دشمنان آرام سلامتی که امروزه از سیگار هم بدترند

دشمنان آرام سلامتی که امروزه از سیگار هم بدترند

بسیاری از ما هنوز باور نکرده ایم که بطور مدوام در معرض چیز های هستیم که سلامتی ما را تهدید می کنند . چیز های که به طور کامل بی بو و مزه و غیر قابل مشاهد هستند. دشمنانی آرام و ساکت که به آنها میدانهای الکترومغناطیس EMF می گویند.

دشمنان آرام سلامتی ما

منابع اولیه برای تشعشع الکترو مغناطیس

–    میدان الکتریکی : هر چیزی که ولتاژ داشته باشد دارای این میدان است. به طور پایه هر چیز الکتریکی  مثل لامپ، سیم کشی ساختمان، پریز برق ، هر نوع وسیله برقی دارای این میدان است.
میدان الکتریکی می تواند بر روی هماهنگی و ارتباط الکتریکی بدن اثر بگذارید. نظیر همان امواج مغزی که از طریق نرون ها به اندام ها می رسد. در واقع این میدانها می تواند اختلال در هماهنگی بین سلولی در هر کجای بدن را موجب شود که نتیجه ی آن تغیرات نرولوژیک و رفتاری و اختلال در سلولهای در حال رشد ، جهش سلولی و دردهای عضلانی، خستگی مزمن و حتی کانسر است.

–    میدانهای مغناطیسی : می دانیم که این میدان ها به عنوان کارسینوژن ( سزطان زا ) شاخته شده هستند. هر گاه  در سیم کشی  الکتریکی عدم تعادل ایجاد شود میدان معناطیسی تولید می شود. همینطور در اطراف موتور های الکتریکی  مثل موتور یخچال میدان مغناطیسی تولید می شود.
بزرگترین منبع تولید این میدان کنتور برق منزل است. ساعت های الکتریکی  رادیو دار همچنین امواج مغناطیس تشعشع می کند.
خوشبختانه اثر این امواج تولیدی با فاصله به طور فاحشی کاهش می یابد. فاصله ای حدود یک و نیم تا دو متر  بین ما و منبع تولید امواج مغناطیس اثرات مخرب این امواج را از بین می برد

–    خطوط انتقال برق که می تواند از بالای و یا داخل زمین منتقل شود

–    ابزارهای ارتباطی بدون سیم( وایر لس) مثل تلفن همراه ، مودم روترهای بی سیم ( برای اتصال به ADSL) و تلفن های بی سیم . بیشتر این ابزار های ما را هم در معرض امواج الکتریکی و هم امواج مغناطیسی قرار می دهد
تلفن های بی سیم از منابع مهم انتشار امواج الکترومغناطیس هستند و توصیه می شود که به هیچ وجه از این اسباب در اتاق خواب استفاده نشود. برای کسانی که زیاد با تلفن بی سیم صحبت می کنند توصیه می شود که از بلند گوی آن استفاده نمایند.

راجع به عوارض تلفن همراه که مقاله های فراوانی نوشته شده است.

خوشبختانه رابطه امواج الکترومغناطیس ساطع شده از ابزار بی سیم رابطه ی خطی دارد و هر چه فاصله بیشتر شود اثر آن کم تر می شود به همین دلیل قرار دادن این ابزار پشت یک دیوار بخصوص اگر با فویل آلومینیومی یا رنگ های فلزی پوشیده شده باشد اثرات مخرب آن را کم  می کند. ایده آل این است که ابزارهای بی سیم حداقل به اندازه سه اتاق از اتاقی که می خوابیم دور باشند
قرار دادن یک تلفن بی سیم روی میز اصلا توصیه نمی شود زیرا در تمام روز از این امواج دریافت خواهد شد

