تحقیقات جدید در مورد سرطان پستان

تحقیقات جدید در مورد سرطان پستان

سرطان پستان Breast Cancer از جمله سرطانهای است که در حال گسترش بوده و یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر زنان به علت کانسر هم سرطان پستان است.

در تحقیقات متفاوتی که توسط دانشمندان انجام شده رابطه ی معنی داری بین یون آزاد آهن در بافت پستان بخصوص در مجاری شیر و سرطان پستان پیدا شده است.

در تعدادی از تحقیق ها با کشیدن مایع از نوک پستان بوسیله یک breast pump و بررسی و مطالعه بیومولکولار متفاوت، نتایج جالبی به دست آمده است . این تحقیقات هم در خانم ها قبل از یائسگی و هم در بانوان در دوره یائسگی صورت گرفته است. با این روش کوچکترین رفتار های محیطی و تغیرات سلولهای مجاری شیر در پستان مورد مطالعه قرار می گیرد، جای که محل رشد بیشترین سرطانهای پستان است.

در تحقیقات متفاوت ، مقدار سطح آهن و فرتین( پروتین حمل کننده آهن) و آلومینیوم مایع اخذ شده از مجاری شیر مورد مطالعه قرار گرفته است. دیده شده که سطح فرتین در خانم های مبتلا به سرطان پستان ۵ بار بیشتر از افراد دیگر است. هر چند در تحقیقات های مختلف رابطه ی معنی داری بین آهن مصرفی و سرطان پستان دیده نشده است، اما در بسیاری از تحقیقات رابطه ی بین آهن آزاد مجاری شیر و سرطان پستان به طور معنی داری رابطه ی روشن وجود دارد.

آیا رابطه ی بین آهن خون و سرطان پستان دیده می شود ؟

بیش از ۹۰ درصدر آهنی مصرفی به شکل باند با پروتین های حمل کننده آهن در سرم خون حمل می شود . آهن باند شده بی خطر است اما دلایلی وجود دارد که موجب می شود آهن باند شده آزاد گشته و به شکل آهن آزاد در بافت رسوب نماید. که این عمل موجب التهاب و آزاد شدن رادیکال آزاد و  پراکسیده شدن بافت چربی می شود.

یکی از موادی که موجب آزاد شدن آهن از باند پروتیین می گردد، الکل است. نوشیدن بیش از ۲۰ گرم الکل در روز عاملی برای آزاد شدن آهن می شود. استر وژن نیز همین عمل را انجام می دهد. این نشان می دهد که چرا مصرف استروژن یکی از دلایل مهم سرطان پستان است

در صورتی که پروتین های باند کننده آهن در بدن کافی باشد مصرف آهن در مواد غذایی و دریافت آهن به شکل دارویی خطری برای بدن نخواهد بودما در صورت مصرف کافی آهن در مواد غذایی دلیلی برای مصرف آهن به شکل داروی وجود ندارد

آلومینیوم هم می تواند یکی از عوامل مهم در جدا کردن آهن از پروتین است و در صورتی که به هر دلیل آلومینیوم وارد بدن گردد می تواند عاملی برای ایجاد سرطان پستان گردد.

واکسن و سرطان پستان

اما آلومینیوم چگونه وارد بدن می شود ؟ یکی از راه های ورود آلومینیوم استفاده از ضد تعریق ها و خوش بو کننده های زیر بغل است. اما راه دیگر ورود آلومینیوم به بدن واکسن های است که در دوران کودکی و به دلایل مختلف تزریق می شود.

شاید مضحک باشد که بخواهیم برای کانسر پستان دلیل تزریق واکسن در دوران کودکی را نسبت دهیم اما باید به این موضوع فکر کرد. در داخل واکسن ها به عنوان افزدنی و نگهدارنه، آلومینیوم اضافه می شود . بخصوص در واکسن هپاتیت و سیاه زخم و کزاز

واکسن در دوران کودکی و بعدا به عنوان یادآور تزریق می شود که مقدار آلومینیوم آن به خوبی در بدن انباشته می شود. با توجه به اثر آزاد سازی آهن از باند پروتین توسط آلومینیوم انباشته شدن آن در بدن نه تنها در کانسر پستان مهم است بلکه در بیماری های دیگر مرتبط به آهن نظیر بیماری دجنراتیو کبدی ، بیماری دجنراتیو سیستم عصبی، نارسایی قلب ، دیابت و آترواسکلروز هم می تواند آسیب رسان باشد.

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی سیقلی

منبع

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.