انبه میوه ای برای تابستان

انبه میوه ای برای تابستان

اولین بار که تو کلاس زبان به کلمه Mango بر خوردم و عکسی از این میوه نا آشنا با نامی آشنا دیدم خیلی تعجب کردم. فکر کنم سال ۶۷ بود و من از همه جا بی خبر فکر می کردم که فقط یک جور انبه تو دنیا داریم و آنهم فقط تو گیلان خودمان دیده می شود. گیاهی که ما بهش انبه خطاب می کنیم در واقع به اسم ازگیل ژاپنی و یا یک چیزی به همین نام در جاهای دیگر معروف است.

اما انبه ی که همه آن را به همین نام انبه می شناسند و من Mango خواندمش میوه ای بود که من تا اون روزگار ندیده بودم و صد البته نمی دانستم چه مزه ای است. سالها بعد که کمی دنیا دیده تر شدم با این میوه آشنا شدم . خوشمزه بود و به نظر من دوست داشتنی. من برای خوردنش اول پوستش را می کندم و بعد شروع می کردم به خوردن. کثافت کاری داشت عجیب.

چه باید کرد با این انبه میوه ای برای تابستان.

میوه ای به رنگ زرد و کشیده. میوه ای گوشتالو با هسته ای بزرگ. من تقریبا مشتری همیشگی اش بودم. خوردنش همیشه برایم سخت بود. گاهی پوستش را می کندم و گاهی از طول می بریدمش (بدون پوست کردن) و با قاشق گوشت انبه را نوش جان می کردم. البته گاهی هم تو مخلوط کن با چند نوع میوه دیگر معجون خوب و مقوی می شد برای خانواده.

از خوردنش لذت می بردم و با روش خودم درستش می کردم تا اینکه یک از دوستان روشی به من یاد داد که خوش به حالم شد. از اون موقع هم از درست کردنش لذت می برم و هم از خوردنش.mango1برای این کار بعد از شستن انبه اون از وسط در طول انبه با چاقو می بریم.چاقو که صاف بره پایین به هسته می رسه، همینطور به شکل دوار برش را ادامه بدیم تا کامل گوشت دو قسمت جدا شده ولی بواسطه هسته هنوز به هم متصل هستند. دو قسمت را به دست گرفته و در جهت معکوس می چرخانیم . یک سهم فاقد هسته بوده و سهم دیگر هسته دارد. با گرفتن هسته و چرخاندن آن،  هسته به طور کامل جدا می شود

حالا با یک قاشق می توان گوشت انبه را از داخل آن جدا کرد . بدون اینکه موجب ریخت و پاش شود.

کلیات گیاه شناسی انبه:

انبه درختی است با قامتی بلند که ارتفاع آن می تواند تا ۴۰ متر هم برسد . درختی است با عمری طولانی ( هنوز درخت های با عمر ۳۰۰ سال دیده می شود ) خاستگاه آن هند و بنگلادش و کشورهای آسیای جنوب شرقی  است اما در حال حاضر در تمام مناطق استوایی و گرمسیر کشت میشود . انبه سابقه ی تاریخی  ۴۰۰۰ ساله دارد .

برگهای آن نیزه ای شکل است و گلهای زرد یا قرمز رنگ بصورت خوشه ای درخت را تزیین نموده اند . میوه ی آن که هم بیضوی شکل و دارای طعمی مطبوع وشیرین بوده و دارای هسته ای نسبتا بزرگ است . میوه در نیمه اردیبهشت می رسد و تا اواخر شهریور هم وجود دارد.

