غذا در ظروف پلاستیکی و ….

مشکلات غذا در ظروف پلاستیکی

با افزایش بیماری ها در دوره کودکی در این روزها باید به آنچه بچه ها را با آن تغذیه می کنیم توجه ی ویژه ای داشته باشیم. بچه های ما نسبت به گذشتگان خود در معرض مسمویت های بیشتری قرار دارند. به دلیل اینکه در معرض چیز های قرار دارند که گذشتگان با آن برخورد نداشته اند.

یکی از مواد توکسین، پلاستیک یا مواد دیگر داخل آن نظیر BPA) Bisphenol A) است. مرکز کنترل بیماری ها Centers for Disease Control) CDC)  در ۹۵ % از کسانی که مورد آزمایش قرار گرفته بودند BPA  در ادرار آنان مشاهده شده است.

در حال حاضر مشخص شده که این آلودگی در حال گسترش است حتی قبل از تولد.

علاوه بر اینکه مواد توکسیک و خطرناکی وارد چرخه زندگی ما شده است که آسیب های جدی به ما وارد خواهد نموده؛ ما نوزادان خود را در شرایطی تعذیه می کنیم که توکسین ها به بدن آنان نیز وارد می شود.

از زمانی که باید نوزاد خود را بدون شیر تعذیه کنیم غذای او را در ظروف پلاستیک می ریزیم و مثلا غذایی مقوی به او می خورانیم. هر چند بعضی مادران گرفتار ، شیر بچه ها را در ظروف پلاستیکی به خورد نوزاد می دهند. اگر از نکات منفی تغذیه نوزاد و شیر خوار با غذاهای پروسس شده و آماده بگذریم از تغذیه او در ظروف پلاستیک نمی توان گذشت.

از ۴۰ سال پیش تا کنون ماده شیمیایی سازنده مواد پلاستیکی برای ظروف نگهدارنده غذا ، بطری های شیر بچه، قوطی های نوشابه و … از ماده شیمیایی  BISPHENOL A که بطور خلاصه BPA خوانده می شود.

میکروویو  هم یک قوز دیگری است بالای قوز برای فرزندان ما. با توجه به اینکه استفاده از میکروویو   در محافل علمی دارای بحث و اشکالات فراوانی است اما به نظر من به دلایل زیر استفاده از آن خطر آفرین است:

  • هنگام یخت با فرکانس بالایی موجب ارتعاش غذا شده و موجب تغیرات در ساختار شیمایی غذا و تغییرات ساختمانی ملکولی شده و موجب می شود که غذا به طور جدی برای بدن قابل تشخیص و استفاده نباشد
  • پخت غذا با تشعشع همراه بوده و موجب افزایش رادیکال آزاد و ملکول های سرطان زا می شود
  • احتمالا تغییراتی در DNA ایجاد می کند
  • ممکن است موجب تخریب و یا فاسد شدن بیوفوتون ها شود ( انرژی نورانی موجود در غذا)
  • بعضی از اجاق های میکروویو با توجه به نشر این امواج در محیط اثرات نا خوش آیندی بر افراد خواهند داشت

ظروف پلاستیکی به خودی خود مشکل آفرین هستند و همانطور که گفته شد میکرو ویوو هم دارای اشکالاتی است اما گرم کردن غذا در ظروف پلاستیکی و داخل میکرو ویو دیگه آخرشه. طبق تحقیقاتی که در دانشگاه میسوری انجام شده مواد پلاستیکی ( حتی آنهای که به BPA free معروفند) اگر در معرض گرما قرار بگیرند مواد مضر از خود آزاد و در داخل مواد غذایی وارد می کنند. بدون تغیر در مزه و بو.

در واقع قدیم تر ها ظروف پلاستیکی ( لیوان یک بار مصرف برای چای یا قهوه ) با آب جوشی که داخلش ریخته می شد مواد مضر و سرطان زا آزاد می کرد ،ظروفی که برای میکرو ویوو مصرف می شود هم در دمای بالا این کار را می کند.

تحقیقات نشان داده که شیر خواران و بچه های کوچک به هیچ وجه نباید در ظروف پلاستیکی تغذیه شوند. عوارض های این گونه تغذیه بعد ها به شکل بیماری های قلبی عروقی ، اشکالات کبدی، دیابت، چاقی و افزایش وزن ، بیش فعالی ، هیجان و اشکال در یادگیری، ایجاد تخریب ساختاری سلولهای مغزی و بلوغ زودرس خود را نشان می دهد.

راه حل رفع مشکل ظروف پلاستیکی چیست؟

اگر می خواهیم که از شر مواد مظر پلاستیکی و آلاینده های غذایی راحت شویم بهتر است :

  1. برای نگهداری مواد عذای و ذخیره سازی آن ظروف پلاستیکی را با ظروف استیل و یا شیشه ای و یا سرامیکی عوض کنیم . اگر نمی توانیم همه آن را عوض کنیم لااقل آنهای که آسیب دیده و زخمی و خراش دار هستند را تعویض نماییم. باز هم اگر نمی توانیم آنها را عوض کنیم بهتراست که ظروف پلاستیکی را در ماشین ظرف شویی نشوریم ( آب گرم ) و آنها را با مواد شوینده قوی پاک نکنیم.
  2. بچه ها را فقظ با ظروف شیشه ای یا سرامیک تغذیه کنیم
  3. نوشیدنی داغ ( چای یا قهوه ) را داخل لیوان های شیشه ای یا سرامیک میل نماید. بخصوص در مسافرت ها که معمولا عادت کرده ایم ظروف پلاستیکی همراه خود ببریم
  4. قوطی ها ( سودا و نوشابه و….) حاوی مواد پلاستیکی است . اولا که از نوشیدن این مواد پرهیز نماید و در صورت تمایل به نوشیدن حتما دقت فرمایید که ظروف آن BPA free باشد
  5. به هیچ وجه مواد غذایی را داخل ظروف پلاستیکی داخل میکروویوو گرم نفرمایید.
  6. دقت فرماید اسباب بازی بچه ها از مواد پلاستیکی تشکیل نشده باشد. و همین طور البسه عروسک ها

در بیش از ۲۰۰ تحقیقات مضرات BPA اعلام شده . یک جستجوی کوچولو تو اینترنت مقدار خطرات آن را به شما نشان خواهد داد . یادمان باشد که سالهای قبل پشت جعبه ی سموم آفت کش D.D.T نوشته بودند که هیچ عارضه ای برای انسان ندارد اما بعد ها مقدار خسارت آن برای ما معلوم شد. شاید امروز در مورد مضر نبودن میکرو ویوو و ظروف پلاستیکی هم همین مطالب پشت جعبه ها و بر چسب های آن نوشته شود اما آینده معلوم خواهد کرد.

برای ما که می خواهیم فرزندانی خوب و سالم داشته باشیم احتیاط واجب این است که به نکات مطرح شده دقت کنیم.

ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.