چگونه از اثرات مخرب امواج میدانهای الکتریکی جلوگیری کنیم

برای انتقال برق در تمام خانه، سیم های مربوطه را از داخل دیوار منتقل می کنند. همه سیم ها از انواع عالی روکش دار نیستند و به همین دلیل در دیوارهای که امواج الکتریکی منتقل می شود میدانهای الکتریکی وجود دارد. به همین دلیل نباید سر به طرف دیوار قرار بگیرد بهتر است که سر در وسط اتاق باشد. در واقع به طور معمول تخت را به گونه ای می گذاریم که قسمت سری تخت به دیوار چسبیده و قسمت پای تخت هم وسط اتاق است، اگر به همین روش معمول در اتاق قرار گرفته بهتر است که موقع خوابیدن ما سر خود را قسمت پای تخت گذاشته و پاهای خود را قسمت سر تخت.

اگر فکر می کنید اینگونه خوابیدن خیلی مسخره است می توانید با کمی هزینه سیم های دیوار را با نوع شیلد دار خوب عوض کنید این روش هزینه دارد اما روی تخت سر مان را در جای درست خواهیم گذاشت. البته می توان از دستگا ههای که با حرکت بر روی دیوار می تواند از حضور و مقدار این میدان ما را آگاه کند هم استفاده کرد.

حواسمان باشد که فکر نکنیم با خاموش کردن لامپ اتاق ،از میدان الکتریکی خبری نیست.

ساعت های رادیو دار را از اتاق خواب خود دور کنیم . همان ساعت های قدیمی کم خطر تر هستند.

در مورد امواج مغناطیس از موتور یخچال و سیم کشی ساختمان حرف زدیم ولی یکی از وسایلی بسیار مهم در این مورد سشوار مو است. یک سشوار می تواند میدان مغناطیس بزرگتری از موتور یخچال تولید کند. پس اگر می توانید از خیر خشک کردن موها با سشوار بگذرید حتما این کار را بکنبد.

نوت بوک از وسایلی است که امروزه خیلی استفاده می شود که هم از امواج الکتریکی و هم امواج مغناطیس ساطع می کند. بهتر است برای جلوگیری از اثرات مخرب امواج بهتر است آن را مستقیما برای زانو نگذاریم. هر چند با استفاده از پد های مخصوص که خنک کننده هم دارد می توان از اثرات گرمایی آن جلوگیری کرد و یا با استفاده از یک روکش فلزی جلوی امواج الکتریکی مضر را گرفت اما با اثرات مخرب امواج مغناطیس چه باید کرد. پس بهتر است همانطور که گفتم لپ تاپ را بر روی پاها خود نگذاریم.

وقتی نوت بوک ما به برق وصل است اثرات مخرب امواج ساطع شده بیشتر است. پس بهتر است که با نوت بوک وقتی در حال شارژ نیست کار کنیم.( کاری که اغلب خود من انجام نمی دهم چون نوت بوک با باطری حدود یکی دو ساعت بیشتر دوام ندارد).  همین موضوع در مورد تلفن همراه هم مطرح است. هنگام شارژ با ان صحبت نکنیم. این وسایل هنگام اتصال به برق ۱۰۰ برابر امواج بیشتر ساطع می کنند
این موضوع بیشتر برای خانم های بار دار بسیار مهم است که با وسایل برقی که در حال شارژ است کار نکنند.

در همه جا ما از اثرات مخرب سیگار صحبت می کنیم غافل از اینکه این امواج اثرات مخرب تر از سیگار دارند. در مکان های عمومی سیگار نمی کشیم و برای جلوگیری از اثرات تخریبی سیگار برای فرزندانمان اتاق یا محلی برای سیگار کشیدن تعبیه کرده ایم اما آیا برای تلفن همراه هم اتاقی طراحی شده. آیا برای فرزندان مان و یا نوه های ما همانقدر که از مظرات سیگار گفته ایم از زیانهای این امواج حرفی به میان آورده ایم.

آیا در مکانهای عمومی مشابه اعلامیه ی سیگار کشیدن ممنوع اعلامیه ای برای امواج الکتریکی و معناطیسی هم قرار گرفته است .

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.