وزن انبه‌ها می‌تواند بین نیم تا دو نیم کیلوگرم باشد. رنگ و اندازهٔ انبه‌های رسیده با توجه به محیط و نور متغیر است. میوهٔ رسیده می‌تواند زرد، نارنجی، قرمز یا سبز باشد. به هنگام رسیدن میوه‌ها بوی شیره ی ملایمی می‌دهند و با فشار ملایمی فرو می‌روند. در وسط میوه هسته ی درشتی است که با توجه به نوع درخت می‌تواند صاف یا دارای رشته و فیبرهایی در گوشت میوه باشد. گوشت میوه به رنگ زرد تیره است.
نام علمی آن هم   Mangifera indica است

Mango_inflorescence

ارزش غذایی و مواد شیمیایی موجود در ۱۰۰ گرم انبه آن به شرح زیر است:

انرژی ۶۰ کیلو کالری
آب ۸۰ گرم
کربوهیدرات ۱۷ گرم
پروتئین نیم گرم
چربی ۳/۰ گرم
کلسیم ۱۱ میلی گرم
فسفر ۱۴  میلی گرم
آهن ۰/۱۵ میلی گرم

انبه نه تنها میوه خوشمزه ای است، بلکه غنی از ویتامین ، املاح و آنتی اکسیدان هاست. دارای فیبر زیادی است، کالری و سدیم آن کم است. فاقد کلسترول و چربی اشباع است. انبه یکی از منابع غنی ویتامین A است. همچنین دارای مقادیر کافی ویتامین C ، ویتامین B ، پتاسیم ، کلسیم و آهن است.


خواص انبه:

خواص زیادی برای انبه در نظر می گیرند.واقعیت اینه که انبه فیبر خوب داره و کلسترول هم نداره . اما قندش بالا است و اندکس گلایسمیک بالایی داره. سدیم  کم و پتاسیم مناسبی داره.
طبیعی است که دیابتی ها در خوردنش باید دقت زیاد کنند. برای بیماران فشار خونی بدک نیست و به خاطر املاح و ویتامین هاش برای بیماران آنمی فقر آهن خوبه . به خاطر آنتی اکسیدان های که داره ضد سرطان هم هست
میوه ای است که با توجه به مزه اش و خواصش لذت بخشه. اما زیاده روی مثل همه چیز های دیگر ممنوع است.
در مورد هسته اش هم مثل هسته زرد آلو طرفداران خاص خودش را داره.

نوشیدنی ها و خوردنی ها با انبه:

مخلوط انبه با موز نوشیدنی خوشمزه ای است. توی مخلوط کن همه چیزی می شه ریخت. من خودم که دوست دارم انبه و موز و سیب و هلو بریزم و با شیر تو مخلوط کن همش بزنم . البته توی مخلوط کن یخ هم می ریزم.

می توان انبه را با شیر مخلوط کرد و بقول کافی شاپی ها میلک شیلک انبه سرو کرد.

و اما بستنی انبه که از تو سایت آشپز آنلاین پیداش کردم.
آب پرتقال و انبه و ماست کم چرب را بریزیم تو مخلوط کن و خوب پوره اش کنیم . بعد مخلوط را بگذاریم فریزر. وقتی یخ زد بیرون بیاریم و خوب همش بزنیم و باز هم برگردانیم فریزر. چند بار تکرار کنیم که بستنی ما درست بشه.
انبه و آب لیمو شیرین را تو مخلوط کن می ریزیم و باهاش سس انبه درست می کنیم.
بستنی انبه را تو ظرف می ریزیم و با سس انبه و چیزهای دیگر تزیین کرده و نوش جان می کنیم.

تو سایت آفتاب به نقل از روزنامه خراسان نوشیدنی ترکیبی با مزه ای نوشته بود که براتون می نویسم.
انبه را ریز ریز کرده و با یک آب آناناس مخلوط می کنیم و بگذاریم در یخچال خنک شود. در یک قوری مقداری چای سبز و نعنا ریخته و روی آن آب جوش می ریزیم و می گذاریم تا دم بکشد. بعد از ۱۵ دقیقه که دم کشید مایع را داخل یک ظرف ریخته و می گذاریم تا یکی دو ساعت خنک شود.

آب آناناس و انبه و دم کرده چای سبز و نعنا را با یکی دو قاشق شکر شیرین کرده و درون لیوانی یخ ریخته و پس از تزیین با چند پر نعنا تازه سرو می کنیم. خوشمزه و خنک و مقوی

mango2

می شه کیک انبه هم درست کرد. مثل کیک وانیلی ساده است . فقط به مخلوط انبه له شده و پوره شده اضافه می کنیم و بعد هم پختن و خوردن.

ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در تغذیه و سلامت ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.