی ضربه ای به هندوانه زده و از بین چندتا یکی را انتخاب کرده و می خرند.

 هندوانه از صیفی ها ست و در جالیز کاشته می شود. گیاهی یک ساله و یک پایه است ، رونده با برگ های پهن . از ساقه گیاه پیچک های خارج می شود که به شگل پیج پیچ رشد کرده و برای نگه داشتن ساقه شل و کم جان گیاه به اطراف کاربرد دارد و گلی زرد رنگ که حاصل آن هندوانه خوش آب و رنگ است. بزرگ ، آبدار به رنگ سبز با گوشتی سرخ رنگ و هسته های سیاه ( با توجه به گونه های مختلف رنگ هسته آن سیاه و زرد و سفید متفاوت است و البته گوشت آن هم می تواند زرد رنگ باشد).

Water_melon_flower_and_stem

می گویند که از هندوستان به ایران آمده چون در هندوستان به آن « وانا » می گفتند ، وقتی به ایران آمد با نام «هندو وانا » وانایی که از هند آمده معروف شد که امروزه برای سهولت به هندوانه معروف است.

آیا روش های برای شناخت این سربسته شیرین وجود دارد؟

در میخانه های قدیمی وقتی صاحب میخانه می خواست مقدار نوشیدنی های داخل بشکه را تشخیص دهد بر روی بشکه ضربه های آرامی می زد و از صدای تولید شده می فهمید که سطح شراب کجاست. اگر صدا ایجاد شده توخالی و طبل مانند بود آن سطح خالی از شراب بوده و هوا داشت و اگر صدا مبهم و سفت بود می فهمید که سطح شراب همانجاست.

برای تشخیص هندوانه رسیده از همین روش می توان استفاده کرد. به آرامی با انگشت تلنگری به هندوانه بزنیم . صدای تولید شده اگر طبلی و تو خالی بود هندوانه رسیده است و اگر مبهم و سفت بود به آن شیرینی که فکر می کنیم نیست.

نگاه کردن به محل اتصال هندوانه به بوته ( که مثل ناف نوزاد به واسطه بند ناف به مادر متصل است)هم می تواند کمک کننده باشد. اگر نازک بود احتمالا هندوانه رسیده است و اگر کلفت بود، کشاورز کمی با عجله موجب زایمان گیاه شده ( میوه را چیده) و هندوانه هنوز رسیده کامل نیست.

روش های دیگری هم هست ، مثلا اگر به روی هندوانه دست بکشیم و صاف و یک دست باشد و دست از روی آن لیز بخورد هندوانه رسیده است البته چقدر این روش کمک کننده باشد با تجربه شما به دست خواهد آمد.

ترکیب شیمیایی

قسمت غالب ورزن هندوانه را آب تشکیل می دهد. در واقع در ۱۰۰ گرم هندوانه ۹۲ گرم آب وجود دارد و ۳۰ کیلوکالری انرژی تولید می کند. انواع مختلف املاح نظیر آهن ، کلسیم ، منیزیوم، پتاسیم و روی در هندوانه وجود دارد . از نظر ویتامین ها هم Vit A, C انواع ویتامین ب در هندوانه وجود دارد.

به خاطر کاروتن و لیکوپن هندوانه نقش آنتی اکسیدانی داشته که با خنثی کردن رادیکال های آزاد نقش موثری در سلامت ما دارد. به خاطر نداشتن چربی و دارا بودن آنتی اکسیدان هندوانه به عنوان ماده مفید برای قلب توسط انجمن قلب آمریکا انتخاب شده است

از آنجایی که این میوه آب فراوانی دارد مصرف آن بخصوص در فصل تابستان می تواند از دست رفتن آب بدن را جبران کند.

در تابستان نوشیدن هندوانه با کمی گلاب می تواند درمانگر گرما زدگی باشد.

هندوانه را باید همیشه بین دو غذا خورد -یعنی تقریبا دو ساعت بعد و یکساعت قبل از غذا- زیرا اگر بلافاصله بعد از غذا خورده شود در هضم غذا اختلال ایجاد می کند . همچنین نباید آنرا با میوه های دیگر مخلوط کرد زیرا نفاخ است

طبیعی است که به خاطر مواد موثر موجود در هندوانه بگوییم هندوانه در پیشگیری مشکلات قلبی عروقی و ناراحتی ها پروستات و آلزایمر کمک فراوان می کند و باید هندوانه را به عنوان پیشگیری کننده از سرطان هم نام ببریم . هندوانه مدر است و با توجه به تامین آب بدن برای شادابی پوست کاربرد دارد

هندوانه اگر چه سربسته است اما در تابستان خوراکی گوارا و لذت بخش است.

رسیده و آب دار  و شیرین آن نصیب شما باد.

ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در تغذیه و سلامت ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.