ماه گرفتگی و پزشکی

امشب (چهار شنبه ۲۵ خرداد ) ساعت نزدیک به یازده شب ماه زیبارو دچار گرفتگی می شه. ماه گرفتگی. اگر حال داشتی و بیدار بودی ساعت حدود یک و نیم نصف شب گرفتگی کامل خواهد بود.

moon-1

نوید(پسرم) امشب به اتفاق دوستانش رفته اند تا ماه گرفتگی را رصد کنند و من مشغول نوشتن این ها هستم. و البته هر از گاهی بیرون می رم- توی بالکن – و به ماه نگاه می کنم و عکسی ازش می گیرم.

راستی که قدما وقتی توضیحی منطقی برای پدیده های نداشتند چه حرف های از خود نمی ساختند. داستان گرفتگی ماه هم یکی از همین هاست. نمی دانستند که قرار گرفتن زمین بین ماه و خورشید موجب قرار گرفتن سایه زمین بر روی ماه شده و فکر می کردند که موجوداتی که نمی دانیم کیستند و شاید هم خدایانی برای خشم با مردمان، ماه را پوشانده اند.

همین عقاید موجب شده که بعضی بیماری ها به ماه گرفتگی مربوط بشه . معروف ترین آن لکه ای ارغوانی است که بر روی بدن نوزاد هنگام تولد دیده می شود . خالی بزرگ که به ماه گرفتگی معروف است. لکه ی پهن که بیشتر بر روی صورت و گردن دیده می شود اما می تواند در شکم و پشت نوزاد هم باشد.

چرا به این بیماری پوستی می گویند ماه گرفتگی نمی دانم و چه ربطی به ماه دارد آن را هم نمی دانم. فقط می دانم تا کنون ربطی بین گرفتگی ماه و این بیماری کشف نشده . البته هنوز دلایل قانع کننده ای از بیماری هم به دست نیامده . اما مثل همیشه پای ژنتیک در میان است.

اینها در واقع خال عروقی هستند که بر روی پوست دیده می شوند والبته امکان بروز آن در ارگان های داخلی هم هست – خوب عروقی هستند دیگر و در هر کجا که عروق باشد شاید بتوان آن را دید- مثلا در کبدو در مغز.

درمان ماه گرفتگی شاید لیزر باشد. می گویم شاید، چون ممکن است با لیزر هم خوب نشود. اما فعلا بهترین روش درمانی چندین جلسه لیزر است.

اگر ماه گرفتگی اطراف چشم باشد نیاز به بررسی های دقیق چشم پزشکی هست، چون ممکن است موجب افزایش فشار چشم شود بیماری موسوم به آب سیاه( گلوگوم).

خلاصه اینکه ماه گرفتگی – خسوف – امشب موجب شد که راجع به ماه گرفتگی پوستی چیزی بنویسم

دکترابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در مراسم و روزهای خاص, نگاه ها و نظر ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.